شرکت چری یکی از سازندگان مهم اتومبیل در چین به شمار می‌رود. محصولات این شرکت در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسد. محصولات مختلف این شرکت هم‌اکنون در ایران وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آریزو 5 است. این خودرو در سال 2015 طراحی شده، دارای موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه، حجم موتور 1499 سی‌سی، حداکثر قدرت 116 اسب بخار در 6150 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 141 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه است. خودرو آریزو 5 در سال 1396 توسط شرکت مدیران خودرو در ایران مونتاژ و به بازار عرضه شد. در همین مدت کوتاه این محصول چینی توانست در دل بسیاری از مشتریان ایرانی جا باز کند. به گونه‌ای که اکنون نه تنها نمونه‌های نو آن، بلکه موارد دست دوم نیز طرفدار زیادی در بین ایرانی‌های دارد.

در ادامه مقاله تهران امروز از جهات مختلف به‌نقد و بررسی چری آریزو 5 می‌پردازیم تا اگر قصد خرید این خودرو رادارید بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

 

آریزو 5

نقد و بررسی طراحی چری آریزو 5

در وهله‌ی اول باید به این موضوع پرداخت که جلوبندی چری آریزو 5 مانند تمامی طراحی‌های دیگر خودروسازان چینی دلربا به نظر می‌رسد. طراحان این خودرو سعی کرده‌اند نهایت ظرافت و جذابیت در طراحی چراغ‌ها و سپر ماشین اجرا شود. اگر به‌دقت به جلوبندی ماشین نگاه کنید متوجه شیارهایی می‌شوید که در کنار خط‌ها به چراغ‌ها جلوه بیشتری داده‌اند؛ اما این ایراد نیز قابل‌چشم‌پوشی نیست که این میزان توجه و دقت در قسمت عقب ماشین دیده نمی‌شود و بیشتر توجه طراحان معطوف قسمت جلوی ماشین بوده است، به همین خاطر طراحی عقب ماشین به جذابیت قسمت جلو نیست.

کابینه داخلی چری آریزو 5 راحتی را به راننده و سرنشینان القا می‌کند که یکی از عوامل بسیار مهم طراحی به‌حساب می‌آید. علاوه بر این هنگام دیدن در روکش صندلی‌ها و طراحی داخلی این خودرو متوجه می‌شوید که تا جای ممکن سعی بر آن بوده که از متریال باکیفیت و مناسب استفاده شود تا شما هنگام استفاده از خودرو احساس خوبی داشته باشید.

 

آریزو 5

نقد و بررسی فنی چری آریزو 5

از هرچه بگذریم مشخصات فنی و موتور هر خودرو نقش بزرگی بر تصمیمات ما دارند و مطمئناً باید حواسمان باشد که فقط به‌ظاهر یک خودرو اکتفا نکنیم و به قول غربی‌ها که می‌گویند یک کتاب را بر اساس جلدش قضاوت نکنید؛ در مورد دنیای ماشین‌ها هم کمی فراتر برویم و تمرکزمان فقط بر آپشن ها و جذابیت‌های بصری نباشد. چری آریزو 5 پیشرانه‌ای 4 سیلندری با حجم 1.5 لیتری دارد که می‌تواند باقدرتی برابر با 116 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن بر متر پیشتاز جاده‌ها باشد. ترکیب پیشرانه با گیربکس 5 دنده نتایج خوبی را به ارمغان آورده که به‌خوبی نیرو را به چرخ‌های جلویی انتقال می‌دهد. سوخت ترکیبی 5.7 لیتر در صد کیلومتر برای این خودرو کافی هست و می‌توانید سرعت حداکثری 185 کیلومتر بر ساعت را با این خودرو تجربه کنید. در آخر خوب است بدانید که چری آریزو 5 برای رفتن از حالت سکون به سرعتی برابر 100 کیلومتر بر ساعت نیازمند10.5 ثانیه است؛ اما درکل ویژگی‌های فنی این موتور چنگی به دل نمی‌زند.

