سفر با هواپیما وقتی یک نوزاد همراهتان دارید ممکن است کمی سخت به نظر برسد، به خصوص اگر اولین بار باشد که با نوزادتان با هواپیما به سفر می‌روید. اگر همه چیز را از قبل بدانید و از قبل آماده باشید، این سفر برایتان خیلی راحت و شیرین می‌شود. تجربه اول سفر با نوزاد می‌تواند خیلی هم خاطره انگیز باشد. باید به جزئیات سفر از قبل با دقت فکر کنید و همه چیز را خوب برنامه‌ریزی کنید. ایرلاین مناسبی انتخاب کنید، صندلی و محل نشستن را بر اساس نیازتان انتخاب کنید و نوزادتان را برای سفر با هواپیما کاملا آماده کنید.

 

سفر با نوزاد

با نوزادتان کمی بعد از تولدش می‌توانید سفر کنید. هر چند که دکترها پیشنهاد می‌کنند در ماه‌های اول، نوزاد را تا جای ممکن به سفر نبرید، اما بچه‌های نوزاد را می‌شود دو هفته بعد از تولد، سوار هواپیما کرد.برای بیشتر شرکت‌های هواپیمایی، دوهفتگی سن مجاز برای سوار شدن به هواپیماست. یک بزرگسال حتما باید همراه هر نوزاد باشد. موقع خرید بلیط هم ایرلاین حتما کنترل می‌کند که به ازای هر بلیط نوزاد یک بزرگسال که با نوزاد نسبت نزدیک دارد، بلیط داشته باشد و سوار هواپیما شود. تنها سفر کردن نوزاد با هواپیما در شرایط خاص امکان‌پذیر است و این شرایط در ایرلاین‌های مختلف، متفاوت است.

قیمت بلیط هواپیما برای نوزاد

خرید بلیط هواپیما برای نوزاد قوانین و شرایط متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارد. کودکان بین دو هفته تا دو ساله برای شرکت‌های هواپیمایی نوزاد محسوب می‌شوند. در پروازهای داخلی، قیمت بلیط برای نوزاد، ده درصد قیمت بلیط بزرگسال است. اسم نوزاد در بلیط والدین ثبت می‌شود و نوزاد بلیط مجزایی ندارد. در پروازهای چارتری داخلی این مبلغ را باید در فرودگاه به هواپیمایی پرداخت کنید. در بیشتر پروازهای خارج از ایران هم قیمت بلیط نوزاد حدود ده درصد قیمت بلیط بزرگسال است مگر این که برای نوزادتان امکانات ویژه‌ای بخواهید که هزینه جداگانه داشته باشد. با پرداخت ده درصد هزینه بلیط بزرگسال، می‌توانید نوزاد را سوار هواپیما کنید اما صندلی به نوزاد اختصاص داده نمی‌شود و لرای آن باید هزینه جداگانه بپردازید. نوزاد شما با مجوز سوار شدن به هواپیما، ده کیلو بار مجزا هم دارد.

انتخاب صندلی نوزاد

نوزاد را در هواپیما می‌توانید روی پایتان نگه دارید و یا بغلتان کنید. اگر ترجیح می‌دهید که نوزادتان حتما صندلی مجزایی داشته باشد و در طول پرواز روی پایتان نباشد و شما راحت‌تر باشید، باید برایش صندلی جداگانه بخرید. در این شرایط موقع خرید بلیط نوزاد، لازم است بچه را به عنوان بزرگسال در نظر بگیرید. پس از خرید بلیط مجزا می‌توانید صندلی ماشین بچه را همراه داشته باشید و قبل از پرواز صندلی ماشین را روی صندلی هواپیما بگذارید و ثابتش کنید. خیلی از شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای طولانی به بچه و والدینش امکانات خاصی برای راحتی می‌دهند. مثلا در بسیاری از هواپیماها سبدی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید بچه را در طول پرواز در آن بگذارید. این سبد را مهماندار هواپیما قبل از بلند شدن هواپیما نصب می‌کند و پیش از این که هواپیما فرود بیاید، از صندلی جدا می‌کند. در این فاصله هر وقت که دلتان بخواهد می‌توانید بچه را از توی سبد بردارید. در بعضی از هواپیماها هم سبدی توری شکل در سقف بالای صندلی‌ها قرار گرفته و برای نگهداری نوزادان زیر ۲ سال و کمتر از ۱۴ کیلو مناسب است.

