جشن‌ها و فستیوال‌ها، موزه‌های زنده و رنگارنگی‌اند که بیشتر از هر دیدنی طبیعی یا تاریخی، ما را به دل زندگی محلی‌ها می‌برند. جشنواره‌ها فرصت‌های نابی‌اند برای یادگیری در مورد تاریخ، فرهنگ و هنر یک شهر یا سرزمین، خوشگذرانی‌های خیابانی، شب‌زنده‌داری‌های پرشور، آشنایی با آدم‌های جدید و یک دنیا تجربه‌های تازه‌ی دیگر. هوای خوب و دلچسب بهاری، مردم خیلی از شهر‌ها را به خیابان می‌کشاند تا گوشه‌گوشه دنیا میزبان فستیوال‌های بهاری شود؛ از مسابقات ورزشی و بازی‌های محلی گرفته تا کنسرت‌های روباز در میدان‌های اصلی شهر و همین‌طور، اتفاقات هنری رسمی‌تر مثل فستیوال‌های فیلم و تئاتر و موسیقی. بسته به حال و هوا و سلیقه‌تان انتخاب‌های متنوعی هم دارید؛ چه اهل دورهمی‌های شاد و خنده و هیجان باشید، چه اهل طبیعت‌گردی و ماجراجویی‌های غذایی و چه موسیقی و فیلم و هنرهای دیگر. فستیوال‌هایی در دنیا هستند که دیدنشان را نباید از دست داد؛ اگر قصد سفر در بهار را دارید، خوب است زمان‌بندی سفرتان را با تقویم فستیوال‌های بهاری هماهنگ کنید.

 

ستیوال هولی

بمبئی، هند
۱۲-۱۳ مارچ

رنگ‌ها همیشه جزئی از تصویر بهار در ذهن ما هستند. مردم هند، برای زنده‌تر کردن این تصویر، هر سال جشن هولی یا جشن رنگ را برگزار می‌کنند. جشنی که آوازه‌ی جهانی دارد؛ در غروب روز اول، آتش برپا می‌کنند و دعا می‌خوانند و در روز دوم، همه‌ی مردم، از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد به خیابان‌ها می‌ریزند و به هم رنگ و آب‌های رنگی می‌پاشند. هولی از گذشته‌های خیلی دور برای تمام شدن زمستان و شروع بهار جشن گرفته می‌شده و رنگ‌ها سمبلی از شادابی بهار هستند. این جشن بین ماه‌های فوریه و مارس در شبی که ماه کامل باشد، برگزار می‌شود.

فستیوال لاس فالاس

والنسیا، اسپانیا
۱۵-۱۹ مارچ

اگر در زمان جشنواره لاس فالاس در والنسیا باشید، پنج روز، صبح‌ها ساعت ۸ با صدای موسیقی از خواب بیدار می‌شوید و شب‌ها تا دیروقت در خیابان‌ها جشن و آتش‌بازی می‌بینید. لاس فالاس یک فستیوال قدیمی‌ست که به مناسبت شروع بهار برگزار می‌شود؛ صبح‌ها تبل و موسیقی می‌نوازند و شب‌ها عروسک‌های چوبی بزرگ با چهره‌های عجیب و بامزه را می‌سوزانند و آتش‌بازی می‌کنند. این جشن در واقع چیزی شبیه به چهارشنبه‌سوری ما ایرانی‌هاست. البته باید بدانید در روزهای فستیوال، خوابیدن میان سروصداهای خیابان کمی سخت می‌‌شود و ورود زنان باردار در این فستیوال ممنوع است.

