جشنواره‌ها زنده‌ترین و پرشورترین جاذبه‌های هر مقصدی هستند؛ فرصتی برای غرق شدن در فرهنگ و آداب دوست‌داشتنی و گاهی عجیب و غریب آدم‌های دیگر و ماجراجویی‌های شاد همراه مردم محلی. جشنواره‌ها مثل تئاتری هستند که در آن‌ها هم تماشاگریم و هم بازیگر؛ در هند و در جشنواره هولی میان رنگ ها می رقصیم؛ از آنجا به اسپانیا می رویم تا در نبرد گوجه ای سرتاپا قرمز شویم؛ بعد از آن سری به شرقی ترین قسمت آسیا می زنیم و در جشنواره گِل بازی غرق بوی نمناک خاک می‌شویم. خیلی‌ها بهار و تابستان‌ را فصل فستیوال‌ها می‌دانند. اما فستیوال‌های پاییزی رنگارنگ در شش گوشه دنیا آنقدر متنوع و هیجان‌انگیزند که هر اهل سفری را عاشق خود می‌کنند. هوای دلچسب و خنک پاییز و رنگ‌‌های رویایی طبیعت مردم شهرهای مختلف را برای جشن گرفتن به خیابان می‌کشد. اگر در پاییز قصد سفر دارید، نگاهی به تقویم جشنواره‌‌های پاییزی بیندازید.

 

گانش چاتورتی

هند
۱ تا ۱۰ سپتامبر

باز هم هندی‌ها و بهانه دیگری برای جشن گرفتن؛ گانش چاتورتی یکی دیگر از فستیوال‌های بی‌شمار هند و یک جشن مذهبی است که در آن هندوها خدای فیل مانندشان یعنی گانش را ستایش می‌کنند. این جشن ده روز طول می‌کشد و در انتهای روز دهم یک بت بزرگ گانش که از خاک رس ساخته شده است، به رودخانه سپرده می‌شود تا در طول زمان کم کم جزئی از آب شود. اگر به مذهب و سنت‌های کهن ملت‌ها علاقه دارید، تماشای این فستیوال پاییزی را حتما دوست خواهید داشت. سفر به هند همیشه پر از اتفاق‌های رنگی است.

اکتبرفست

مونیخ، آلمان
۱۷ سپتامبر تا ۳ اکتبر

جشن اکتبر یا به قول آلمانی‌ها اکتبرفست یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های اروپا و یکی از بزرگترین جشنواره‌‌های جهان است؛ یک جشن ۱۶ روزه که هر سال از اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر در مونیخ برگزار می‌شود. اکتبرفست یک سبک زندگی است که به تار و پود شهر مونیخ گره خورده و طی عمر ۲۰۰ ساله‌اش کلی تغییر کرده و کامل‌تر شده؛ مثلا اینکه سوسیس‌های محلی مونیخ هم به پای ثابت جشن تبدیل شده‌اند. کارناوال‌ها و رژه‌های خیابانی، موسیقی محلی و رقص، نمایش‌های جالب و کلی اتفاق هیجان‌انگیز دیگر طی این دو هفته در مونیخ جریان دارد. پاییز را در آلمان همراه ۶ میلیون آدم خوشحال و به سبک مونیخی‌ها جشن بگیرید.

فستیوال مِرسه

بارسلونا، اسپانیا
۲۲ تا ۲۵ سپتامبر

تابستان در بارسلونا یعنی شنا و ورزش‌های آبی، لم دادن کنار ساحل، تاپاس و قدم‌ زدن‌های الکیِ آخر شب در خیابان رامبلا. و اگر آخرین هفته‌ی تابستان، نزدیک به پاییز را آنجا بمانید، بارسلونا برایتان می‌شود فستیوال مرسه. یک پایکوبی چهار روزه که کاتالان‌های خوشحال از ۱۸۷۱ آن را برگزار می‌کنند. در مرسه شهر شبیه یک جشن خیابانی تمام‌نشدنی می‌شود؛ از کنسرت‌های رایگان گرفته تا ۶۰۰ رویداد رنگی جورواجور که در خیابان‌ها، میدان‌ها، موزه‌ها و پارک‌ها به پا می‌شوند. یکی از جالب‌ترین نمایش‌های خیابانی، آدم‌هایی است که روی شانه‌های هم سوار می‌شوند تا برج‌های بلند بسازند! خودتان را برای چند روز کم‌خوابی و خوشگذرانی حسابی آماده کنید.

