تور استانبول بیش از صد جاذبه گردشگری دارد که در این بخش، ده انتخاب برتر اماکن دیدنی استانبول را به صورت خلاصه معرفی می کنیم.

هدف یک گردشگر از سفر هر چه باشد، یک پای ثابت آن، دیدار از اماکن تاریخی، هنری و توریستی آن شهر است. هر شهر توریستی در جهان، مکانهای دیدنی زیادی دارد، اما به علت محدودیت زمان، گردشگران جاذبه های اصلی آن شهر را می بینند.  تور استانبول بیش از صد جاذبه گردشگری دارد که در این بخش، ده انتخاب برتر اماکن دیدنی استانبول را به صورت خلاصه معرفی می کنیم.

موزہ کارت چیست؟ موزه کارت، یک کارت ۷۲ ساعته به ارزش ۷۲ لیرترک است که به شما اجازه میدهد از چند جاذبه گردشگری به طور رایگان بازدید کنید و برای برخی اماکن دیگر نیز تخفیف بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی فراهم میکند. موزه کارت به درد کسی می خورد که حداقل ۶ مکان را مورد بازدید قرار دهد تا برایش صرفه ی اقتصادی داشته باشد. البته خیلی از گردشگران برای خلاصی از انتظار در صف خرید بلیت، موزه کارت را انتخاب می کنند و این گونه در وقت صرفه جویی می کنند. این کارت مجوز رایگان ورود به موزهای آایاصوفیه، کاخ «تپ کاپی»، موزه «کاریه»، موزهای باستان شناسی، موزهی هنر ترکیه و اسلام و موزهای بزرگ موزاییک را دارد. محل فروش موزه کارت در گیشه ی بلیت کاخ تپ کاپی، موزهای آایاصوفیه و موزهای کاریه است.

قصر تپ کایا

Topkapı Sarayı

سلطان محمد فاتح در سال 1459 میلادی دستور ساخت این قصر را به مشهورترین صنعتگران و هنرمندان زمان خود داد. این قصر از گرانترین مواد آن زمان ساخته شده است. این مکان باشکوه، در فضایی به وسعت شش صد هزار متر مربع بنا شده و در آن بیش از چهار هزار نفر اسکان داشته اند. این قصر به مدت چهارصد سال محل اسکان پادشاهان عثمانی بوده و در سال ۱۸ سلطان «عبدالمجید» این کاخ را مقصد کاخ «د لماباهجه» ترک کرد و از آن پس این کاخ در دربار عثمانی جنبه تشریفاتی پیدا کرد. در سال 1924 به دستور آتاترک این کاخ به موزه تپ کاپی تبدیل شد و ملاقات از آن برای عموم مردم آزاد گشت. این بنا در پشت موزهای آیا صوفیه و در مقابل دریای مرمره ساخته شده است. بهترین وسیله برای رسیدن به این کاخ، استفاده از تراموا و توقف در ایستگاه «سلطان احمد» است. برای رسیدن از میدان تاکسیم به این مکان، سوار فونیکولر تاکسیم کاباتاش شوید و از آن جا سوار خط ۱ تراموا به سمت «زيتين بورنو» شده و در ایستگاه «گلهانه» (Gulhane) یا سلطان احمد پیاده شوید. یادتان باشد که سوار اتوبوس هایی که بر روی آن نوشته «تپ کاپی» نشوید: چون این نام منطقه ای از شهر است که چند کیلومتری با کاخ تپ کاپی فاصله دارد و خیلی از گردشگران این اشتباه را می کنند و دچار دردسر می شوند. ساعت بازدید: از ۹ صبح تا 6 بعداظهر؛ این موزه در روزهای سه شنبه تعطیل است.

بلیت ورودی: ۲۰ لیر ترک.

بلیت ورودی حرم: ۱۵ لیر ترک.