فستیوال اسپلشی فن

آندربرگ، آفریقای جنوبی
۱۳-۱۶ آوریل

دوست دارید در یک فضای باز بی‌انتها موسیقی زنده گوش کنید؟ فستیوال موسیقی اسپلشی فن، بزرگترین جشنواره موسیقی روباز آفریقای جنوبی‌ست که مردم در حال پیاده‌روی و در محیطی باز موسیقی می‌نوازند و آمدن بهار را جشن می‌گیرند؛ جشنی که چهار روز طول می‌کشد و موسیقی‌هایش هم معمولا محلی هستند. دوچرخه‌سواری و شنا هم از پرطرفدارترین کارهای اسپلشی فن در آب‌وهوای بهاری و بی‌نظیر این روزهای آفریقای جنوبی است. برای شرکت در این جشنواره بهاری باید بلیط تهیه کنید. از آندربرگ تا دوربان هم حدود دو ساعت راه دارید.

فستیوال شکوفه‌های گیلاس

ژاپن
۱۵ مارچ-۱۶ آوریل

جشنی که برای خوش‌آمدگویی به بهار و شکوفه‌های تازه درآمده‌ی درختان گیلاس در ژاپن برگزار می‌شود؛ این جشن سنتی، هر سال در اواخر مارس و اوایل می، درست وقتی که درخت‌های گیلاس شکوفه داده‌ و به شهر رنگ صورتی زده‌اند، در سه آخر هفته برگزار می‌شود. در جشن شکوفه‌های گیلاس، مردم ژاپن به پارک‌ها می‌روند و در کنار خانواده و دوستانشان آمدن بهار را جشن می‌گیرند؛ خوراکی‌های خوشمزه می‌خورند، می‌رقصند و در کنار هم از زیبایی شکوفه‌های گیلاس لذت می‌برند. اگر در زمان جشن شکوفه‌های گیلاس در ژاپن باشید، هم منظره‌ی بی‌نظیر شهر با شکوفه‌های صورتی‌اش را می‌بینید و هم غذاهای ژاپنی می‌خورید و از موسیقی و رقص‌های محلی لذت می‌برید. بهتر از همه چیز، قدم زدن بین این همه شکوفه گیلاس صورتی‌ست که هیچ‌جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت شکوفه‌های گیلاس سر بزنید.

کارناوال ویارجو

ویارجو، ایتالیا
۱۲ فوریه-۵ مارچ

هر سال در ویارجو یکی از بزرگترین فستیوال‌های ایتالیا برگزار می‌شود؛ مردم به خیابان‌ها می‌آیند، ماسک‌ها و لباس‌های عجیب می‌پوشند و جشن می‌گیرند؛ می‌رقصند، کارهای خنده‌دار و سرگرم‌کننده انجام می‌دهند و غذاها و نوشیدنی‌های هیجان‌انگیز می‌خورند. چهره‌ی شهر در زمان کارناوال ویارجو به خاطر ماسک‌ها و مجسمه‌های غول‌پیکرش آنقدر عجیب و خنده‌دار می‌شود که شاید فکر کنید خودتان هم جزئی از یک کاریکاتور گروهی هستید. بچه‌ها هم این کارناوال را به خاطر کاریکاتورهای بامزه‌اش دوست دارند؛ پس می‌توانید ترتیب یک سفر خانوادگی را برای شرکت در این کارناوال بدهید. کارناوال ویارجو بین فوریه و مارچ در ۵ روز برگزار می‌شود و آدم‌های زیادی را به سمت ایتالیا می‌کشاند. از ویارجو تا فلورانس با قطار یا ماشین حدود ۲ ساعت راه است. هزینه روزانه فستیوال حدود ۱۸ یوروست. بقیه اطلاعات فستیوال را می‌توانید در سایت کارناوال ویارجو ببینید.

