دریافت گواهینامه بین‌المللی یکی از دغدغه‌های سفر خیلی از توریست‌هایی‌ست که زیاد سفر می‌کنند و می‌خواهند در طول سفرشان راحت باشند. گرفتن گواهینامه بین‌المللی، کار سختی نیست و فقط باید مدارک جزئی آماده و فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی را پر کنید. یادتان باشد رانندگی کردن در همه سفرها هم زیاد به‌صرفه نیست؛ معمولاً توریست‌های شهرهای شلوغ ترجیح می‌دهند برای رفت‌وآمد از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنند. هم پیدا کردن مسیرها در ترافیک و شلوغی برای یک مسافر غریبه کار سختی است و هم ممکن است به خاطر آشنا نبودن با خیابان‌ها، برای خودشان دردسر درست کنند. اما برای گشت و گذار در شهرهای خلوت، گاهی بهترین گزینه، در اختیار داشتن یک اتومبیل شخصی است که با آن مسیرهای کوتاه خارج از شهر را هم برانید و به جاهای بیشتری سر بزنید. مخصوصاً اگر تعدادتان چهار-پنج نفر باشد و هر بار تاکسی و مترو سوار شدن کلی برایتان خرج بردارد. این روزها در بیشتر شهرهای توریستی می‌توان آژانس‌ها و دفاتر کرایه‌ی اتومبیلی را پیدا کرد که در ازای داشتن گواهینامه بین‌المللی معتبر، به مسافران ماشین اجاره می‌دهند. هزینه‌ی اجاره‌ی این ماشین‌ها بسته به نوع اتومبیل و شهر مقصد، با هم متفاوت هستند، ولی در همه آنها یک شرط مشترک وجود دارد: گواهینامه بین‌المللی. حالا برای دریافت گواهینامه بین‌المللی چه کار باید کرد؟ گرفتن گواهینامه بین‌المللی چه مدارکی می‌خواهد؟ فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی را از کجا بگیریم؟ چه‌قدر اعتبار و هزینه دارد؟ و صدور آن چند روز طول می‌کشد؟ اینها سوال‌هایی است که معمولا برای کسانی که می‌خواهند تازه نسبت به گرفتن گواهینامه بین‌المللی اقدام کنند، پیش می‌آید.

 

گواهینامه بین‌المللی چیست؟

کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در ایران، برای رانندگانی که گواهینامه معتبر جمهوری اسلامی دارند، مجری صدور گواهینامه بین‌المللی است. این گواهینامه با اعتبار یک یا سه ساله صادر می‌شود و دارنده‌ی آن اجازه دارد در کشورهایی که آن را تائید می‌کنند، رانندگی کند. داشتن گواهینامه‌ی بین‌المللی با شرایط اقامت یا قوانین کشور مقصد کاری ندارد و تنها به‌صورت موقت به مسافر اجازه‌ی رانندگی می‌دهد. طبیعتاً راننده وظیفه دارد همه قوانین رانندگی مربوط به کشور مقصد را هم رعایت کند. این گواهی‌نامه به‌جز زبان فارسی، به ۷ زبان بین‌المللی انگلیسی– فرانسوی– روسی – عربي-‌ آلمانی– اسپانیائی– چینی هم ترجمه‌شده و به هیچ‌وجه قابل تمدید نیست و بعد از انقضا، باید دوباره برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین‌المللی

برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی، باید این مدارک را آماده کنید:

۱. گواهینامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، با اعتبار یک ماه و یک روز برای دریافت گواهینامه بین‌المللی یک ساله و با اعتبار سه سال، برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی سه ساله.
۲. یک قطعه عکس ٣*٤ با پس‌زمینه سفید، تمام‌رخ و با حجاب اسلامی برای خانم‌ها.
توجه: در صورتی که عکس گواهینامه اصلی با عینک باشد، باید عکس گواهینامه بین‌المللی هم عینک داشته باشد.
۳. تصویر صفحه اول گذرنامه.
۴. تکمیل فرم درخواست گواهینامه بین‌المللی به فارسی و انگلیسی. (تاریخ تولد لاتین باید به میلادی درج شود.)
۵. پرداخت مبلغ ۹۵ هزار تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک‌ساله، مبلغ ۱۱۵ هزار تومان بابت هر جلد گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله همراه با مجوز رانندگی موتورسیکلت و پرداخت مبلغ ۳۰۵ هزار تومان بابت هر جلد گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه‌ساله.

راه‌های دریافت گواهینامه بین‌المللی

برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی، می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

۱. مراجعه به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران

تهران: خیابان خرمشهر- خیابان شهید عربعلي–پلاك ۲
تهران: خیابان آزادی-بین خیابان‌های خوش و بهبودی- نبش خیابان شهید قانعی- پلاک ۲۳۱
تهران: خیابان شهید فیاض بخش – نبش کوچه جهانگردی – پلاک ۳۳

۲. مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور
۳. مراجعه به ادارات پست سراسر کشور.
۴. ثبت درخواست از طریق اینترنت.
در این صورت، فقط می‌توانید برای دریافت گواهینامه بین‌المللی یک ساله اقدام کنید.

توجه: در صورت مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون معاونت اسناد و مدارک بین‌المللی، صدور گواهینامه بین‌المللی فوری خواهد بود، ولی در مورد تحویل مدارک به‌صورت اینترنتی یا اداره‌ی پست، صدور کارت گواهینامه بین‌المللی حداقل یک هفته طول می‌کشد.

نکته‌هایی برای دریافت گواهینامه بین‌المللی

۱. برای سفر به کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی، همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی ملی همراه با گواهینامه بین‌المللی الزامی است.
۲. برای کسب اطلاعات به‌روز در مورد کشورهای پذیرنده گواهینامه بین‌المللی بااعتبار سه سال، با شماره تلفن ۸۸۵۰۰۲۰۹ الی ۱۱ تماس بگیرید و بعد از ارائه نام کشور مقصدتان به کارشناسان، مطمئن شوید که گواهی‌نامه بین‌المللی در آن کشور معتبر است.
۳. گواهینامه بین‌المللی در کشور امارات فقط برای ماشین‌های اجاره‌ای اعتبار دارد و گواهینامه بین‌المللی در ایالت‌های شمال غربی کانادا به رسمیت شناخته نمی‌شود.

گواهینامه بین‌المللی در چه کشورهایی معتبر است؟

گرفتن گواهینامه بین‌المللی برای سفر به ۱۶۴ کشور کارآمد است