اگر اهل سفر کردن به نقاط مختلف جهان باشید، حتما گذرتان به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌افتد تا با پروازی خودتان را به مقصد مورد نظرتان برسانید. فرودگاه امام خمینی، تنها فرودگاه تهران برای سفرهای بین‌المللی به جز سفر حج است. طبق آمارها این فرودگاه بالاترین ترافیک را در گمرک هوایی مسافری ایران دارد و همچنان هم در حال توسعه است. مسافت فرودگاه امام خمینی تا تهران ۶۰ کیلومتر است و آن را می‌توانید بین جاده‌های تهران- قم و تهران- ساوه پیدا کنید. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران سفرهای خارجی، رفتن به این فرودگاه است.

رفت‌وآمد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

اگر ماشین شخصی ندارید و نمی‌خواهید این مسیر را با آژانس بروید، یک راه ارزان‌تر برای رفتن به فرودگاه امام خمینی وجود دارد؛ از طریق خط یک مترو تهران خودتان را به ایستگاه شاهد که یک ایستگاه قبل از مترو حرم مطهر است برسانید، بیرون ایستگاه مترو شاهد تاکسی‌های پرند را سوار شوید و مقابل فرودگاه امام خمینی پیاده شوید. البته این راه برای پروازهای نیمه‌شب یا صبح زود جواب‌گو نیست و ناچار هستید از وسایل شخصی، آژانس یا ماشین‌های حمل‌ونقل خود فرودگاه امام خمینی استفاده کنید که امن‌ترین راه برای رفتن به فرودگاه هستند؛ سمند، تویتا کمری و ون جزء وسایل نقلیه‌ی فرودگاه امام خمینی‌اند و هزینه کرایه‌ این تاکسی‌ها بسته به انتخابتان متفاوت خواهد بود که معمولا چیزی بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است. یکی از مسیرهای پر رفت‌وآمد به فرودگاه، مسیر فرودگاه مهراباد به فرودگاه امام خمینی است که بیشتر مسافرانی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند و قصد خروج از کشور را دارند از آن استفاده می‌کنند؛ تاکسی‌های مقابل فرودگاه مهراباد شما را به راحتی به مقصدتان می‌رسانند.

پروازهای خروجی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند بعد از ورود به سالن اول که همان سالن عمومی است، باید خودشان را آماده کنند تا به گیت‌های کنترل پاسپورت بروند. بعد از چک شدن پاسپورت‌ها برای اولین‌بار وسایل و کیف مسافران در دستگاه بررسی و بعد به آنها تحویل داده می‌شود. مرحله‌ی بعدی گیت پرواز است که در آن پاسپورتتان را نشان می‌دهید، بلیط و چمدانتان را تحویل داده و کارت پرواز می‌گیرید. بعد هم برای چک شدن عوارض خروج از کشور می‌روید و وارد آخرین مرحله، یعنی سالن ترانزیت می‌شوید. در سالن ترانزیت باید منتظر بمانید تا نوبت پروازتان برسد. اینجا می‌توانید ارز دولتی‌ بگیرید، از فروشگاه‌هایش خرید کنید، در رستوران‌هایش چیزی بخورید و خودتان را سرگرم کنید تا زمان پروازتان برسد. بیشتر صرافی‌های فرودگاه امام خمینی در سالن عمومی هستند و می‌توانید کار تبدیل پول‌هایتان را آنجا انجام دهید.

پروازهای ورودی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

مسافرانی که از طریق فرودگاه امام خمینی وارد ایران می‌شوند، بعد از ورود از هواپیما به فرودگاه، باید به گیت‌های مخصوص چک شدن پاسپورت بروند و بسته به میزان شلوغی پرواز و فرودگاه، ممکن است کارشان طول بکشد. بعد از چک شدن پاسپورت‌ها هم می‌توانید چمدان‌هایتان را تحویل بگیرید که این هم خودش کمی زمان‌بر است.

پارکینگ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

فرودگاه امام خمینی دو نوع پارکینگ دارد؛ پارکینگ مسقف و پارکینگ رو باز. هر کدام از این پارکینگ‌ها برای ورودیه و تعداد روزهایی که قرار است خودروی شما در آن بماند نرخ‌های متفاوتی دارد. هزینه ورودی این پارکینگ‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است و هر ۲۴ ساعت توقف در آنها هم بین ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان هزینه دارد. ضمنا از هرکجای پارکینگ غیر مسقف می‌توانید با سرویس رایگان به فرودگاه وارد شوید. اگر در پارکینگ آسیب یا خسارتی به خودرو شما وارد شود هم در صورت تایید پلیس، هزینه خسارت به شما پرداخت می‌شود؛ پس می‌توانید بدون نگرانی ماشینتان را به دست فرودگاه بسپارید و با خیال راحت سفر کنید.

اگر سوال دیگری درباره پارکینگ‌های فرودگاه امام خمینی برایتان پیش آمد با این شماره تماس بگیرید: ۵۱۰۰۷۱۹۹ ۰۲۱

امکانات دیگر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

خدمات تشریفات فرودگاه یا سی‌آی‌پی جزء امکانات ویژه‌ی فرودگاه امام خمینی‌است برای کسانی که می‌خواهند سفر کم استرس‌تر و لوکس‌تری داشته باشند؛ سی‌آی‌پی شامل خدمات حمل‌ونقل فرودگاه، سالن ویژه‌ی انتظار، محافظ شخصی، مترجم و … می‌شود.
از امکانات دیگر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، خدمات بانکی و خدمات مربوط به اشیاء گمشده است که شاید هر مسافری به آنها احتیاج پیدا کند.
اگر زمان انتظارتان در فرودگاه بیشتر شد، می‌توانید خیلی راحت از طریق تلفن همراه یا لپ‌تاپ به اینترنت فرودگاه امام خمینی وصل شوید و مطالبی درباره فرودگاه مقصد، که در صفحه هر شهر سایت زورق موجود است، بخوانید یا حتی درباره اینکه چطور مراحل فرودگاه را سریع‌تر طی کنید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اطلاعات دیگر درباره فرودگاه امام خمینی

خیلی‌ها دوست دارند بدانند چه میزان بار می‌توانند از کشور خارج یا به کشور داخل کنند؛ باید بدانید میزان بار به فرودگاه مربوط نمی‌شود و در هر پروازی متفاوت است؛ معمولا برای هر مسافر در شرایط غیر تجاری بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم حمل بار مجاز است. در قسمت گمرک فرودگاه امام خمینی، وظیفه‌ی ارزیابی کالا بر عهده مسئولین گمرک است که ملاک‌های ارزیابی در هر کشوری متفاوت است و به وزن کالا مربوط نیست. شاید برایتان جالب باشد که بعضی از وسایلی که فکرش را نمی‌کنید، مثل چاقو، قیچی، سلاح‌های اسباب‌بازی و اسپری بی‌حس کننده هم جزء موارد ممنوعه‌ی گمرک هستند و باید از حمل‌ونقل آنها خودداری کنید.
نقشه ترمینال فرودگاه امام خمینی هم ممکن است به کارتان بیاید که می‌توانید از اینجا دانلودش کنید.