فستیوال بالی اسپریت

بالی، اندونزی
۱۹-۲۶ مارچ

اگر همیشه دنبال فرصت برای شروع کردن یوگا بوده‌اید، شرکت در فستیوال بالی اسپریت بهترین وقت است؛ یک فستیوال جالب برای کسانی که می‌خواهند چند روز متفاوت و در آرامش زندگی کردن را تجربه کنند؛ هر سال ۵ روز در بالی آدم‌ها کنار هم جمع می‌شوند و با معلمان یوگا از کشورهای مختلف تمرین می‌کنند . کنار هم موسیقی گوش می‌دهند؛ اینجا همه چیز پیدا می‌کنید، از ورزش‌های یوگا و رقص مخصوص بالی گرفته تا غذاهای متنوع و سرگرمی‌های مختلف که هم برای بچه‌ها طراحی شده‌اند و هم بزرگترها. اگر فیلم «دوست‌داشتن، خوردن و دعا‌کردن» را دیده باشید، فضای فستیوال بالی اسپریت، چیزی شبیه به حال و هوای این فیلم است. بعد از این فستیوال از نظر جسمی و روحی احساس بهتری خواهید داشت. شرکت در بخش‌های مختلف این فستیوال بهاری، متفاوت است، اما می‌توانید با یک بلیط وی‌آی‌پی، در همه بخش‌ها هم شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره این فستیوال می‌توانید به سایتش سر بزنید.

فستیوال بین‌المللی جاز کیپ تاون

کیپ تاون، آفریقای جنوبی
۳۱ مارچ-۱ آوریل

اگر از طرفداران موسیقی جاز هستید، آفریقای جنوبی با فستیوال‌ بین‌المللی جاز، بهترین مقصد بهاری شماست؛ اوایل آوریل به کیپ تاون بروید، اجراهای بزرگترین موزیسین‌های جاز دنیا را از نزدیک ببینید و حسابی سفرتان را بسازید. غیر از این‌ها، دوستان هم‌سلیقه‌ی زیادی هم پیدا می‌کنید. این فستیوال که اولین بار سال ۲۰۰۰ در کیپ‌تاون برگزار شد، هر سال میزبان توریست‌ها و محلی‌های زیادی‌ست که برای شنیدن موسیقی جاز و دیدن اسطوره‌های جاز دور هم جمع می‌شوند.

فستیوال کوچلا

ایندیو، کالیفرنیا
۱۴-۱۶ و ۲۳-۲۱ آوریل

اگر دنبال وقت استراحتی برای فصل بهارتان هستید و هنر و موسیقی را ترجیح می‌دهید، در زمان فستیوال معروف و پرسروصدای کوچلا به ایندویو کالیفورنیا بروید و رقص و هنر مردم مختلف را از نزدیک ببینید؛ یک فستیوال هیجان‌انگیز برای کسانی که دوست‌دارند تا چند روز در کنار هنرهای مختلف و موسیقی‌ زندگی کنند. فستیوال کوچلا ترکیبی از هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر است که در طول آن، اجراهای زنده‌ای از تئاترهای خیابانی و موسیقی‌های مختلف می‌بینید و آثار تجسمی و مجسمه‌های بزرگ را از نزدیک لمس می‌کنید. کالیفرنیا در آوریل بهترین جاست برای ساختن آخر هفته‌های هنری. کوچلا یک بار بین ۱۴ تا ۱۶ آوریل و یک بار دیگر از ۲۱ تا ۲۳ آوریل برگزار می‌شود.

فستیوال روز پادشاه

آمستردام، هلند
۲۷ آوریل

اگر شلوغی و جشنواره را دوست دارید و آمستردام را هم، ترکیب این دو قطعا بیشتر از هر چیزی خوشحالتان می‌کند. مردم آمستردام یک روز از آخرین روزهای ماه آوریل به خیابان‌ها می‌روند و روز پادشاه را جشن می‌گیرند. در این روز مردم بیرون از خانه بودن را ترجیح می‌دهند و حتی رستوران‌ها هم میز و صندلی‌هایشان را در خیابان می‌چینند. رقص و موسیقی زنده از برنامه‌های ثابت روز پادشاه است. محلی‌ها در این روز وسایل دست‌دوم خود را برای فروش می‌گذارند و بعضی‌ها هم شیرینی و غذاهای محلی می‌پزند و برای فروش به خیابان می‌آورند. برای شرکت در این فستیوال و دیدن مردم محلی، خوردن خوراکی‌های هیجان‌انگیز هلندی و خرید وسایل قدیمی و دست‌دوم، باید ۲۷ آوریل در آمستردام باشید.

