این روزها که هوا خنک‌تر می‌شود بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم است. جزیره‌ای با ۱۵۰۰ کیلومترمربع مساحت که بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس به‌حساب می‌آید. دیدنی‌های قشم آن‌قدر متنوع و جذاب‌اند که بعید است گردشگری ناراضی به خانه‌اش برگردد.
قشم در اطراف خود جزایر بسیاری دارد؛ شناخته‌شده‌ترین و البته بزرگ‌ترین آنها هنگام، هرمز و لارک هستند. جزیره هنگام، زیستگاه دلفین‌های بازیگوش و آهوهای ایرانی است و همچنین تنها مزرعه پرورش کروکدیل در ایران را دارد، به همین خاطر پرطرفدارترین جزیره در اطراف قشم است. مردم جزیره قشم مردم فوق‌العاده مهربان و مهمان‌نوازی هستند و در طول مسافرت از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند تا به شما بیشتر خوش بگذرد.

درگهان قشم

قصد خیلی‌ها از سفر به جزیره قشم خرید است و خیلی‌های دیگر هم به قصد تفریح و گردش به این جزیره می‌آیند، جزو هرکدام از این گروه‌ها هستید، بهتر است در سفر به جزیره قشم سری هم به درگهان بزنید. این شهر در ۳۰ کیلومتری غربی قشم واقع شده است و مهم‌ترین بندرگاه این محدوده است که مراکز تجاری متعددی دارد؛ درگهان، مخصوصاً روزهای تعطیل، میزبان تعداد زیادی از مسافران است که گاهی فقط برای بازدید از غروب به یادماندنی این شهر و خرید از مراکز تجاری آن، به جزیره قشم سفر می‌کنند.
اگر می‌خواهید خرید خوبی داشته باشید، سری به مهم‌ترین مراکز تجاری درگهان مثل بازارهای دو دلفین، مروارید، صدف، نگین، زمرد و اطلس بزنید. بیشتر این بازارها مرکزی برای استراحت هم دارند تا مسافران خسته از گشت‌وگذار، ساعتی در آن بنشینند و استراحت کنند. بهتر است حسابی در این جزیره وقت بگذرانید و خرید کنید.
البته بازارهای خود جزیره قشم هم بسیار مدرن هستند و خرید از آنها با قیمت‌های باورنکردنی‌شان برای همه افراد خانواده لذت‌بخش است؛ پس یادتان باشد که همه خریدتان را در درگهان انجام ندهید و در برنامه‌تان برای بازارهای بزرگ قشم هم جایی بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم دریکی دو روز اول خریدهایتان را انجام دهید و پرونده خرید را برای باقی سفر ببندید تا بتوانید سراغ بقیه دیدنی‌های قشم بروید.

غارهای نمکدان قشم

غارهای نمکدان قشم

بعد از کلی خرید، نوبت به طبیعت‌گردی می‌رسد؛ برای تماشای یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های قشم می‌توانید از شهر حدود ۹۰ کیلومتر به سمت جنوب غربی و غارهای نمکدان بروید. دهانه غار نمک از جاده هم‌جوار ساحل دریا حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد که توصیه می‌شود این فاصله را با پای پیاده طی کنید و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید.
از دور که به کوه گنبدی شکل نمکدان نزدیک می‌شوید، رگه‌های سفیدی زیبایی روی آن می‌بینید. داخل کوه هم پر از غارهای زیباست. در اعماق تاریک این غارها، استالاکتیت‌های بلورین نمک، دیده می‌شود. اما برای دیدن این منظره‌های زیبا، چراغ‌قوه پرنور را فراموش نکنید. جریان آب‌نمک در کف غار نیز از منظره‌های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است.
در دامنه کوه چشمه‌ای به رنگ سفید از آب و نمک اشباع‌شده قرار دارد که مثل یک منظره زیبای زمستانی است. سقف غارها هم با قندیل‌های مرمری پوشیده شده است که ترکیب‌بندی رنگارنگ، آنها را بسیار دیدنی کرده.