مسابقه اردک‌ها

توبینگن، آلمان
اوایل اکتبر

اردک‌های کوچک شناور روی وان حمام، خاطره شیرینی از کودکی خیلی‌ها است. پاییز در آلمان با همین اردک‌های زردرنگ فستیوال برگزار می‌شود؛ مسابقه اردک‌ها جشنواره پاییزی جالبی است که بچه‌ها و بزرگترها عاشقش می‌شوند. چندین هزار اردک پلاستیکی زرد رنگ را در رودخانه‌ها رها می‌کنند تا بعد از طی کردن مسیر مسابقه در طرف دیگر شهر به خط پایان برسند. این فستیوال ابتدا برای جمع‌آوری کمک های مالی به سازمان های خیریه به راه افتاده بود و در حال حاضر هر سال حدود ۸۰ هزار گردشگر و ۷ هزار اردک بامزه حمام را به آلمان می‌کشاند.

فستیوال بین المللی بالون

نیومکزیکو
۳ تا ۱۱ اکتبر

فستیوال بین‌المللی بالون اولین بار در سال ۱۹۷۲ برگزار شد و حدود ۴۵ سال است که اوایل اکتبر آسمان البوکرکی، بزرگترین شهر نیومکزیکو مثل یک تابلوی نقاشی پر از بالون‌های رنگارنگ می‌شود. این فستیوال یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی آلبوکرک است. طی ۹ روز شهر میزبان هزاران توریست می‌شود که با هیجان خاصی به تماشای ۶۰۰ بالن افراشته می‌نشینند و بخشی از این جشن پاییزی خوش‌رنگ می‌شوند که بزرگترین فستیوال بالون دنیا است. چند مسابقه بالونی جالب هم برگزار می‌شود و هر سال هم یک برند مشهور اسپانسر جشنواره می‌شود.

ماسکارا

باکولود، فلیپین
۳ تا۱۹ اکتبر

ماسکارا یکی از متفاوت‌ترین و امیدبخش‌ترین فستیوال‌های دنیا است که پیامش پشت سر گذاشتن سختی‌ها و امیدوار ماندن است. در دهه ۱۹۸۰ فاجعه‌ای دریایی در فیلیپین اتفاق افتاد که در آن ۷۰۰ نفر از سرشناس‌ترین مردم این کشور جانشان را از دست دادند. در آن سال دولت محلی تصمیم گرفت یک جشنواره لبخند به راه بیاندازد. جشنواره‌ای که به مردم یادآوری کند زندگی ادامه دارد و باید برای آن جنگید. از همان سال تا به امروز اوایل اکتبر مردم فلیپین و هزاران گردشگر از جاهای دیگر دنیا صورت‌هایشان را نقاشی می کنند، لباس های شاد و رنگارنگ می‌پوشند و موهبتی به نام زندگی را در کنار هم جشن می‌گیرند.

داشاین

کاتماندو، نپال
۲ تا ۱۶ اکتبر

داشین رنگارنگ‌ترین و طولانی‌ترین فستیوال سالانه‌ی نپال است که در آن نپالی‌ها دو هفته را به شنا در رودخانه‌های مقدس، رقص‌های بالماسکه، پرواز دادن بادبادک‌ها و نمایش تاب خوردن با بامبو‌ها می‌گذرانند. در افسانه‌های نپالی این جشن پاییزی سمبل پیروزی خوبی بر بدی است و نپالی‌ها آن را خوش‌اقبال‌ترین وقت سال می‌دانند و جشن می‌گیرند. خلاصه که این جشنِ پر از اتفاقات رنگی، ریشه‌های مذهبی و افسانه‌ای دارد و غیر از کاتماندو در بختاپور و پاتان هم برگزار می‌شود. به نپال سفر کنید و از طبیعت شگفت‌انگیزش در پاییز و فستیوال خوش‌رنگش با هم لذت ببرید.

شب سفید

پاریس، فرانسه
۳ اکتبر

اگر قرار باشد فقط یک شب در پاریس بمانید، آن شب باید ۳ اکتبر باشد! در این شب پاریس بیدار بیدار است و یک دقیقه هم نمی‌خوابد. در شب سفید یا شب بدون خواب پاریس، نزدیک به ۱۲۰ موسسه فرهنگی، مکان‌های عمومی، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و جاهای دیدنی پاریس به صورت رایگان میزبان توریست‌ها هستند. شبی بلند و تمام‌عیار که در آن می‌توان از لوور گرفته تا دیزنی‌لند و از برج ایفل تا سکره کور و نوتردام را بدون هیچ هزینه‌ای دید. همه‌ی‌ درهای شهر، این یک شب به روی همه بازند و همه‌جا با چراغ و موسیقی، روشن می‌شود. با سفر به پاریس طی این فستیوال، عاشق پاییز می‌شوید.