فستیوال سونگ‌کران

تایلند
۱۳-۱۵ آوریل

اگر می‌خواهید آب‌بازی در هوای مدیترانه‌ای را تجربه کنید، سفر کردن در زمان فستیوال سونگ‌کران به تایلند بهترین انتخاب است تا هدف تفنگ‌های آب‌پاشی مردم کوچه و خیابان قرار بگیرید؛ سونگ‌کران جشنی‌ست که به مناسبت سال نو از ۱۳ تا ۱۵ آوریل برگزار می‌شود و مردم محلی و توریست‌های خارجی به خیابان می‌آیند و با تفنگ آب‌پاش یا وسایل دیگر به هم‌ آب می‌پاشند. بین همه فستیوال‌های تایلند، بازی‌های این جشن باعث شده بچه‌ها بیشتر طرفدار سونگ‌کران باشند و برای رسیدنش لحظه‌شماری کنند. آب‌ و سنت این جشن، نمادی از پاک شدن و تمیزی برای سال جدید است و در روز قبل ازسونگ‌کران هم تایلندی‌ها مشغول خانه‌تکانی می‌شوند. این فستیوال در همه شهرهای تایلند از بانکوک و پوکت گرفته تا پاتایا و چیانگ‌مای برگزار می‌شود.

فستیوال اسنوبمبینگ

میرهفن، اتریش
۳-۸ آوریل

شاید فکر کنید هوس برف‌بازی در بهار بی‌فایده باشد، اما هوستان را جدی بگیرید و در فستیوال اسنوبمبینگ اتریش شرکت کنید تا در کوه‌های پربرف میرهفن همینطور که موسیقی زنده گوش می‌کنید، ورزش‌های برفی را یک‌جور دیگری تجربه کنید؛ ورزش‌هایی مثل اسکی و اسنوبرد که در زمستان پر طرفدار است، اما حالا در بهار، یک هفته، فرصت دارید تا از آن استفاده کنید. از میرهفن تا وین پنج ساعت راه است و رفتن به فستیوال اسنو‌بمبینگ زیاد سخت نیست.

 

فستیوال بین‌المللی فیلم کن

کن، فرانسه
۱۷-۲۸ می

فستیوال‌های فیلم از مهم‌ترین جشنواره‌های هر شهرند که تقریبا همه با اسمشان آشنا هستیم. فستیوال کن یکی از آن‌هاست که همه‌ی ما حداقل چیزهایی درباره‌اش شنیده‌ایم؛ موقعیت فوق‌العاده‌ای برای دیدن فیلم‌های روز دنیا روی پرده‌ی سینما، در کنار کارگردانان و بازیگران آشنایی که همیشه در قاب‌های کوچک تلویزیون برایمان نقش بازی‌کرده‌اند و سوژه دوربین خبرنگاران بوده‌اند، اما حالا می‌توانند سوژه دوربین‌های شما باشند. دو هفته هیجان‌انگیز کنار آن‌ها سفر به فرانسه را برایتان متفاوت می‌کند. فاصله کن تا نیس کمتر از یک ساعت و تا پاریس حدود ۸ ساعت است.

