خوردنی‌های شیراز را می‌توانید یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز حساب کنید؛ خوراکی‌های خوشمزه‌ی اصیلی که از گذشته‌های دور، وعده‌های غذایی شیرازی‌ها بودند و آوازه‌شان همه‌جا پیچیده؛ از کلم‌پلو و انواع کباب‌ها بگیرید تا سالاد و فالوده شیرازی که جزو بایدهای سفر شیراز هستند. اگر قصد سفر به شیراز، این شهر زیبای ایران را دارید، بد نیست تا خوراکی‌های شیرازی و رستوران‌های شیرازی را بشناسید تا چند روزی را به یک شکم‌گردی حرفه‌ای در کنار گشت‌ها و بازدید‌هایتان بگذرانید.

 

آش خیابان برق؛ خوراکی نوستالژی شیرازی‌ها

اگر یک روز صبح در شیراز هوس آش و حلیم کردید، حتما سری به خیابان برق بزنید. این خیابان هر روز صبح، میزبان کسانی است که جلوی مغازه آش فروشی برق صف بسته‌اند تا صبحشان را با خوراکی‌های شیرازی شروع کنند. بیشتر این صف، به خاطر آش سبزی شیرازی است که اینجا با بهترین طعم و کیفیت تهیه می‌شود. آش سبزی، یک خوراکی خوشمزه شیرازی‌ست که از سبزی و گوشت و حبوبات درست می‌شود و خود محلی‌ها آن را با روغن و آبلیمو، میل می‌کنند. البته باید بدانید که روزهای تعطیل و پنج‌شنبه، اگر دیر بجنبید آش بهتان نمی‌رسد و معمولا تا ساعت ۸ و ۹ صبح همه آش و حلیم‌ها را می‌برند. معمولا آش جزو خوراکی‌های مهم شیرازی است و خصوصا آش سبزی خیابان برق، جزو نوستالژی همه شیرازی‌ها حساب می‌شود. بعید است مهمان شهر شیراز و مردم مهمان نوازش باشید و تجربه خوردن آش و حلیم خوشمزه برق را به شما پیشنهاد نکنند. کنار این مغازه یک نانوایی سنگکی و یک کله پزی و یک کبابی هم هست، تا همه گزینه‌ها را کنار هم برای انتخاب داشته باشید.

آدرس آش برق شیراز:
شیراز، خیابان مشیر غربی، خیابان برق

بابا بستنی شیراز؛ طعم شیرین شهر

محال است در شیراز سراغ بستنی خوشمزه شهر را بگیرید و به شما بابا بستنی را پیشنهاد نکنند. بابا بستنی، یکی از قدیمی‌ترین‌های شهر است که غیر از بستنی، خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شیراز را هم آنجا پیدا می‌کنید. در گرمای تابستان شیراز، خوردن بستنی‌های مخصوص بابا بستنی یا امتحان کردن یکی از خوردنی‌های شیرازی دیگر، مثل عرق کاسنی یا بیدمشک و نسترن، حسابی سرحالتان می‌آورد. البته برای خوردن بستنی‌ها و خوراکی‌های خوشمره بابا بستنی، باید کمی در صف منتظر باشید؛ به هر حال در معروف‌ترین بستنی‌فروشی‌ شیراز، این خیلی هم عجیب نیست. در هر فصلی از سال، مسافر شهر شیراز بودید؛ حتما سری به بابا بستنی بزنید. منوی این بستنی‌فروشی به صورت فصلی تغییر می‌کند و زمستان‌ها هم نوشیدنی‌های گرمی مثل شیرکاکائوی داغ به منویش اضافه می‌شود.

آدرس بابا بستنی شیراز:
شعبه اول: شیراز، میدان آزادی، خیابان جهاد سازندگی، روبروی باغ اناری
شعبه دوم: شیراز بلوار شهید قدوسی غربی

رستوران هفت‌خوان؛ بهترین خوراکی‌های شیرازی

یکی از گران‌ترین و بهترین رستوران‌های شیراز رستوران هفت خوان است. اسم این رستوران از شاهنامه گرفته شده و هفت بخش مختلف از جمله، بوفه، فست‌فود، کافی‌شاپ، رستوران ایرانی و رستوران ملل، باربیکیو و… دارد. تنوع غذایی و کیفیت بالای هفت خوان، یکی از دلایلی است که باعث می‌شود خیلی از اهالی شیراز این رستوران را به مسافران و مهمان هایشان پیشنهاد کنند. رستوران هفت خوان، بهشت عاشقان غذاست و انواع خوراکی‌های شیراز را در آن پیدا می‌کنید؛ از بستنی و آبمیوه و دسر گرفته تا انواع غذاهای ایرانی و فرنگی. با امتحان کردن غذاهای رستوران هفت خوان ممکن است حسابی نمک‌گیر شوید و دلتان نیاید غذا خوردن در رستوران هفت‌خوان به همان یک‌بار خلاصه شود. طراحی داخلی رستوران هفت‌خوان هم حسابی چشم‌گیر است؛ میز و صندلی‌ها خاص و مدرن‌اند و طراحی رستوران با لوکس‌ترین رستوران‌های تهران رقابت می‌کند. چندین لامپ نورانی هم در سرتاسر تالار بزرگ رستوران روشن است و فضای زیبایی به رستوران می‌بخشد. می‌توانید در رستوران هفت‌خوان شیراز، انواع کباب‌ها، دم پخت یا کلم‌پلو شیرازی را سفارش دهید و هم‌ زمان از موسیقی زنده هم لذت ببرید. در بوفه طبقه همکف این رستوران، غذاهای خوشمزه‌تری پیدا می‌کنید و در طبقه‌های بالاتر هم چشم‌انداز بهتری دارید.