ایرلاین‌های مناسب سفر با نوزاد

در پروازهای داخل ایران چون زمان سفر کوتاه است، خیلی مهم نیست چه ایرلاینی را انتخاب می‌کنید. امکانات هواپیمایی‌های مختلف در مسیرهای داخلی شبیه هم است. معمولا حدود یک ساعت در پرواز هستید و در این مدت می‌توانید بچه را آرام نگه دارید. اما برای سفر با نوزاد به خارج از ایران انتخاب ایرلاین اهمیت زیادی دارد. در پروازهای خارجی که زمان طولانی‌تر است، بهترین کار، انتخاب پرواز مستقیم و بدون توقف است. در مسیرهایی که امکانش هست، بهتر است هواپیمایی ماهان یا ایران ایر را انتخاب کنید که کل زمان سفرتان کوتاهتر باشد. هر دوی این ایرلاین‌ها برای نگهداری نوزاد به شما سبد کودک می‌دهند. در ایرلاین‌های خارجی معمولا هواپیمایی امارات بهترین سرویس را برای سفر با نوزاد ارائه می‌کند. در هواپیماهای امارات تمام امکانات داخل هواپیما برای نوزاد و کودک رایگان است. تعداد سبدهای کودک نسبتا زیاد است و حتما می‌توانید برای طول پرواز سبد بگیرید. جاهایی که برای تعویض پوشک در نظر گرفته شده بزرگ و راحت است. مهمانداران هم برای کمک به والدین آموزش دیده‌اند و در خیلی از موارد می‌توانید از مهماندار کمک بگیرید. هواپیمایی‌های قطر ایرلاین، الاتحاد یا لوفتانزا هم انتخاب‌های خوبی هستند و امکانات خوبی به نوزادان می‌دهند. در اغلب ایرلاین‌های دیگر امکانات داخل هواپیما برای نوزاد محدود است و حتما از قبل باید اطلاع دهید و برای دریافت وسایل لازم زودتر هماهنگ کنید.

انتخاب صندلی قبل از رفتن به فرودگاه

بعد از خرید بلیط هواپیما برای نوزاد، بهتر است کارت پرواز را به صورت آنلاین بگیرید. اغلب ایرلاین‌ها به شما اجازه می‌دهند که در روزهای قبل از پرواز تا چند ساعت مانده به پرواز کارت پروازتان را آنلاین بگیرید. حتما این کار را بکنید، چون در این صورت هنوز مسافران کمتری کارت پرواز گرفته‌اند و صندلی‌های زیادی خالی است، می‌توانید صندلی را در جای مناسب انتخاب کنید. مثلا کنار راهرو بنشینید که جای بیشتری داشته باشید یا صندلی‌هایی را انتخاب کنید که نزدیک سبدهای بچه نصب‌شده است.

غذای نوزاد در هواپیما

بلیط نوزاد شامل غذای خاص و مجزایی نیست. در واقع نوزاد زیر دو سال در هواپیما غذای اختصاصی ندارد. اما شما خیلی راحت می‌توانید غذای نوزادتان را همراهتان داشته باشید. در هواپیما می‌توانید از مهمانداران بخواهید غذای نوزادتان را گرم کنند یا برای درست کردن غذا به شما آب جوش بدهند. همین طور اگر غذای آماده‌ای همراهتان است که لازم است در یخچال نگهداری شود، می‌توانید در شروع پرواز به مهمانداران بدهید تا در یخچال بگذارند.

نکات سفر با نوزاد

  1. در طول پرواز بهتر است آغوش ببندید و نوزادتان را در آغوش نگه دارید. در این حالت بچه آرامتر است و شما هم راحت‌تر می‌توانید وسایلتان را جابه‌جا کنید.
  2. تقریبا تمام هواپیماها فضای مجزایی برای عوض کردن پوشک بچه دارند که نزدیک به دستشویی هواپیماست.
  3. در سفر با هواپیما، نوزاد به دلیل تغییر ناگهانی فشار هوا معمولا گوش‌درد می‌گیرد. برای جلوگیری از گوش‌درد و در نتیجه بی‌قراری بچه، بهترین کار این است که در زمان برخاستن و نشستن هواپیما به نوزادتان شیر بدهید.
  4. احتمال گریه نوزاد در هواپیما زیاد است. بهتر است همان اول موقع سوار شدن صندلی کنار راهرو بنشینید که اگر لازم شد راحت بتوانید از صندلی بیرون بیایید و با بچه در آغوشتان قدم بزنید تا آرام شود.
  5. می‌توانید کالسکه نوزاد را به صورت کامل جمع کنید و با خود داخل هواپیما ببرید. کالسکه جزو بار شما به حساب نمی‌آید.