روز پل

ویرجینیای غربی، آمریکا
نیمه دوم اکتبر

سومین شنبه اکتبر هر سال، ماجراجوهای ویرجینیای غربی همراه کلی توریست روی پل رودخانه شهر فایت‌ویل جمع می‌شوند تا از روی پل توی آب شیرجه بزنند. این رویداد پاییزی یک روزه از سال ۱۹۸۰ یعنی سه سال بعد از ساخت پل شروع شد و تنها روزی از سال است که در آن پریدن در رودخانه آزاد است و تمام خیابان‌های منتهی به پل هم به روی ماشین‌ها بسته و پیاده‌راه می‌شوند. این فستیوال پرهیجان و کمی هم خطرناک هر سال حدود ۴۰۰ شرکت‌کننده و حدود ۱۰۰ هزار نفر تماشاگر دارد. اگر در پاییز سفر به آمریکا داشتید، سری به جشنواره پل یا شیرجه توی رودخانه بزنید.

فستیوال رقص آمستردام

آمستردام، هلند
۱۹ تا ۲۳ اکتبر

پنج روز خوش‌گذرانی پر سروصدا که در ۱۱۵ محل مختلف در پایتخت زیبای هلند برقرار می‌شود. این چند روز که در آمستردام بین هنرمندان جهانی موسیقی الکترونیک پرسه می‌زنید، حسی شبیه به این خواهید داشت که دارید در کمپین من آمستردام هستم دوچرخه‌سواری می‌کنید و آمستردام مال شما است. و واقعا هم همینطور است؛ این فستیوال پاییزی با ۴۵۰ کنسرت و رویداد موسیقایی دیگر و حضور ۲۰۰۰ دی‌جی آغوشش را به روی همه باز کرده. بهتر است از بین این همه،‌ بهترینشان را انتخاب کنید،‌ اگر نه، این خطر هست که بینشان گم ‌شوید و به هیچ‌کدامشان نرسید.

دیوالی

هند
۲۸ اکتبر تا ۲ نوامبر

هندی‌ها را که می‌شناسید؛ فستیوال‌بازهای حرفه‌ای عاشق جشن و رنگ و رقص. دیوالی جشن آغاز سال نوی هندی‌ است که اواسط پاییز به راه می‌افتد و نقطه مقابل جشن هولی است. این فستیوال پنج‌روزه آغاز فصل سرما را جشن می‌گیرد و در واقع یک کریسمس شرقی است. دیوالی را بیشتر از خیابان‌ها توی خانه‌ها می‌شود دید و بد نیست آن را با یک خانواده هندی شریک شوید. خانه های هندی در این پنج روز با رنگ‌ها و نقاشی‌های خانگی تزئین می‌شوند تا آماده استقبال از خدایان شوند. خیابان ها گل آرایی می‌شوند و جرقه‌های اتش آسمان را می‌پوشانند. دیوالی جشن پیروزی روشنایی بر تاریکی و پیام‌آور شادی، نشاط و خوشبختی در سال جدید است. پاییز وقت خوبی برای سفر به هند است!

فستیوال کالاکا یا روز مردگان

سن میگوئل د آلنده، مکزیک
۳۱ اکتبر تا ۲ نوامبر

مکزیکی‌ها مردمی رقصنده و خوشحال‌اند اما به از دنیا رفتگان هم احترام خاصی می‌گذارند. کالاکا فستیوال سه روزه‌ای است که برای زنده کردن یاد مردگان برگزار می‌شود اما در آن خبری از عزاداری و ناراحتی نیست. در این روز مردم صورتشان را مثل مرده‌ها آرایش می‌کنند و کلی غذا و نوشیدنی در شهر پخش می‌شود. در این روز همه سازمان‌های دولتی تعطیل می‌شوند و مردم به جشن و پایکوبی می‌پردازند. بعدازظهر مکزیکی‌ها سر مزار خانواده و دوستانشان می‌روند، آنها را تمیز می‌کنند، روی آنها شمع و گل می‌گذارند و با خواندن دعا یاد آنها را زنده می‌کنند. اگر طرفدار موسیقی و هنر هستید و اتفاقا جشن هالووین را هم دوست دارید، چمدانتان را به مقصد مکزیک ببندید و هالووین را اینجا یک‌جور دیگری ببینید و تجربه کنید.

