ارمنستان جایی‌ست در همین نزدیکی؛ کشوری همسایه، که سفر به آن برای ایرانی‌ها همیشه راحت و کم‌هزینه بوده. کشوری کوچک و کوهستانی، که به‌خاطر کوه‌ها و دره‌هایش، بزرگتر از واقعیت به‌نظر می‌آید. ارمنستان، کشوری‌ست قدیمی و منحصربه‌فرد در قفقاز جنوبی، که از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان همسایه است. سرزمینی که بین دریای خزر و دریای سیاه جا خوش کرده و منظره‌ی کوه‌های چین خورده، آتشفشان‌های بزرگ و رودخانه‌های پر آبش، از تصویرهای جذاب و همیشگی‌اش بوده. ارمنستان با همه کوچک بودنش، همیشه چیزهای زیادی برای نشان‌دادن دارد؛ چشم‌اندازهای زیبای طبیعی، بناهای تاریخی و باستانی، غذاهای خوش‌مزه و جاها و تفریح‌های هیجان‌انگیز، برای یک تعطیلات جانانه. در سفر به ارمنستان، در کنار همه این‌ها، مهمان‌نوازی مردم محلی‌اش هم، نظر همه توریست‌ها را به خودش جلب می‌کند. ایروان پرتوریست‌ترین شهر ارمنستان است که خیلی از مسافران این کشور به قصد آن سفر می‌کنند. اگر قصد سفر به این کشور دوست‌داشتنی را داشتید، بد نیست چیزهایی را درباره سفر به ارمنستان بدانید.

 

برای آب و هوای ارمنستان؛ چی بپوشیم؟

اینکه در سفر به ارمنستان چه لباسی با خودمان ببریم، به فصل سفر شما بستگی دارد؛ معمولا تابستان‌های ارمنستان، خصوصا در پایتخت، خیلی گرم می‌شود و درجه هوا بین ۲۸ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. ممکن است گاهی ارمنستان در تابستان بارانی هم باشد. اما به‌جز ایروان، در قسمت‌های دیگر کشور، معمولا درجه هوا پایین‌تر است و عصرها به لباس گرم‌تری احتیاج دارید.
زمستان ارمنستان در هر منطقه‌اش متفاوت است. با اینکه هوای ایروان زیاد سرد نمی‌شود، اما بارش برف هم بعید نیست. معمولا درجه هوای ایروان در زمستان و در سردترین حالت، بین ۲ تا منفی ۱۰ درجه متغیر است. با این‌حال، منطقه‌های اطراف ارمنستان، سردتر از پایتخت هستند و خصوصا در جاهایی که مخصوص اسکی هستند، سفر بدون لباس گرم امکان ندارد.
بهترین وقت سفر به ارمنستان اوایل پاییز است؛ زمانی‌که هوا معتدل است. اما در بهار، باید آماده هرچیزی باشید؛ بهار در ارمنستان، هوای غیرقابل پیش‌بینی دارد و باید با خودتان هم لباس گرم و بارانی ببرید و هم لباس‌های خنک.

دیدنی‌های ارمنستان؛ کجاها را ببینیم؟

ارمنستان با تاریخ ۳۵۰۰ ساله‌اش، بهترین مقصد برای عاشقان فرهنگ و تاریخ است. جاذبه‌ها و دیدنی‌های منحصربه‌فردی که همه‌شان پیشینه‌های باستانی و مذهبی دارند. خیلی‌ها به‌خاطر جاهای دیدنی فراوانی که در ارمنستان وجود دارد، به آن لقب «موزه‌ی روباز» را داده‌اند. یکی از مکان‌های مذهبی که نباید دیدنش را در ارمنستان از دست بدهید، صومعه خور ویراپ در نزدیکی مرز ترکیه است که منظره بی‌نظیری به کوه‌های آرارات دارد. بنای گِغارد هم، با معماری سنگی‌اش، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است. تاتِو (Tatev) در روستای تاتِو، با معماری شاهکار قرون‌وسطایی‌اش، هاقپات و ساناهینِ ثبت شده در لیست میراث یونسکو و کلیسای جامع اچمیادزین (Echmiadzin Cathedral) در واغارشاپات که مرکز مذهبی کل کشور است هم از معروف‌ترین دیدنی‌های ارمنستان هستند.