جنگل‌های حرا قشم

جنگل‌های حرا قشم

جنگل‌های حرا به خاطر درختانی که در این جزیره رشد می‌کنند به این نام در آمده. درخت حرا گیاه شگفت‌انگیزی است که بدون نیاز به آب شیرین در آب‌های شور رشد می‌کند. این درخت‌ها به خاطر خاصیت پوستی که دارند می‌توانند نمک آب را تصفیه کنند و آن را به آب شیرین تبدیل کنند.
درخت‌های حرا منظره خارق‌العاده‌ای به این جنگل می‌بخشند و وقتی‌که آب دریا بالا می‌آید به‌طور کامل زیر آب فرو می‌روند. همچنین آبزیان خلیج ‌فارس دوره تخم‌ریزی خود را در این منطقه می‌گذرانند و از این نظر اهمیت فراوانی دارد. قسمت جزر و مدی جنگل حرا، زیستگاه مناسبی برای نرم‌تنان، سخت‌پوستان و ماهیان است که وجود این حیوانات در این منطقه باعث شده منبع غذایی پرندگان مناطق گرمسیری هم به خوبی تأمین باشد و آنها هم فصلی از سال را به جنگل حرا مهاجرت کنند
این جنگل‌ها یکی از دیدنی‌های قشم‌اند که سالانه مسافران داخلی و خارجی زیادی را به این جزیره می‌کشانند. اگر قصد داشتید از این جنگل‌ها دیدن کنید بهتر است به اسکله سهیلی بروید که قایقرانانی آموزش‌دیده و هماهنگ دارد. با صرف هزینه‌ای اندک می‌توانید با قایق موتوری بین جنگل‌های حرا گشتی بزنید و اگر خشکی آن وسط وجود داشت فرصتی دارید تا از قایق پیاده شوید و در جنگل پیاده‌روی کنید.

جزیره‌ی هنگام قشم

جزیره‌ی هنگام قشم

جزیره مرجانی هنگام یکی از جزایر زیبا در قسمت جنوبی قشم است که محل پرورش آهوی ایرانی است. این جزیره به خاطر شنا کردن دلفین در نزدیکی ساحلش، به جزیره دلفین‌ها مشهور شده.
برای رفتن به این جزیره، باید ابتدا از خط ساحلی جنوبی جزیره قشم به روستای شیب‌دراز بروید و سوار قایق‌های مخصوصی شوید که شما را به گشت‌وگذار دور جزیره هنگام و دیدن دلفین‌ها می‌برند. البته برای دیدن دلفین‌ها باید صبح زود به دریا بزنید تا بتوانید بزرگ‌ترین موجود دریا را از نزدیک ببینید. همچنین این جزیره تنها محل پرورش و مزرعه کروکدیل در کشور است. آب جزیره هنگام آن‌قدر زلال است که از داخل قایق به راحتی می‌توانید مثل یک آکواریوم طبیعی ماهی‌های مختلف داخل آب ببینید.
توصیه ما این است که فقط به گردش صبح‌گاهی در این جزیره قانع نشوید و صبر کنید تا آفتاب غروب کند و زیبایی‌های شبانه هنگام آشکار شود. یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های قشم در جزیره هنگام پیدا می‌شود؛ ساحل نقره‌ای که به خاطر درخشندگی ماسه‌هایی که دارد به این نام معروف است.
این ساحل در شب، پر از ذرات ریز نقره‌ای ‌رنگ می‌شود که آن را شبیه به آسمان پرستاره می‌کند. این درخشندگی مدتی روی ماسه‌ها می‌ماند و کم‌کم محو می‌شود. درخشش موج‌ها هنگام برخورد به ساحل به دلیل وجود فیتوپلانگتون‌های دریایی است. این آبزیان ریز وقتی تحت استرس قرار بگیرند از خودشان نور ساطع می‌کنند و به ساحل درخشندگی خاصی می‌بخشند.
البته به دلیل برداشت بی‌رویه این ماسه‌ها توسط گردشگران و آسیب رسیدن به منطقه، فعلاً پیاده شدن در این ساحل برای مسافران ممنوع است. اما دیدن این پدیده طبیعی زیبا که فقط در چند نقطه از جهان قابل‌مشاهده است از دور هم، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

