شورلت کامارو (به انگلیسی: Chevrolet Camaro) یکی از مدل‌های محبوب خودروهای جنرال موتورز تحت برند شورلت می‌باشد که در طبقه‌بندی‌ها گاهی پونی کار و گاهی ماسل کار (خودرو عضلانی) نامیده شده‌است. کامارو در ۲۹ سپتامبر ۱۹۶۶ روی خط تولید رفت و به عنوان مدل ۶۷ به فروش رسید و برای رقابت با فورد ماستنگ طراحی شده بود. این خودرو در پلت فرم و قطعات متعددی با پونتیاک فایربرد مشترک بود. تا سال ۲۰۰۲ چهار نسل از کامارو تولید شده بود که در این سال متوقف شد. سپس دوباره نام کامارو روی مدلی مفهومی زنده شد که از ۱۶ مارس ۲۰۰۹ تولید نسل پنجم شروع شد.

نسل اول: تولید از ۱۹۶۷ میلادی تا ۱۹۶۹ میلادی

نسل دوم: تولید از ۱۹۷۰ میلادی تا ۱۹۸۱ میلادی

نسل سوم: تولید از ۱۹۸۲ میلادی تا ۱۹۹۲ میلادی

نسل چهارم: تولید از ۱۹۹۳ میلادی تا ۲۰۰۲ میلادی

نسل پنجم: تولید از ۲۰۱۰ میلادی تا ۲۰۱۶ میلادی

نسل ششم:تولید از ۲۰۱۶ میلادی تا کنون

ویکی پدیا

 

● نسل اول (۱۹۶۹- ۱۹۶۶)

 

داستان ظهور کامارو آغاز می شود. دقیقا ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۶۶ جنرال موتورز مالک شورولت اعلام کرد: محصولی جدید از این زیرمجموعه اش را تولید کرده است. همین ابتدای کار، هشت مدل پیشرانه برای آن در نظر گرفته شد. ساده ترین مدل، نمونه ای به حجم ۲۳۰ کیوبیک اینچ (۸/۳ لیتر) با آرایش شش سیلندر خطی با ۱۴۰ اسب بخار نیرو تولید شد. بعد از آن قوی ترین مدل، نمونه ای به حجم ۴۲۷ کیوبیک اینچ (۷ لیتر) با آرایش هشت سیلندر Vشکل با ۴۲۵ اسب بخار توان بود. پیشرانه های هشت سیلندر و انتقال قدرت RWD (محور متحرک عقب) سنت خودروهای آمریکایی بودند. علاقه مندان به کامارو می دانند که سری SS (سوپر اسپرت)، RS (رالی اسپرت) و Z۲۸ این خودرو چه جذابیتی و کششی دارد. اس. اس مذکور جوانان سرکش را دیوانه تر می کرد. مجموعا از شورولت کامارو در نسل اول، ۲۴۳ هزار و ۸۵ دستگاه تولید و فروخته شد.

● نسل دوم (۱۹۸۱ -۱۹۷۰)

کسی باور نمی کرد که چهره یک آمریکایی بتواند با جگوار و آستون مارتین انگلیسی و حتی آلفا رومئو و فراری ایتالیایی مقابله کند. علاوه بر تمام پیشرانه های نسل اول، یک مدل وحشتناک ۴۵۴ کیوبیک اینچی (۴/۷لیتری) هشت سیلندر Vشکل نیز روی خط تولید رفت. گفته می شود بهترین طراحی های تمام دوران کامارو مربوط به همین نسل دوم است. بهترین Z۲۸ تاریخ شامل پیشرانه ای ۷/۵ لیتری با ۳۶۰ اسب بخار نیرو و ۵۲۰ نیو تن متر گشتاور در همین دوران راهی بازار شد. سال ۱۹۷۳ درست اوایل فعالیت موسسه ملی امنیت بزرگراه های آمریکا NHTSA، کامارو تست ساده ای را تجربه کرد. با وجود ورق های فولاد و لوله های آلیاژی در سرتاسر بدنه، می شد پیش بینی هم کرد که نتیجه قابل قبول باشد. سال ۱۹۷۴ تیراژ تولید تمام سری های کامارو به بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه رسید و این یعنی برابری با هیولاهایی همچون پلایموث Barracuda و دوج Challenger. داستان تولیدات نسل دوم کامارو نیز با ۲۸۲ هزار و ۵۷۱ دستگاه به پایان رسید.