فستیوال قل دادن پنیر

کوپرزهیل، انگلستان
۲۹ می

هر سال بهار، انگلیسی‌های سرخوش، همراه با توریست‌های اهل دیوانه‌بازی از همه‌جای دنیا، روی تپه‌های سرسبز دهکده‌ی کوپرزهیل جمع می‌شوند. یک قالب پنیر گرد ۴ کیلویی از بالای تپه‌ی ۹۰ متری با شیب زیاد به پایین قل داده می‌شود و ۳۰-۴۰ نفر دنبالش می‌دوند؛ هرکه بتواند بگیردش، برنده‌ی پنیر است. سرعت این پنیر به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد. بعضی‌ها از فرط ترشح آدرنالین فریاد می‌کشند، خیلی‌ها از خنده یا ذوق اشکشان سرازیر می‌شود و البته بعضی‌ها هم با زانوهای کبود و آرنج‌های زخمی به خانه برمی‌گردند. به هرحال اهالی کوپرزهیل حدود دویست سال است که این جنجال پنیری خنده‌دار را برگزار می‌کنند و شرکت در آن هم رایگان است. از کوپرزهیل تا لندن حدود ۲ ساعت راه است.

فستیوال موازین

رباط، مراکش
۱۲-۲۰ می

اواخر ماه مه، مراکش بهشت تشنگان موسیقی است. شهر رباط، پایتخت این کشور، به مدت ۸ روز میزبان حدود ۱۰۰ کنسرت از کلاسیک و پاپ و فولک تا راک و بلوز و هیپ‌هاپ می‌شود. ۲-۳ میلیون طرفدار موزیک از همه جای دنیا راهی این شهر می‌شوند تا همراه کایلی مینوگ، انریکه، التون جان و چهره‌های آشنای دیگر، شهر را غرق نور و صدا و هیجان کنند. تنوع اجراهای موازین آنقدر زیاد است که برای انتخاب گیج می‌شوید. هم موزیک غمگین سول و ارکسترهای کلاسیک دارند، هم سامبای برزیلی و موزیک الکترونیک آمریکایی؛ هم رقص سنتی هندی و فولکلور قفقازی هست و هم راک‌اند رول انگلیسی دهه‌ی هفتاد. موازین، جشنواره‌ی ریتم‌های جهانی است. هزینه‌ی کنسرت‌ها بین ۱۵ تا ۱۰۰ دلار است. موازین امسال از ۱۲ تا ۲۰ می برگزار می‌شود.

فستیوال شب‌های روشن

سن‌پترزبورگ، روسیه
۲۶ می-۲۴ جولای

اگر اواخر بهار به سن‌پترزبورگ سفر کنید، ممکن است دیگر نخواهید برگردید. شب‌های روشن، بی‌اغراق، یک معرکه‌ی تمام‌عیار هنری است. موسیقی، اپرا، باله، فیلم و کارناوال‌های خیابانی پرشور در ژوئن و جولای، همزمان با شب‌های سفید معروف این شهر که آسمان تمام شب گرگ و میش است. دو طرف رودخانه‌ی نوا پر می‌شود از نوازندگان کولی، شعبده‌بازها، پانتومیست‌ها و آتش‌بازها که تا صبح شهر را پر از اتفاقات رنگارنگ می‌کنند. هم‌زمان در تئاتر تاریخی مارینسکی و سالن‌های دیگر، شاهکارهای کلاسیک جهان از جمله باله دریاچه قو، اثر چایکوفسکی، روی صحنه می‌روند. فستیوال جاز، فستیوال فیلم، فستیوال موسیقی رمانتیک، فستیوال رقص و حتی فستیوال مجسمه‌های شنی هم طی این مدت برگزار می‌شوند؛ شب‌های روشن جشنواره جشنواره‌هاست. در ضمن می‌توانید مسکو را هم ببینید که تا سنت‌پترزبورگ با قطار ۴ ساعت راه فاصله دارد.