شب آتش

انگلیس و اسکاتلند
۵ نوامبر

یک رویداد تلخ تاریخی بهانه‌ای برای یک فستیوال شبانه پرشور و پرنور می‌شود. روز ۵ نوامبر سال ۱۶۰۵ میلادی، گای فاکس، قهرمان انگلیسی‌ها کلی باروت و مواد منفجره با خودش به زیرزمین مجلس اعیان می‌برد تا با منفجر کردن آنها مردم را از دست بورژواهای انگلیسی راحت کند. با اینکه فاکس در نهایت دستگیر می‌شود و به هدفش نمی‌رسد اما پنجم نوامبر هر سال در شهرهای مختلف انگلستان جشنی برای بزرگداشت او گرفته می‌شود؛ جشنی که در آن مردم عروسک‌های بزرگی که نماد حاکمان آن دوران هستند می سوزانند و یک آتش‌بازی هیجان‌انگیز حسابی به راه می‌اندازند. این جشنواره علاوه بر شهرهای انگلستان، در اسکاتلند هم برگزار می‌شود و سرمای پاییز را دلچسب می‌کند.

فستیوال فانوس‌ها

چیانگ‌مای، تایلند
۲۲ – ۲۵ نوامبر

فرقی نمی‌کند به بودا و بودیسم علاقه‌مند باشید یا نه؛ تصور کنید که آسمان شب را کنار رودخانه‌ای پر از فانوس‌های روشن ببینید که انعکاسشان در آب روشنایی را چندین برابر می‌کند. همین تصویر کافی است تا چند روز از پاییز را به تایلند سفر کنید. این فستیوال ریشه‌های معنوی و مذهبی دارد و به بودا برمی‌گردد و قطعا زیباترین جشنی است که برای آمدن سال نو در دنیا به پا می‌شود؛ این همه آدم کنار هم جمع می‌شوند تا برای آرزوهای خوبشان در سال جدید یک فانوس به آسمان بفرستند. شما هم می‌توانید در این شادی و جشن غیرقابل توصیف شریک باشید و فانوس آرزویتان را در یک شب پاییزی در آسمان تایلند هوا کنید.

جشنواره کریسمس بوداپست

بوداپست، مجارستان
۲۷ نوامبر تا ۳۱ دسامبر

اواخر پاییز که می‌شود، جشن‌های کریسمس کل اروپا را هیجان‌زده می‌کند. بازارهای کریسمس در اروپا زیاد است اما موقعیت مکانی بوداپست کنار رودخانه بی‌نظیر دانوب و معماری طبیعی اعجاب‌انگیزش باعث شده بازار کریسمسش یکی از مقصدهای محبوب سفرهای پاییزی باشد. همینطور که توی خیابان‌های روشن بوداپست خرید می‌کنید، به موسیقی جاز مجارستانی گوش کنید و خوش‌طعم‌ترین غذاهای مجاری را مزه کنید. هر روز، خورشید که غروب می‌کند، جشن‌های توی بازار هم شروع می‌شود؛ موسیقی و درخت‌های کریسمس تزئین‌ شده، مردم شاد و چراغ‌های روشن و نسیم خنکی که از سمت دانوب می‌وزد، یک ضیافت تمام‌عیار می‌سازند که سفر به بوداپست را همیشه در ذهنتان نگه می‌دارد.

جشن مولانا و درویش‌های چرخان

قونیه، ترکیه
۱۰ – ۱۷ دسامبر

اسم مولانا، شاعر و عارف بزرگ ایرانی، کافی است تا آدم به وجد بیاید و آماده سفر شود. جشنواره درویش‌های چرخان در شب عُرُس بیش از ٧٥٠ سال است که هر ساله برگزار می‌شود و نزدیک به یک میلیون نفر را به قونیه می‌کشاند. موسیقی و رقص سماع مولانا، تم اصلی این جشن است؛ درویش‌ها دایره‌وار با رداهای سفید، ساعت‌ها سماع می‌رقصند و سالگرد یگانگی مولانا با معبودش را جشن می‌گیرند. طبعا برای ما ایرانی‌ها،‌ دیدن این مراسم یکی از بایدهای سفر پاییزی است. حتی اگر تصمیم به سفر ندارید، بد نیست برای جشن زیبای درویش‌های رقصان مولانا هم که شده به یک سفر به همین نزدیکی‌ها فکر کنید.