جزیره کیش که در ۹۰ کیلومتری خلیج‌فارس قرارگرفته، یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران حساب می‌شود و هر سال خیلی‌ها به آن سفر می‌کنند. دیدنی‌های کیش بی‌شمارند؛ از پیست دوچرخه سواری، اسکله تفریحی و پارک دلفین گرفته تا سواحل ماسه‌ای، شهر زیرزمینی کاریز و کشتی یونانی. اما با وجود امکانات تفریحی فراوان، طبیعت زیبا و ساحل مرجانی جزیره کیش، خیلی از مسافران به محض ورود، فقط به سراغ بازارهای خریدش می‌روند. اگر می‌خواهید یک مسافرت لذتبخش را در جزیره کیش تجربه کنید، حتما سری به مکان‌های دیدنی کیش بزنید.

کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های کیش است که دیگر نیاز به معرفی ندارد. این کشتی سال ۱۳۴۵ راهی یونان بود، اما بنا به دلایلی ناشناخته، به گل نشست و ۸۰ روز تلاش برای درآوردن آن هم به هیچ نتیجه‌ای نرسید. این کشتی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد و گذشت زمان آن را دچار فرسودگی کرده، اما غروب‌های جزیره کیش در کنار این کشتی آنقدر جذاب و دیدنی است، که حتی اسمش هم ما را یاد تصویر این کشتی و جزیره کیش می‌اندازد. تماشای خورشید، که به آرامی پشت کشتی یونانی در آب‌های خلیج‌فارس غروب می‌کند، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به جزیره کیش است؛ رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز، در آسمان آبی، در کنار فرسودگی و شکوه و بزرگی این کشتی قدیمی، تصویری را به وجود می‌آورد که کمتر جایی می‌توانید نمونه‌اش را پیدا کنید. پارک ساحلی که در کنار کشتی یونانی قرار دارد، پارکی است به مساحت ۶۰ هزار مترمربع و امکاناتی هم مثل، آمفی‌تئاتر، کافه، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه‌های فروش تنقلات، ایستگاه‌های کرایه اسکیت، دوچرخه و… در کنار آن برپا شده تا این کشتی و ساحلش تبدیل به قطب گردشگری و یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی کیش شود.

پارک دلفین‌ها و باغ پرندگان جزیره کیش

مجموعه تفریحی پارک دلفین یکی از دیدنی‌های کیش است که در جنوب شرقی جزیره قراردارد. این مجموعه از فضای سبز، باغ پرندگان و دلفیناریوم تشکیل شده. در دلفیناریوم آن می‌توانید، حیوانات مختلفی مثل، دلفین، شیر دریایی، گربه دریایی، گراز دریایی و پنگوئن‌هایی که تربیت شده‌اند را ببینید و مثل باقی مکان‌های دیدنی کیش، با خرید بلیط مجموعه شاهد هنرنمایی آنها باشید. در کنار دلفیناریوم کیش، یک باغ پرندگان هم وجود دارد که یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین نمونه‌های باغ پرندگان در ایران است. در این باغ گونه‌های مختلفی از پرندگان از جاهای مختلف جهان، از آمریکای جنوبی و استرالیا تا شرق آسیا و آفریقا جمع‌آوری شده‌اند. بیشتر از ۵۷ گونه پرنده مثل پلیکان، شترمرغ، طوطی ماکائو، انواع لک‌لک، توکان، تورکو، قو، پنگوئن آفریقایی و گونه‌های نادری مثل تمساح پوزه‌کوتاه در این باغ به چشم می‌خورند که همگی در مساحتی حدود ۱۰۰ هکتار قابل رویت هستند.