آدرس رستوران هفت خوان شیراز:
بلوار جدید قرآن، نبش کوچه هفدهم

رستوران شرزه شیراز؛ از خرید تا خوراکی

بعد از گشت و گذار در بازار وکیل، رستوران شرزه می‌تواند بهترین پیشنهاد برای غذاخوردن در شیراز باشد. این رستوران یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های شیراز است که دکور سنتی و موسیقی زیبای ایرانی‌اش، شما را به یک سفر تاریخی می‌برد. البته ممکن است پیدا کردن رستوران شرزه خیلی راحت نباشد؛ چون تابلوی مشخصی ندارد و برای رفتن به رستوران باید چند پله پایین بروید تا وارد محیط سنتی رستوران شوید. موسیقی سنتی جذاب و گوش‌نوازی که به صورت زنده اجرا می‌شود، مهم‌ترین نقطه قوت اینجاست و آنقدر شما را غرق لذت می‌کند که دیگر شلوغی و قیمت نسبتا بالای منو به چشمتان نمی‌آید. اگر بعد از خرید و بازدیدهایتان، هوس یک کباب خوشمزه، کشک بادمجان درست و حسابی یا یک کلم‌پلو شیرازی کردید، سری به شرزه بزنید و خوردنی‌های شیرازی این رستوران را با نان داغ و تازه‌ای که در محل پخته می‌شود، نوش جان کنید.

آدرس رستوران شرزه شیراز:
شیراز، خیابان زند، خیابان مسجد وکیل

رستوران صوفی شیراز؛ خاطره مادربزرگ

رستوران صوفی یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین رستوران‌های شیراز است که نزدیک عفیف‌آباد قرار دارد. در مجموعه صوفی هم مثل رستوران هفت‌خوان، انواع خوراکی‌های شیرازی را می‌توانید پیدا کنید؛ از غذای ایرانی و فرنگی گرفته تا فست فود. این رستوران لوکس، شهرت زیادی بین مردم شیراز و مسافران این شهر دارد و غذاهای آن هم کیفیت و طعم بسیار خوبی دارند. در همان ابتدای ورود، به عنوان خوش‌آمد گویی، به شما نان و پنیر و سبزی تعارف می‌‌کنند برای اینکه ته دل گشنه‌تان را بگیرد و بعد هم می‌توانید از منوی پر و پیمان رستوران، خوردنی‌های شیرازی سفارش دهید. یکی از ویژگی‌های این رستوران، بوفه متنوع و کاملش است که در آن انواع سالادهای ایرانی و فرنگی، کشک و بادمجان، حلیم بادمجان، انواع ترشی‌ها و… را می‌توانید پیدا کنید. اگر به این رستوران رفتید، غذای خاطره مادربزرگ را فراموش نکنید؛ یکی از خوردنی‌های شیرازی که در دیگ مسی و به سبک سنتی تهیه می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.

آدرس رستوران صوفی شیراز:
شیراز، خیابان عفیف‌آباد، جنب بانک ملت

فالوده آقا صمد؛ طعم اصیل خوردنی‌های شیراز

مگر می‌شود به شیراز رفت و فالوده شیرازی نخورد؟ یکی از بهترین و قدیمی‌ترین فالوده‌های شهر شیراز را می‌توانید در مغازه آقا صمد امتحان کنید. آقا صمد یکی از معدود مغازه‌دارهایی است که هنوز هم فالوده شیرازی را به روش سنتی تهیه می‌کند. مزه‌ منحصربه‌فرد فالوده شیزاری‌های این مغازه را هیچ جای دیگری در دنیا نمی‌توانید تجربه کنید. آقا صمد جوانمردی، سال‌هاست که در این حرفه مشغول است و به‌خاطر همین هم فالوده‌های ابریشمی و سبکش، در شیراز طرفداران خودش را دارد. البته راسته اصلی فالوده فروشی‌های شیراز، پشت ارگ کریم‌خان است؛ جایی که فالوده شیرازی، با انواع طعم‌ها و مزه‌های مختلف تهیه می‌شود. اما اگر می‌خواهید طعم اصیل فالوده شیراز را بچشید، بهتر است قبل از ساعت ده صبح، جلو مغازه آقا صمد باشید.

رستوران شاطر عباس؛ نان داغ، کباب داغ شیرازی

رستوران شاطر عباس یکی از معروف‌ترین و شلوغ‌ترین رستوران‌های شیراز است که بیشتر به خاطر نان داغ و کباب داغش معروف شده. اگر خیلی گرسنه هستید، سری به این رستوران شیراز بزنید؛ کباب‌های اینجا پر و پیمان و مفصل‌اند و با نان داغ و تازه سرو می‌شوند. کباب‌ها و مخصوصا کباب گوسفندی شاطر عباس، همیشه خوشمزه و پرطرفدار است. بیشتر مشتریان این رستوران ایرانی هستند و معمولا خود شیرازی‌ها این رستوران را زیاد به شما پیشنهاد می‌کنند.

آدرس رستوران شاطر عباس شیراز:
شیراز بلوار آزادی، خیابان خاکشناسی