جزایر ناز قشم

می‌دانید چرا به این جزیره، جزیره ناز گفته می‌شود؟ چون فقط در حالت جزر و وقتی آب دریا پایین می‌رود قابل‌مشاهده است به همین دلیل اهالی قشم اعتقاد دارند جزیره برای بیرون آمدن از آب ناز می‌کند و خودش را به راحتی نشان نمی‌دهد.
جزیره ناز در نزدیکی سواحل شرقی جزیره قشم نزدیک شهر سوزا قرارگرفته و از ساحل حدود یک کیلومتر فاصله دارد. شگفتی جزیره ناز، در این است که کف آن کاملاً مسطح است و ساحل شنی ندارد و اطراف آن با دیواره‌های صخره‌ای که ارتفاع آن به ۵ تا ۱۰ متر می‌رسد، پوشیده شده. در زمان جزر برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی جزیره ناز به ساحل قشم را متصل می‌کند.
بااینکه زمان وقوع این اتفاق کوتاه است اما در همین مدت هم می‌توان با رفتن به بلندی‌های جزیره ناز، دیدنی‌های قشم و زیبایی‌های خلیج‌ فارس آبی را تماشا کرد.
به خاطر شرایط خاص جزیره ناز درآن کسی سکونت نمی‌کند و فقط ماهیگیرهای محلی چند سایه‌بان و استراحتگاه در آن ساخته‌اند. جزیره ناز، یک مکان هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد برای کسانی است که برای اولین بار این پدیده خارق‌العاده و طبیعی را از نزدیک تماشا می‌کنند.
آرامش و زیبایی سواحل این جزیره و وجود عروس‌های دریایی، صدف‌ها و مرجان‌های رنگارنگ در اطراف آن، زیبایی این جزیره استثنایی را، چندبرابر کرده است. اگر تصمیم گرفتید تنی به آب بزنید، حواستان به عروس‌های دریایی گزنده باشد؛ گزش این جانوران شفاف تا چند روز پوست شما را می‌سوزاند.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم

از شهر قشم که پنج کیلومتر به سمت ساحل جنوب حرکت کنید به روستای برکه خلف می‌رسید. در شمال این روستا یکی از زیباترین جلوه‌های فرسایش در جزیره قابل‌مشاهده است. پدیده‌ای کم‌نظیر به نام دره ستارها.
اهالی محل عقیده دارند سال‌های دور ستاره‌ای از آسمان افتاده و اشکال عجیبی را از خاک و سنگ و ماسه در این منطقه به وجود آورده است. اما واقعیت این است که این دره‌ها و شکل‌های زیبای آن، براثر باران‌های فصلی و فرسایش خاک به وجود آمده‌اند.
به دلیل شکل ویژه قرار گرفتن این دره‌ها، وقتی باد می‌آید، صداهای عجیب و غریبی در این منطقه به گوش می‌رسد. به دلیل وجود این صداها، اهالی عقیده دارند با تاریک شدن هوا، این دره محل آمدوشد ارواح و اجنه است و بنابراین، از ورود به آب در شب خودداری می‌کنند.
ویژگی‌ها و دیدنی‌های بی‌نظیر دره ستاره‌ها، باعث شده که این دره به‌عنوان تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه در سازمان یونسکو به ثبت برسد. دره ستاره‌ها درواقع یک ناحیه فرسایش یافته توسط آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است که تاریخ چند هزار ساله زمین را به خوبی به نمایش می‌گذارد. مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های فرسایشی، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نواری ازجمله بخش‌هایی هستند که در این دره مشاهده می‌شوند.