شهر زیرزمینی کاریز؛ سفر به تاریخ

کاریز یک کلمه قدیمی فارسی به معنی قنات است؛ از شهر زیرزمینی کاریز، قدیم‌ترها برای هدایت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شده. شهر کاریز یکی از شگفت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی است که تا به حال کشف شده و قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. کاریز، یکی از منحصربه‌فردترین دیدنی‌های کیش است که با طول پانزده کیلومتر در منطقه صفین قرار گرفته؛ ویژگی این شهر زیرزمینی این است که به شکل استادانه‌ای به دست ایرانیان باستان با شیب ملایم حفاری شده تا در طول مسیر کم‌کم آب را در کل منطقه پخش کند. این‌روزها، مجموعه قنات با تغییر کاربری، به یک شهر زیرزمینی شگفت‌انگیز تبدیل شده که بیشتر از ۱۰۰۰۰ مترمربع وسعت دارد. فاز یک این مجموعه، شامل سالن آمفی‌تئاتر، سالن کنفرانس، گالری‌های هنری، غرفه‌های صنایع دستی و رستوران‌هایی مخصوص گردشگران است. کاریز یکی از عجیب‌ترین دیدنی‌های کیش است که سنگواره‌ها، صدف‌ها و مرجان‌هایش با نظر کارشناسی، هرکدام بین ۲۷۰ تا۵۷۰ میلیون سال قدمت دارند و همه‌شان هم شناسنامه رسمی دارند.

اسکله بزرگ تفریحی جزیره کیش

اسکله تفریحی، یکی از مکان‌های دیدنی کیش است که بسیار مورد استقبال گردشگران و خانواده‌ها قرار گرفته. در این منطقه، پیاده راهی برای عبور و مرور گردشگران در نظر گرفته شده که در آن از ساحل زیبای مرجانی خلیج فارس می‌توانید لذت ببرید و به‌جز این، می‌توانید از تفریحات آبی مثل جت اسکی، قایق‌های پدالی، قایق‌های ماهیگیری، قایق‌های پارویی، سه چرخه‌های آبی، امکانات غواصی و… استفاده کنید. غواصی در جزیره کیش در تمام سال امکان‌پذیر است و سایت‌های کم عمق این جزیره برای غواصی همه و حتی اشخاص مبتدی مناسب است. اگر تمایلی به غواصی نداشتید هم می‌توانید سوار قایق‌های کف شیشه‌ای بشوید که برای گردشگران در نظر گرفته شده‌اند و شما را برای کشف دنیای شگفت‌انگیز زیر آب آماده می‌کنند.

پارک تفریحی میر مهنا کیش؛ بازی و استراحت

پارک تفریحی ساحلی میر مهنا یکی دیگر از مکان‌های دیدنی کیش است که در ساحل شمالی و شمال غربی جزیره قرار دارد. اسکله تفریحی میر مهنا هم در همین پارک واقع شده. این پارک بزرگ که با اسکله مخصوص ماهی گیری‌اش، یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های کیش حساب می‌شود، در دو فاز جدا از هم ساخته شده؛ در فاز یک که حدود ۴۱ هزار مترمربع مساحت دارد، می‌توانید پیاده‌روی کنید، در آلاچیق‌ها استراحت کنید یا بساط کباب به راه بیندازید. همچنین، بازار عرب‌ها، کتابخانه عمومی، بازار ماهی فروشی و چند بوفه و چایخانه هم در اینجا وجود دارد. فاز دو هم مساحتی حدود ۵۰ هزار مترمربع دارد و در آن پارک بزرگی با دو زمین بازی برای کودکان ساخته شده.

پارک ساحلی مرجان کیش؛ طلوع‌ و غروب‌ رویایی

پارک ساحلی مرجان، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی جزیره کیش است که درست در کنار بازار مرجان واقع شده؛ یکی از زیباترین دیدنی‌های کیش که به طلوع‌ها و غروب‌های حیرت انگیزش معروف است و بازار مرجان را به دریا ارتباط می‌دهد. خیلی از مسافران و ساکنین جزیره کیش، اوقات تفریحی خودشان را در کنار این پارک می‌گذرانند و از مناظر زیبای ساحلی کیش لذت می‌برند. آلاچیق‌ها و محوطه جذاب این پارک ساحلی، فرصت مناسبی را برای شما به وجود می‌آورد که به دور از هیاهو و شلوغی، کمی در ساحل استراحت کنید و از دیدن دریا و شنیدن صدای امواجش آرامش بگیرید.