Bab-ı Hümayün Caddesi, Sultanahmet

مسجد و موزهای ایاصوفیه

Ayasofya Müzesi

کلیسای ایاصوفیه در سال ۵۳۲ میلادی به دستور «کنستانتین اول» و با تلاش ده هزار کارگر و صد معمار، طی پنج سال بنا شدارتفاع گنبد این کلیسا از زمین ۵۵ متر و قطر گنبد آن ۳۱ متر است. این کلیسا پس از استقرار دولت عثمانی به دستور «سلطان محمد دوم» به مسجد ایاصوفیه تغییر نام یافت و به دستور «سلطان سلیمان اقل» نقاشیها و نگارگری های کلیسا پوشاندہ شد تا نماز جمعه در آن خوانده شود. در زمان «مراد سوم» منبر و محراب و مناره به مسجد اضافه گشت، در دوره «سلطان مراد چهارم» و به دستور وی، (مصطفی چلبی، هنرمند و خطاط مشهور ترک-آیات و لوحهایی از قرآن را بر دیوارهای مسجد نصب کرد. این هنرمند همچنین کتیبه هایی با اسماء الله، محمّد(ص)، علی (ع)، حسین (ع)، حسین (ع)، عمر، ابوبکر و عثمان را دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب کرد. این لوح ها در زمان (سلطان عبدالمجید» با الواح مدوری به خط «ابراهیم افندی» جایگزین شد. پس از اعلام جمهوریت ترکیه، مساجد ایاصوفیه به موزهای ایاصوفیه تبدیل شد. ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است. بلیت ورودی: ۲۰ لیر ترک

نشانی

SultanahmetMeydanı SultanahmetMeydanı Sultanahmet

مسجد آبی (سلطان احمد)

Sultan Ahmet Cami

مسجد سلطان احمد در سال 1609 به دستور «سلطان احمد اول»، طی ده سال و به تلاش معماران و هنرمندان برجسته ای عثمانی بنا شده است. یکی از ویژگیهای بارز این مسجد، موقعیت مکانی خاص آن است؛ این مسجد در مرکز قدیمی شهر و در مقابل قصر تیپ کاپی و مسجد ایاصوفیه ساخته شده است. بنا شدن این مسجد در مقابل کلیسای ایاصوفیه ساخته شده است.

بناشدن این مسجد در مقابل کلیسای ایاصوفیه به این دلیل بوده که سلطان احمد قصد داشته رقابتی میان معماری اسلامی و مسیحیت داشته باشد، ولی معمار مسجد نتوانست گنبدی به بزرگی کلیسای ایاصوفیه بنا کند. به همین دلیل تمام تلاش خود را در نظام خاص سه قبه و مناره و موقعیت آنها کرده است. قبه ها و مناره های این مسجد از دریای مرمرہ تلالو خاصی دارندو آن را به عنوان یک نماد شاخص آشکار می کنند. ارتفاع قبه ی اصلی 43 متر و قطر آن ۳۲ متر است. اطراف صحن اصلی را بیست هزار کاشی سرامیک تشکیل داده و دویست پنجری شیشه ای نور را به داخل مسجد هدایت می کنند. وجود کاشی های آبی رنگ و دکوراسیون کبود، این مسجد را به مسجد آبی مشهور کرده است. این بنا شش منارہ دارد و جزء زیباترین بناھایا اسلامی در جهان به شمار می آید. ساعت بازدید: از ۹ صبح تا نیمه شب. این مسجد در زمان برگزاری نماز، مختض نمازگزاران است و ورود بانوان در کلیه ی ساعات روز بدون پوشش اسلامی ممنوع است. مقابل در ورودی مسجد، پوشش اسلامی برای گردشگران وجود دارد. این مسجد ورودیه نداشته و گردشگران به صورت داوطلبانه جهت امور مسجد به آن کمک می کنند.