 

● نسل سوم (۱۹۹۲- ۱۹۸۲)

 

دوران سخت و سیاه کامارو با نسل سوم آغاز شد. طراحی این نسل الگوبرداری واضحی از پونتیاک Fire Bird همان سال بود. بعضی کارشناسان و متخصصان معتقد بودند؛ این یک حرکت حرفه ای از سمت GM به منظور شوک دادن به بازار و کاهش سطح توقع مشتری بوده است. اما عده دیگر این عقیده را داشتند که ایده پردازی های شورولت برای این خودرو به پایان رسیده است. با کاهش تعداد و حجم پیشرانه ها، تمرکز اصلی روی امکانات و دیگر قابلیت های خودرو مانند چسبندگی و فرمان پذیری معطوف شد. مهم ترین اتفاق این دوره، تولید یک مدل بچه گانه ۵/۲ لیتری چهار سیلندر بود. پیشرانه ای که می توانست ۱۱۲ اسب بخار نیرو تولید کند. سال ۱۹۸۴ مجله Road & Track این کامارو را به عنوان یکی از ۱۲ سوپراسپرت برتر انتخاب کرد. با ورود به دهه ۹۰ کم کم طراحی های کامارو قابل قبول تر می شد. تولید ۳۵ هزار و ۴۵ دستگاه با توجه به آن همه دردسر، رقم بدی نبود.

● نسل چهارم (۲۰۰۲ -۱۹۹۳)

گویی کامارو در میان دنیای مدرن و سنتی، گیر افتاده است. ظاهر و باطن، هم پایبند به اصالت قدیم است و هم با شیطنتی خاص، پیرو مدرنیته. تولید نسل چهارم کامارو دیگر در آمریکا محقق نشد. ادامه کار را خط تولید کانادا به عهده گرفت. دیگر تغییر عمده، اضافه شدن یک پیشرانه شش سیلندر جدید نه با آرایش خطی بلکه به صورت Vشکل به لیست فروش بود. این پیشرانه با حجم ۴/۳ لیتر، ۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید می کرد. سال ۱۹۹۵ با معنادار شدن بحث مصرف و بهای سوخت، دیگر کسی میل به خرید مدل های حجیم و پرمصرف قدیم را نداشت. قبل از ورود به هزاره جدید، آمار فروش با حدود ۳۰ هزار دستگاه در سال، آنچنان چشمگیر نشان نمی داد. آخرین تیری که کامارو در نسل چهارم خود شلیک کرد، یک SS روباز با چهره ای بسیار متفاوت بود. خودرو مذکور تا مدت ها زیر پای پلیس ایالتی آمریکا بود.

 

● نسل پنجم (از ۲۰۱۰ تاکنون)

 

پس از نزدیک به هشت سال وقفه، صرف ۷۴۰ میلیون دلار هزینه و تامل روی تولید یک محصول جدید، نسل پنجم با افتخاری در حد و اندازه های نام کامارو معرفی شد. ابهت و جذبه مدل جدید، احساس بی نظیری را القا می کند. ابعادش نشان می داد که دیر یا زود جدالی بین او و دوج Challenger شکل می گیرد. سه پیشرانه برای این کامارو تولید شد که بهترینش ۲/۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل با ۴۰۰ اسب بخار نیرو و ۵۶۰ نیو تن متر گشتاور بود. انبوهی از مکانیز م های مدرن برای کامارو جدید در نظر گرفته شده بود که پیشتر روی هیچ کدام از مدل ها دیده نمی شد. محبوبیت کامارو نسل پنجم با حضور در فیلم Transformers دوچندان شد. تا پایان سال ۲۰۱۰ دقیقا ۸۱ هزار و ۲۲۹ دستگاه از نسل پنجم کامارو تولید و فروخته شد.

گردآوری: تهروز مجله ی خبری گردشگری فناوری