تنوع چاپ سه بعدی امروزه واقعا خارق العاده و باورنکردنی شده است. از ربات ها تا کیت های واکسیناسیون، از لوازم دکوری اختصاصی تا لباس ها و قاب موبایل را می توانید با چاپ سه بعدی برای خودتان تهیه ببینید.

ولی تا به حال به فکر ساخت یک خانه کامل با این تکنولوژی افتاده اید؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟ بله!

Janjaap Ruijssenaars معمار هلندی، خانه ای «بدون ابتدا و انتها» طراحی کرده که بیش از ۱۱۱۴ مترمربع زیربنا دارد و قرار است تمامی آن تنها با استفاده از یک پرینتر سه بعدی ساخته شود.

این خانه مفهومی دو طبقه قرار است در آمستردام ساخته شود و طرحی بسیار شبیه به «نوار موبیوس» دارد. به گونه ای که به نظر می رسد یک سطح صاف تا بینهایت پیچ خورده باشد. گفته می شود این آرشیتکت قرار است برای ساخت خانه رویایی از یک پرینتر سه بعدی D-Shape استفاده کند. این ماشین از مخلوط لایه های نازک شن با یک ماده نگهدارنده، مصالحی شبیه تیله تولید می کند. آنگاه با کنار هم گذاردن این توپ های کوچک، قطعات این خانه در تکه های ۶ در ۹ متری به صورت سه بعدی چاپ می شوند و آنگاه در کنار یکدیگر سوار می شوند.

البته چنین پروژه ای به هیچ وجه ارزان نخواهد بود. بی بی سی گزارش می دهد که تخمین ها درباره هزینه تمام شده این خانه ۵ تا ۶ میلیون دلار است. قرار است این خانه تا سال ۲۰۱۴ آماده سکونت گردد. البته برای چنین کاری پرینتر بیچاره باید ۶ ماه بدون وقفه کار کند.