نشانی:

Sultanahmet Meydani

کاخ دلماباهچه

Dolmabahçe Palace

این قصر بزرگترین قصر تک بلوکه در ترکیه است که به دستور سلطان عبدامجید در سال 1843 ساخته شده.این قصر ۔برخلاف کاخ تپ کاپی۔ به سبک کاخ های اروپایی ساخته شده و در ساخت آن از مقادیر بسیار زیادی طلا و کریستال استفاده شده است. این کاخ بنایی به وسعت چهل و پنج هزار مترمربع و در دو طبقه مشتمل بر ۲۸۵ اتاق خواب، 44 اتاق نشیمن، 68 سرویس بهداشتی و 6 حمام بنا شده است. طراحی این بنا ترکیبی از سبک باروک، نئوکلاسیک و سنتی عثمانی است. در ساخت این بنا از ۱4 تن طلا استفاده شده و بزرگترین مجموعه کریستال جهان را در دل خود جای داده است. ارزش کریستالهای این کاخ بالغ بر سی و پنج تن طلا تخمین زده شدہ اسات، شش پادشاہ عثمانی و در نهایت رهبر جمهوری ترکیه، آتاترک، در این کاخ اقامت داشته اند. اگر ماه خرداد را برای سفر انتخاب کرده باشید، زیباترین فصل برای کاخ دلماباهچه است؛ سرسبزی شگفت انگیز درختان و محوطه ی بیرونی کاخ، بدون شک جذابیت این کاخ را چند برابر خواهد کرد.

برای رسیدن به این کاخ کافی است که از میدان تاکسیم، سوار فونیکولر تاکسیم-کباتاش شوید و یا از سلطان احمد سوار تراموای زیتین بورنو-کاباتیاش بشوید و در ایستگاه کاباتاش پیاده شده و از آن جا چند دقیقه ای تا قصر دالما باهجاه پیاده روی کنید. ساعت بازدید: از ۹ صبح تا 4 بعدازظهر. این کاخ در روزهای دوشنبه، پنج شنبه، اول ژانویه و عید فطر تعطیل است، ورودی این کاخ ۲۰ لیر است. در صورت استفاده از دوربین عکاسی آلیر و در صورت استفاده از دوربین فیلم برداری و عکاسی ۱۵ لیتر به بهای بلیت اضافه میشود به دلیل مسایل امنیتی، هر روز فقط هزار و پانصد نفر اجازه ی بازدید از هر بخش را دارند.

نشانی: Dolmabahçe Caddesi, Beşiktaş

برج گالاتا

Galata Kulesi

برج قدیمی گلاتا در سال 1348 میلادی بنا شد. این برج در منطقه ی گالاتا و در مجاورت بسفر واقع شده و به کسی که در بالای برج مستقر باشد، نمایی 360 درجه از شهر استانبول را میدهد. این برج ۹۷ متری در ۹ طبقه بنا شده قطار برج گالاتا 16.5 متر است، اما قطر داخلی آن فقط ۹ متر است. این نشان میدهد که ضخامت دیوارهای بیرونی برج بیش از ۳/۷۵ متر است. این برج در دوره هایی زندان، آتش نشانی و برج دیده بانی بوده است. پس از ورود به داخل محوطهای برج، می توانید از کیوسکا، بلیت تهیه کنید و توسطآسانسور به طبقه ی هفتم بروید. از آن جا هم دو طبقه با پله بالا بروید تا به بالاترین نقطه برج برسید در بام برج، رستوران و کافی شاپ وجود دارد. بام برج گالاتا یکی از بهترین نقاط استانبول برای عکاسی پانوراما از نمای 360 درجه ی شهر است. برای رفتن به برج گالاتا از میدان تاکسیم، کافی است که سوار ترام نوستالژیک تاکسیم-تونل شوید و یا دو کیلومتر طول خیابان استقلال را تا انتها بروید، سپس وارد خیابان« GalipDede» شوید و پس از طی صد متر، برج گالاتا روبرویتان سبز می شود. اگر از سلطان احمد قصد آمدن به برج گالاتا را دارید، بهتر است سوار تراموای زیتین بورنو کاباتاش شوید و در ایستگاه «کاراکوی» (Karakoy) پیاده شوید. از همان نقطه برج گالاتا پیداست و می توانید با کمی پیاده روی به آن برسید.

ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۸ شب. 

قیمت بلیت: هزینه بازدید از این برج ۱۰ لیر ترک است.

نشانی: GalataMeydanı, Şişhane

مسجد سلیمانیه

Süleymaniye Camii

این مسجد به دستور سلطان سلیمان اول -که ثروتمندترین پادشاه عثمانی بوده – در سال ۱۵۵۰ بنا شد. این بنا شاهکار معمار «سانان» مشهور است و طی هفت سال و به تلاش سه هزار و پانصد صنعت گر بنا شده است. این مسجد مانند خیلی مساجد بزرگ استانبول بیشتر از یک مکان جهت عبادت کاربرد داشته است؛ یک صحن بزرگ برای عبادت، حیاطی وسیع، چهار مدرسه ی قرآن، حیمّام سنتی، درمانگاه، مسافرخانه و آشپزخانهای بزرگ که در خدمت مردم فقیر مسلمان، مسیحی و یهودی بوده است. صحن داخلی مسجد به ابعاد ۵۹ متر طول و ۵۸ متر عرض و قطر گنبد اصلی ۳۱/۵ متر است. ارتفاع گنبد اصلی از زمین دقیقاً دوبرابر قطر گنبد – یعنی ۵۳ متر – است.

در پشت مسجد، آرامگاه سلطنتی زیبایی قرار دارد که در آن، آرامگاه سلطان سلیمان اول، همسرش «روکسلانا»، دخترش «مهره ماه»، مادرش «دل آشوب صالحه» و خواهرش «آسیه» قراردارد. در بیرون از دیوارهای مسجد نیز آرامگاہ معمار سنان۔ معمار برجسته ای -ترک قرار دارد. مکانی که مسجد سلیمانیه در آن قرار گرفته در مجاورت بازار تریاکی ها است.

(Tiryaki Çarşısı)

این بازار در قدیم مرکز فروش حشیش و مواد مخدر بود و اکنون از آن تاریخچه ای سیاه، نام و چای خانه های شلوغ آن باقی مانده است. (نگران نباشید؛ اصولاً دیگر آثار و نشانهای از مخذر در این مکان پیدا نمیشود!). با ده دقیقه پیادهروی از ایستگاه «بیازیت-کاپالی چارشی»، گذر از میدان «بیازیت» و بازار سرپوشیده (و گذر از دانشگاه استانبول) به منطقه ی سلیمانیه و مسجد سلیمانیه خواهید رسید. ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر. این مسجد در زمان برگزاری نماز، فقط پذیرای نمازگزاران است. قوانین حجاب، مانند دیگر مساجد ترکیه برقرار است. بازدید از این مسجد ورودیه ندارد و گردشگران در صورت تمایل، به صندوق مسجد کمک نقدی می کنند.

نشانی: Tiryakiler Çarşısı, off Prof Sıddık Sami Onar Caddesi, Süleymaniye

بازارها

بازار سرپوشیده یا «کاپالی چارشی»Kapalicars: این بازار در قرن ۱۵ میلادی بنا شده است. این بازار به عنوان قدیمی ترین بازار سرپوشیدهای جهان در فضایی به وسعت پنجاه و پنج هزار متر مربع بنا شده است. این بازار به دستور سلطان» محمد دوم» در سال 1461 بنا شده است. بازار سرپوشیده ۲۱ ورودی، 56 راسته، چهارهزار مغازه و سی هزار شاغل دارد. این بازار روزانه میزبان دویست هزار گردشگر است. اجناس این بازار بیشتر پارچه، لباس و منسوجات است. در بخشهایی از آن ادوات آشپزخانه، کیف، کفش و دیگر وسایل نیز فروخته میشود. خیلی از لیدرهای برجسته ی جهان، خرید از این بازار را اشتباه میدانند، اما اگر «چانهزنی» را خوب بلد باشید، جنس ارزان و با کیفیتی در این بازار پیدا خواهید کرد. توجه کنید که قیمت ها در این بازار، گاه تا سه یا چهار برابر واقعیت توسط فروشنده بیان میشود.