فستیوال جاز کاپادوکس

کاپادوکیا، ترکیه
۱۸-۲۱ می

فستیوال کاپادوکس یک تجربه‌ی موسیقایی سوررئال است: شنیدن موزیک دلپذیر جاز، از سبک‌ها و بَندهای مختلف، در شهر هزارساله کاپادوکیا. جایی که غارها و صخره‌های شگفت‌انگیز و شهر زیرزمینی‌اش، آن را جزئی از میراث فرهنگی یونسکو کرده. صدای گیتار و ترومپت و ویولنسل در جا‌های جادویی مثل قلعه‌های تاریک، کلیساهای عجیب و دره‌های باستانی طنین می‌اندازد و کاپادوکس را یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین فستیوال‌های موسیقی می‌کند. به‌جز کنسرت‌های هنرمندان محلی و جهانی، گشت و گذار در شهری که خودش یک موزه روباز است و چشیدن غذاهای تاریخی آناتولی، کاپادوکس را برایتان یک اتفاق هنری فراموش‌نشدنی خواهد کرد. بلیط کنسرت‌ها و برنامه‌های دیگر بین ۱۰ تا ۳۰ دلار است. حالا که تا ترکیه می‌روید بد نیست استانبول را هم ببینید.

فستیوال وین

وین، اتریش
۱۲ می-۱۸ ژوئن

وین بهشت تاریخ و هنر و موسیقی است و هر وقتی از سال میزبان جشن‌های خوش‌و‌آب‌رنگ مس‌شود. فستیوال ۷۰ ‌ساله وین یکی از مشهورترین جشنواره‌های اروپا و یک جورهایی سمبل هنری-فرهنگی این شهر است. فستیوال را با یک مراسم باشکوه مقابل سالن اصلی شهر در فضای باز شروع می‌کنند و پنج هفته بعد، وین یک محشر هنری فوق‌‌العاده می‌شود. یک گوشه شهر نمایشنامه‌های چخوف روی صحنه می‌روند و یک گوشه آثار باخ و بتهوون نواخته می‌شوند؛ یک جا گالری هنرهای تجسمی است و یک جا کارگاه هنر پست‌مدرن. پرفورمنس‌های مفهومی، کمدی، تراژدی، فیلم، موسیقی، رقص و هر اتفاق هنری دیگری که فکرش را بکنید اینجا در جریان است. بلیط‌ها بین ۱۵ تا ۶۰ یورو قیمت دارند.

فستیوال دانلود

دربی، انگلستان
۱۹-۱۱ ژوئن

اگر طرفدار موزیک متال باشید، احتمالا شرکت در فستیوال دانلود یکی از رویاهایتان است. و برای یک جشن متال پرقدرت چه جایی بهتر از زادگاه این ژانر، یعنی انگلستان. حدود ۱۵۰ گروه هوی متال، روی ۵ استیج بزرگ در پارک دونینگتون (Donington) شهر دربی غوغا به پا می‌کنند و صدای گیتارهای برقی و فریاد هواداران را به آسمان می‌برند. غول‌های موسیقی متال مثل آیرن میدن، موتورهد، لینکین پارک و خیلی‌های دیگر در فستیوال دانلود روی صحنه می‌روند و حدود ۱۰۰هزار هوادار را از همه جای دنیا به انگلستان می‌کشانند. بی‌دلیل نیست که «فستیوال اواردز بریتانیا» آن را بهترین فستیوال بزرگ موسیقی دانسته. پیشنهاد می‌کنیم کمی غذا و نوشیدنی داشته باشید و بارانی و بادگیر هم همراه بیاورید. بلیط‌ها از ۷۵ پوند شروع می‌شود. از دربی تا لندن راهی نیست و فقط دو ساعت از هم فاصله دارند.