نقد و بررسی ایمنی چری آریزو 5

درزمینه ایمنی نمی‌شود انتظار خیلی بالایی از خودروهای چینی داشت؛ اما درمجموع این خودروها شمارا راضی نگه می‌دارند. وجود کروز کنترل به شما در داشتن تجربه رانندگی بهتر کمک خواهد کرد. در کنار این موضوع اگر بخواهید کنترل کشش و پایداری نیز می‌توانند به‌صورت سفارشی در این خودرو تعبیه شوند و آسایش بیشتری را برایتان رقم بزنند. همچنین ترمز ضد قفل و توزیع نیرو ترمز، 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو در چری آریزو 5 طراحی‌شده و سنسور عقب نیز از قابلیت‌های سیستم هشداردهنده این خودرو است.

 

نقد و بررسی امکانات رفاهی چری آریزو 5

این سدان جمع‌وجور با شاسی یکپارچه در مقایسه با خودروهای وطنی در قسمت آپشن ها تمام تلاش خود را کرده است تا راننده و سرنشینان در امنیت و آرامش باشند. وجود چراغ مه شکن در کنار چراغ جلو هالوژنی، چراغ بدرقه و دی لایت ترکیب خوبی برای سیستم روشنایی چری آریزو 5 به وجود آورده که می‌تواند به نیازهای شما پاسخ دهد. اگر از دوست داران موسیقی هستید خبر خوب برای شما این است که سیستم مالتی مدیا چری آریزو 5 شامل قابلیت پشتیبانی از USB است و می‌توانید مانیتور 7 اینچی لمسی را در صورت علاقه سفارش دهید.آینه‌های جانبی به‌صورت برقی قابل تنظیم هستند و صندلی راننده و سرنشین جلو دارای قابلیت تنظیم 4 حالتِ می‌باشند.

مزایا و معایب چری آریزو 5

چری آریزو 5 خودرویی است که در بخش طراحی و آپشن های متفاوت تصویر خوبی از خودش درصحنه به‌جای گذاشته و در کل، کابینه‌اش فضای مناسبی برای سرنشینان دارد؛ اگرچه افرادی با قد بالای 185 ممکن است کمی در نشستن پشت ماشین راحت نباشند ولی فضای آن خیلی کم نیست. مورد بعدی مصرف سوخت است که در این روزها نیز به یکی از موارد چالش‌برانگیز تبدیل‌شده و اغلب افراد به دنبال خودروهایی می‌گردند که هم اکثر نیازهایشان پاسخ داده شود و هم مصرف سوخت معقولی داشته باشند؛ از این حیث این خودرو را در نظر داشته باشید چون مصرف سوخت مناسبی دارد.

از چری آریزو 5 مدل‌های متفاوتی به بازار عرضه‌شده و این نیز یکی دیگر از ویژگی‌های خوب آن تلقی می‌شود؛ چون می‌توانید ویژگی‌های مختلفشان را بسنجید و بهترین چری آرزو 5 متناسب با شرایطتان را برگزینید.

درست است که حتی بازار دست‌دوم چری آریزو 5 بد نیست ولی معایب این خودرو در مشخصات فنی آن نهفته است، همان‌طور که گفته شد عملکرد جعبه‌دنده آن خیلی خوب نیست و سیستم فنربندی آن نیز بسیار ساده است که ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود آورد.

 

جمع‌بندی

به‌طورکلی اگر نقاط قوت و ضعف چری آریزو 5 را در کنار هم بگذاریم تا به یک جمع‌بندی برسیم باید گفت که با توجه به قیمت این خودرو می‌توانید آپشن های متفاوت را در کنار موتوری باقدرت متوسط در اختیار داشته باشید. این خودرو در مقایسه با سایر رقبایش می‌تواند انتخاب مناسبی باشد و اگر واقع بینانه نگاهش کنیم شاید بهترین خود نباشد؛ اما در نوع خود خودروی بدی به‌حساب نمی‌آید و امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبولی دارد.