بازار ادویه (Musir Garsus): بازار ادویه یا بازار مصری ها(میسیر چارشی سی)

این بازار در سال 1664 در مجاورت مسجد جدید بنا شده است. این بازار محل فروش ادویه، عسل،شیرینی، قهوه، پنیر، خشکبار و حبوبات است. در این بازار معمولاً قيمتها بالاترازسطح شهر هستند. با این حال در برخی دکان های قدیمی، اجناس با کیفیت و بسیار مرغوبی یافت میشود. قدیمی ترین قهوه فروش استانبول یعنی هم در این بازار مغازهای دارد که به شما توصیه می کنیم اگر اهل قهوه هستید حتماً سری به آن بزنید. در مجاورت مسجد جدید، در فضای باز بین بازار هم یک بازارچهای محلی وجود دارد که در آن گل، دانه ی گل و پرنده به فروش می رسد.

ساعت بازدید: از ۸:۳۰ صبح تا ۷ بعدازظهر. این دو بازار در روزهای یکشنبه، روز ۲۹ اکتبر و جشن عید فطر تعطیل است، برای رسیدن به بازار سرپوشیده کافی است که سوار تراموای زیتین بورنو-کاباتاش شوید و در ایستگاه بیازیت-کاپالی چارشی پیاده شوید. در ورودی بازار از خیابان اصلی پیداست. اما برای رسیدن به بازار ادویه سوار همین تراموا شده و در ایستگاه امینونو پیاده شوید و در سمت مخالف دریا، ورودی بازار ادویه را پیدا خواهید کرد.

نشانی بازار سرپوشیده:

Kapalıçarşı,Beyazıt

نشانی بازار ادویه:

Yeni camii Meydanı,Eminönü

آب انبار( یره باتان یا باسیلیکا سیسترن) Yerebatan Sam’s

بیش از صد آب انبار قدیمی در زیر استانبول وجود دارد که بازدید از دو آب انبار برای عموم آزاد اسیت. یرہباتان بزرگ ترین و باشکوهترین آب انبار جهان است. اگر اهل فیلمهای جیمز باند باشید، یادتان می آید که آقای باند در فيلم «از روسیه با عشق» چنان در بین ستون های این جامی می دوید که انگار در چمن نرم می دود. اما این طور نیست؛ صد ستون مرمری و زیبا آنقدر شمارا مسحور می کند که اصلاً نتوانید با سرعت از کنارشان رد شوید. در هوای گرم تابستان، خنکای بی نظیر این آب انبار، فضایی نوستالژیک را تداعی می کند. ورودی این آب انبار در کنار ایاصوفیه و در مقابل ساختمان زردرنگ ادارہی پلیس گردشگری است. این آب انبار در سال ۵۳۳ میلادی در زمان امپراتوری «جاستنیان اول» و به منظور تامین آب کاخ تپ کاپی، ایاصوفیه و کاخ های دیگر بنا شده است. این بنا 143 متر طول و 63 متر عرض دارد، ۳۳6 سنگ مرمر عظیم به سبک یونیک و گرنتین، سقف آن را یوشش داده است. این آب انبار صدهزار متر مکعل آب را در خود جای می داده است.

برای رسیدن به این آب انبار از میدان تاکسیم، سوار فونیکولر تاکسیم کاباتش شوید و از آن جاسوار تراموایی که به سمت زیتین بورنو می رود شده و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. این آب انبار مقابل ایاصوفیه قرار دارد و ورودی آن در خیابان یرہ باتان است.

ساعت بازدید: از ۹ صبح تا 5:30 بعدازظهر

. قیمت بلیت ورودی مجموعه ۱۰ لیتر ترک است.