به‌جز بناهای تاریخی و کلیساهای معروفی که در ارمنستان زیاد پیدا می‌کنید، اینجا یک مقصد رویایی برای سفر در دل طبیعت هم هست. اولین جای طبیعی که می‌توانید در ارمنستان ببینید، دریاچه لاجوردی سوان است که زیبایی‌اش همه را به سمت خودش می‌کشاند؛ آب تازه دریاچه سوان که بزرگترین دریاچه قفقاز است و جنگل‌ها، تپه‌ها و علف‌زارهای زیبای اطرافش، از دلایل اصلی بازدید توریست‌ها از این دریاچه است. اینجا می‌توانید شنا کنید، آفتاب بگیرید، بازی‌های آبی انجام دهید و در کنار آبیِ آرامِ دریاچه استراحت کنید.
سفر به ارمنستان، بدون رفتن به پایتخت آن، ایروان، سفر کاملی نیست. فضای دنج شهر، معماری‌های منحصربه‌فرد، موزه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی که غذاهای محلی سرو می‌کنند، ایروان را به شهری کامل و توریستی تبدیل می‌کند. اگر فقط وقت داشتید یکی از دیدنی‌های ایروان را ببینید، حتما به میدان جمهوری سری بزنید که بزرگترین میدان شهر و مهم‌ترین دیدنی ایروان است.

تفریحات ارمنستان؛ چه کارهایی انجام دهیم؟

ارمنستان، فقط یک مرکز فرهنگی و توریستی نیست. اینجا جان می‌دهد برای سفرهای ماجراجویانه؛ ورزش‌های هیجان‌انگیزی مثل پاراگلایدینگ، کوهنوردی، کوه‌پیمایی، صخره‌نوردی و البته اسکی حسابی در ارمنستان پرطرفدارند. معروف‌ترین پیست اسکی ارمنستان است که مجهز و امن است. اگر شما هم از عاشقان پاراگلایدینگ هستید، می‌توانید بهترین تجربه را در روستای کاوانا، در نزدیکی دریاچه سوان داشته باشید. بهترین مقصد کوهپیمایی هم، کوه آراگاتس، بلندترین کوه ارمنستان است.

غذاهای ارمنستان؛ چی بخوریم؟

چشیدن طعم غذاهای ارمنی در هر منطقه‌ای، جزوی از تجربه‌های هیجان‌انگیز سفر حساب می‌شود. در سفر به ارمنستان هم می‌توانید انواع غذاهای لذیذ آن را امتحان کنید و طعم واقعی آن‌ها را بچشید؛ انواع نان‌های سنتی مثل ماتناکاس و ژینگیالو، انواع شیرینی‌ها مثل گاتا، غذاهای گوشتی مثل دلمه و کوفته، آش‌های لذیذ مثل آرگاناک و آب‌گوشت بز باش و غذاهای دریایی مثل ماهی ایشخان که در دریاچه سوان صید می‌شود، فقط قسمت کوچکی از همه طعم‌هایی‌ست که می‌توانید در ارمنستان امتحان کنید.

سوغات ارمنستان؛ چی بخریم؟

خرید سوغاتی و یادگاری‌های هر کشوری، همیشه جزو اتفاقات مرسوم بین توریست‌هاست. اگر می‌خواهید از سفرتان به ارمنستان، یادگاری‌هایی ببرید که همیشه شما را یاد این کشور بیندازد، باید سراغ نمادهای ملی و مهم ارمنستان بروید؛ کوه آرارات و زرد آلو، از نمادهای اصلی ارمنستان است که هرجایی می‌توانید نشانه‌هایی از آن پیدا کنید. بهترین انتخاب برای خرید سوغاتی در ارمنستان، بازار رو باز ورنیساج ایروان است که در آن می‌توانید انواع نقاشی، جواهرات، صنایع دستی چوبی، فرش، مگنت، لباس، ادوات موسیقی، سنگ‌های ارزشمند و عتیقه‌جات را پیدا کنید. البته این بازار فقط آخر هفته‌ها باز است.
یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف ارمنستان هم خوراکی‌هایی مثل میوه‌های خشک و شیرینی‌های سنتی است. برای خرید این خوراکی‌ها، بازار گام در ایروان انتخاب خوبی‌ست.

مردم ارمنستان؛ چطور ارتباط برقرار کنیم؟

مردم ارمنستان، بین همه توریست‌هایی که به آنجا سفر کرده‌اند، به خوش‌قلبی، مهربانی و مهمان‌نوازی معروف‌اند. معمولا بیشتر مردم ایروان به زبان روسی مسلط هستند و جوان‌ترها هم زبان انگلیسی می‌دانند؛ بنابراین در ایروان زیاد نگران ارتباط برقرار کردن با مردم نباشید. اما در خارج از ایروان و شهرهای کوچکتر، بیشتر مردم زبان انگلیسی نمی‌دانند و سخت‌تر می‌شود با آن‌ها صحبت کرد.