غارهای خربس قشم

چند سالی است که سازمان منطقه آزاد قشم نام این غارها را به غارهای خوربس تغییر داده اما همچنان محلی‌ها آن را به نام خربس می‌شناسند.
غارهای خربس در ۱۲ کیلومتری قشم قرار دارد. این غارهای دریایی براثر گرداب و تخلیه ماسه‌ها، از حفره سنگ‌ها به وجود آمده‌اند و هنوز هم وقتی از پله‌های این غارها بالا می‌روید و به حفره‌های آن می‌رسید، روی دیواره‌هایش می‌توانید فسیل صدف‌های چند میلیون ساله را ببینید.
اگر به دیدن خربس رفتید حواستان باشد بخش شمالی غار بخش باستانی آن است و بخش جنوبی به‌تازگی حفاری‌شده و حتی داخلش صورتک‌های آدم و همین‌طور کشتی نوح سنگ‌تراشی شده است.

قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه‌های پرتغالی یادگار دوره استعماری پرتغال بر تعدادی از جزایر جنوبی ایران است. این قلعه‌ها مربوط به حدود ۴۰۰ سال پیش‌اند و این روزها به بخشی از جذابیت‌های تاریخی و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های قشم تبدیل‌شده‌اند.
قلعه موجود در جزیره قشم در سال ۱۰۳۰ هجری قمری به دستور پادشاه اسپانیا ساخته‌شده است. دو حصار و چهار برج دیده‌بانی دارد و شامل انبارهای اسلحه، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سربازخانه، زندان، کلیسا ، مقر فرماندهی و تالار است. آب مصرفی قلعه از طریق آب باران و آب چاه تأمین می‌شده که توسط کانالی زیرزمینی در برکه‌ها و حوض‌های قلعه جمع می‌شده است.
شبیه این قلعه در شهرهای بوشهر، جزیره هرمز، چابهار، سیراف و بندرعباس هم وجود دارد؛ مکان‌هایی که هیچ‌کدام از هجوم پرتغالی‌ها درامان نبودند تا اینکه در زمان صفویه سرداری شجاع به نام امامقلی به جنگ پرتغالی‌ها رفت و آنها را از این جزیره بیرون کرد.
در حال حاضر هم در جزیره قشم میدانی به نام میدان امامقلی وجود دارد و قلعه پرتغالی‌ها هم مرمت‌شده و گردشگران به‌عنوان موزه می‌توانند از آن دیدن کنند. نورپردازی در شب هم آن را بسیار زیباتر کرده است. نزدیک این قلعه رستورانی وجود دارد که غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارد.

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم

تنگه شگفت‌انگیز چاهکوه در جزیره قشم یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز به وجود آمده از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین است. این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد و با تندیس‌های بی‌نظیر، حفره‌ها، دالان‌ها و اشکال عجیبی که دارد هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کنند. چاهکوه همان بدو ورود بسیار عریض و با دیواره‌های بلند ظاهر می‌شود، ولی کم‌کم از عرضش کم می‌شود تا جایی که عبور از بین آن سخت به نظر می‌رسد؛ این در حالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است و به همین دلیل هم داخل دره نور کمی وجود دارد.
هرچقدر هوای جزیره گرم باشد وارد چاهکوه که می‌شوید باد خنک را احساس می‌کنید. این دره آرامش و سکوتی دارد که اعجاب‌انگیز است. در میانه کوه مردمان قدیم چاه‌هایی حفر کرده‌اند که آب شیرین را در خود نگه می‌داشت و هنوز هم مردم محلی از آب آنها استفاده می‌کنند.
طرح‌ها و اشکالی که براثر فرسایش روی دیواره‌های این تنگه زیبا به وجود آمده‌اند هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهند. شکل‌ها و تصویرهایی رؤیا گونه و خیال‌انگیز که مثل اثر هنری بزرگ کل جزیره را می‌پوشانند.