نشانی Sultanahmet,13YerebatanCaddesi

موزهای باستان شناسی ترکیه

Arkeoloji Müzele

این ساختمان در قرن نوزدهم بنا شده و سه موزه را دل خود جای داده که شامل موزهای باستان شرق، پاویون کاشی کاری وسه موزه باستان شناسی است. این موزه اکنون یکی از غنی ترین کلکسیونهای تاریخی را در خود جای داده است، توصیه می کنیم که بخش کاشی کاری، مقبرهاsarcophagi) ) و «استانبول در گذر زمان» را از دست ندهید. اگر علاقه مند بازدید از موزههای دیگر هستید موزه ی «هنر ترکیه واسلام Türk ve İslam Eserleri Müzesi را از دست ندهید. یکی از باشکوه ترین موزه های اسلامی در دنیاست که گنجینه های بی شماری از آثار اسلامی را در خود جای داده است. برای رسیدن به موزه باستان شناسی کافی است که سوار تراموای کاباتاش زیتین بورنو شوید و در ایستگاه «گلهانه پیاده شود.ید؛ موزه در نزدیکی این ایستگاه قرار گرفته است. ساعت بازدید: از ۹ صبح الی 5 بعداظهر

این موزه در روز دوشنبه تعطیل است.

بلیط ورودی این موزه ۱۰ لیرترک است.

نشانی موزه باستان شناسی : Osman HamdiBeyYokuşu, Eminönü

نشانی موزه هنر اسلام و ترک:

AtMeydanıSok.No:46 librahim PaşaSaray Sultanahmet

کلیسا و موزهی «کاریه»

Kariye Muzes

کلیسای کاریه یا «چورا» متعلق به اواخر قرن پنج میلادی است. آثار و نقاشی های این کلیسا برخلاف ایاصوفیه، از بین نرفته و به سبب موزاییک کاریهای هنرمندانه، مورد توجه گردشگران است. این کلیسا مانند دیگر آثار دوره ی بیزانس، از حمای بیرونی سادہ و تزیینات باشکوه داخلی برخوردار است. نقاشیهای دنباله دار بر روی موزاییک، این کلیسا را به یک انجیل مضور تبدیل کردهاست. خیلی از هنرمندان برجستهای دنیا، این کلیسا را یکی از بهترین نمونه های حفظ شده ی آثار دورهای بیزانس میدانند. این کلیسا در قرن شانزدهم و به دستور سلاطین عثمانی به مسجد تبدیل شد و در قرن نوزدهم به موزه تغییر نام یافت. کلیسای کاریه برخلاف سایر کلیساهای بیزانس برجای مانده در تور استانبول، کلیسای کوچکی است. مساحت این بنا در حدود ۷۶۳ مترمربع است و زیبایی چشمگیر درون ساختمان کلیسا، جبران کوچکی اندازهای آن را کرده است. ساختمان کلیسای چورا به سه بخش اصلی تقسیم می شود: نمازخانهای جانبی، ساختمان اصلی کلیسا و سالن ورودی، این کلیسا شش گنبد دارد که دو گنبد بر روی سالن ورودی، یک گنبد در بالای نمازخانهای جانبی و سه گنبد بر بالای ساختمان اصلی قرار گرفته است. برای رسیدن به این موزه – کلیسا بهتر است که از منطقه ی «امینونو» تاکسی بگیرید که حدود ۱۵ لیرترک می شود. اما اگر میخواهید از اتوبوس استفاده کنید، در ایستگاه اتوبوس امینونوسوار یکی از اتوبوسهای E31,37E,38E,36KE شوید و در ایستگاه Edinekapi پیاده شوید.

از این ایستگاه تا موزه، ۵ دقیقه پیاده روی است.

ساعت بازدید: از ۹:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ بعدازظهر. این موزه در روزهای چهارشنبه تعطیل است. بليت ورودی این موزه ۱۵ لیر ترک است

نشانی

Kariye CamiiSok,KariyeMeydani, Edirnekap