شهر تاریخی حریره کیش

این شهر که البته به‌تازگی کشف شده، به عنوان یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی کیش و یکی از ارزشمندترین آثار باستان شناسی دنیا شناخته می‌شود. دوران طلایی شهر حریره کیش، از سال ۳۶۷ تا ۹۱۲ هجری قمری بوده. این شهر تاریخی که حالا به یکی از دیدنی‌های کیش تبدیل شده، حدود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد و در دل غار و کوه‌های مختلف جزیره کیش ساخته شده. چیزی که امروز گردشگران می‌توانند از بقایای این شهر ببینند، یک معماری یک پارچه شهری است که هنوز بعضی از قسمت‌های آن، مثل خانه اعیانی، مجموعه حمام، کانال‌های زیرزمینی و راهروها و. .. قابل تشخیص است. سکه‌های تاریخی، ظرف‌های مسی، سنگ قبر و یک منجنیق، ازجمله اشیایی‌ست که از این شهر کشف شده است. البته که عملیات‌های باستان‌شناسی همچنان در این شهر جریان دارد.

ورزش‌های آبی‌ در جزیره کیش

یکی از بهترین خوش‌گذرانی‌هایی که می‌توان در جزیره کیش انجام داد، انواع ورزش‌ها و تفریحات آبی است؛ آب‌های آرام خلیج فارس این امکان را به گردشگران می‌دهد تا خیلی از ورزش‌ها، از جت اسکی گرفته تا غواصی را در جزیره کیش تجربه کنند. البته این نکته را هم باید بدانید که هزینه ورزش‌های دریایی جزیره کیش، کمی از باقی تفریحات آن گران‌تر است. در حال حاضر، در جزیره کیش، به‌جز امکانات مختلفی مثل اسکله‌های زیبا و بازارهای بزرگ، دو مجموعه کامل با انواع تجهیزات و وسایل پیشرفته برای تفریح و ورزش‌های دریایی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته که لذت بردن از آنها می‌تواند سفر به کیش را خاطره انگیز کند.

بوستان آهوان کیش

اگر به باغ‌وحش علاقه‌مندید و از لمس طبیعت لذت می‌برید، می توانید سری به بوستان آهوان جزیره کیش بزنید. این بوستان، یکی از مکان‌های دیدنی کیش است که ۲ هکتار فضای سرسبز دارد و در آن حیوانات مختلف نگهداری می‌شود. در بوستان آهوان، همه حیوانات را مثل همه باغ‌وحش‌ها می‌توانید از پشت میله‌های قفس ببینید، اما آهوها از این قاعده پیروی نمی‌کنند؛ آنها آزادانه در سرتاسر جزیره حرکت می‌کنند و می‌توانید با آنها بازی کنید. آهوهای زیبای ایرانی در کیش به وفور پیدا می‌شوند و اگر کمی اطراف جزیره را بگردید، مخصوصا در قسمت‌های شرقی و جنوبی، حتما تعدادی از آنها را از نزدیک می‌بینید. طبق آخرین سرشماری صورت گرفته، تعداد آهوهای جزیره کیش به ۶۶۸ راس می‌رسد که با شرایط مناسب محیطی در جزیره کیش تعدادشان رو به افزایش است.

پلاژهای جزیره مرجانی کیش

ساحل جزیره کیش، برخلاف خیلی از سواحل دنیا، مرجانی است و آب زلال و شفاف آن تا تا عمق چند متری را نشان می‌دهد. در این سواحل، پلاژهایی برای خانم‌ها و آقایان و خانواده‌ها ساخته شده، که می‌توانید در آنها استراحت و شنا کنید. پلاژ بانوان در سواحل شمالی جزیره روبه‌روی مخابرات احداث شده. این پلاژ حدود ۱۵ هزار مترمربع است و به‌جز امکاناتی مثل دوش آب شیرین، سایه‌بان و نورپردازی مناسب، سالن بدن‌سازی هم دارد که می‌توانید در آن زیر نظر مربیان ورزش کنید. پلاژ بانوان کیش به‌خاطر موقعیت مکانی مناسب و دسترسی آسان و داشتن امکانات ویژه، هرساله با استقبال زیادی مواجه شده است.
باوجود اینکه آقایان مشکلی برای شنا در ساحل ندارند، اما امکانات مناسب در باشگاه دریایی باعث شده خیلی از گردشگران برای شنا به پلاژ آقایان بروند. پلاژ آقایان در شمال شرقی جزیره قرار دارد و دسترسی به آن با وسایل نقلیه عمومی به راحتی انجام می‌شود. در این پلاژ هم به صورت تکی و هم به صورت گروهی می‌توانید آموزش شنا ببینید و نجات غریق‌ها در تمام وقت اداری در آن حضور دارند.