شیب دراز قشم

مستند لاکپشت های را دیده‌اید؟ که مادرشان بعد از تخم‌ریزی آنها را به امان خدا رها می‌کند تا خودشان راه دریا را پیدا کنند؟ اینجا دقیقاً یکی از نقاطی است که می‌توان از نزدیک این پدیده هیجان‌انگیز که یکی از زیباترین دیدنی‌های قشم است را مشاهده کرد.
روستای شیبدراز، محل تخم‌ریزی لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. این روستا هر سال در فصل بهار، میزبان لاک‌پشت‌هایی است که برای زادآوری به این روستا می‌آیند، چندساعتی مهمان مردم جزیره هستند، تخم‌های خود را به‌دست مردم می‌سپارند و دوباره به دریا برمی‌گردند.
مردم هم حدود دو ماه از این تخم‌ها نگهداری می‌کنند و بعد بچه لاک‌پشت‌های متولدشده را به دل آب می‌سپارند. کار حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی جزیره قشم توسط گروهی از جوانان بومی روستای شیب دراز انجام می‌شود که نام خود را به زبان محلی ناتوران خمیس یعنی محافظان لاک‌پشت گذاشته‌اند.
گرچه ساحل قشم در بخش جنوبی جزیره بیشتر صخره‌ای است؛ اما بعد از چند کیلومتر، سواحل ماسه‌ای کوچک و بزرگی به طول چند متر تا چند کیلومتر وجود دارد. بافت، رنگ و جنس ماسه‌های ساحلی شیب دراز با ماسه سواحل دیگر قشم تفاوت دارد. شاید به دلیل این‌که لاک‌پشت‌های پوزه عقابی فقط در آنجا تخم می‌گذارند و به سواحل دیگر نمی‌روند.
اگر سفر شما به جزیره قشم در این فاصله زمانی قرار گرفت و خواستید این پدیده طبیعی را از نزدیک ببینید، یادتان باشد شب را باید در روستا بمانید. وجود صنایع‌دستی متنوع، اقامت گاه‌های محلی و قایق‌های تفریحی باعث می‌شود مدتی را که در این روستا می‌گذرانید نه تنها مشکل اقامتی نداشته باشید بلکه حسابی هم بهتان خوش بگذرد.

لافت قشم

می‌گویند از اول اسم جزیره قشم، لافت بوده اما بعدها به قشم تبدیل‌شده و حالا لافت نام روستایی است که در شمال غربی جزیره قرار دارد و به دلیل بافت معماری زیبا و بادگیرهای سفیدرنگش معروف است.
چهره طبیعی روستای لافت در میان درختان نخل سرسبز و زیبایی خیره‌کننده دریای خلیج ‌فارس بسیار چشم‌نواز است. سبک معماری خانه‌های روستا جالب و دیدنی است و همه‌ی خانه‌های این روستا حیاط مرکزی و بادگیر دارند.
این خانه‌ها خیلی نزدیک به هم ساخته شده و کوچه‌های آن هم بسیار تنگ و باریک هستند. بادگیرهای سفید کوچک و بزرگی که بالای تمام خانه‌های روستایی قرار دارند، شکوه و زیبایی خاصی به این روستای ساحلی بخشیده‌اند.
این بادگیرها در اندازه‌های مختلف ساخته‌شده و روستای لافت را به بندر بادگیرها تبدیل کرده است. هرچند سال یک بار خانه‌های روستا به روش‌های سنتی مرمت می‌شود و به همین دلیل این روستا شکل اولیه‌ی خود را حفظ کرده.
به‌غیراز بافت روستا که یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های قشم است، چاه‌های آب مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی هم از دیگر جاذبه‌های تاریخی این روستا به حساب می‌آید. معماری روستای لافت، با ترکیب اتاق‌ها و راهروها و اتصال آن‌ها به حیاط، شبیه معماری نواحی مرکزی و کویری ایران است و به دلیل آب‌وهوای بسیار گرم و رطوبت بالای این منطقه، معماری خانه‌ها به شکلی طراحی‌شده که علاوه بر حفظ زیبایی متناسب با شرایط سخت آب و هوایی باشد.