فستیوال پینک‌پاپ

لندگراف، هلند
۳-۵ ژوئن

۴۶ سال است که شهر کوچک و آرام لندگراف در هفتمین یکشنبه بعد از عید پاک، میزبان بزرگترین بَندهای موزیک راک‌اند‌رول و هزاران هوادار پرشر و شور می‌شود. طرفداران دوآتشه راک در سال ۱۹۹۸ آنقدر فریاد کشیدند و بالا و پایین پریدند که واقعا باعث یک زلزله خفیف ۱.۳ ریشتری شدند. ۴۰ گروه هارد راک، ۴۵ هزار کمپ همراه با چادر و حدود ۵۰ هزار شرکت‌کننده که با موهای صورتی، تی‌شرت‌های صورتی و عینک‌های صورتی چشم به صحنه دوختند تا میوز، لینکین پارک، ریدیوهد و گروه‌های دیگر برایشان بنوازند و بخوانند. فستیوال پینک پاپ، قدیمی‌ترین فستیوال راک اروپاست که امسال از ۳ تا ۵ ژوئن برگزار می‌شود. قیمت بلیط برای هر روز، حدود ۹۰ یورو است. آمستردام همین نزدیکی‌هاست و ۲ ساعت تا لندگراف فاصله دارد.

فستیوال پریماورا ساوند

بارسلونا، اسپانیا
۳۱ می-۴ ژوئن

کاتالان‌ها مردمی خوشحال و سرزنده‌اند که وصف شب‌زنده‌داری و پایکوبی‌های خیابانی‌شان را زیاد شنیده‌ایم. طبعا فستیوال موسیقی در چنین جایی اتفاق محشری است که نباید از دستش داد. از ۳۱ می تا ۴ ژوئن، هنرمندان جاز، راک، فولک، متال، الکترونیک، هیپ‌هاپ و هر سبک دیگری که فکرش را بکنید، در پارک دل فروم در ساحل مدیترانه جمع می‌شوند تا حدود ۲۰۰ کنسرت را روی ۸ استیج خیره‌کننده برایتان اجرا کنند؛ به انگلیسی، کاتالان، اسپانیایی، پرتغالی و زبان‌های دیگر. همزمان، اجراهای خیابانی دیگری هم در جاهای مختلف شهر در جریان است که اکثرا رایگان هستند. بنابراین اگر مشغول خرید یا گشتن شهر هم باشید، صدای دلچسب گیتار همراه با لهجه‌ی گرم اسپانیولی یا کاتالان، موزیک متن سفرتان خواهد بود. قیمت‌ بلیط‌های فستیوال پریماورا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو است.

فستیوال راک ام رینگ

نوربورگ، آلمان
۲-۴ ژوئن

شرکت در بزرگترین فستیوال موسیقی آلمان و یکی از بزرگترین‌ها در جهان، به اندازه کافی آدم را به هیجان می‌آورد، چه برسد به اینکه تم اصلی‌اش هم موزیک راک و متال با تمام زیرشاخه‌هایشان باشد. این فستیوال بهاری در شهر نوربورگ و در یک پیست موتورسواری بزرگ، در هوای آزاد برگزار می‌شود و یک کمپ اقامتی هم به فاصله بیست دقیقه‌ای از محل اجراها برپاست که می‌توانید از شب قبل آنجا بمانید. هم‌زمان با راک آم رینگ، فستیوال دیگری هم در شهر نورنبرگ به نام راک ایم پارک برگزار می‌شود که تمام اجراها در هر دو مشترک است؛ هر گروهی، یک روز در نوربورگ اجرا دارد و روز دیگر در نورنبرگ. در هر کدام از استیج‌ها که بودید، همراه ۸۰ هزار نفر مشتاق راک و ۸۰ گروه بین‌المللی فریاد بکشید و هیجان درونتان را خالی کنید. قیمت بلیط‌ها از ۱۵۰ یورو شروع می‌شود. اگر به نوربورگ می‌روید، احتمالا در فرانکفورت که دو ساعت با این شهر فاصله دارد اقامت خواهید داشت. بد نیست یک سفر به پراگ هم بروید، فقط ۲ ساعت توی راه خواهید بود.

فستیوال سونار

بارسلونا، اسپانیا
۵-۱۷ ژوئن

سونار به معنی صدا است؛ و فستیوال بهاری سه‌روزه صدا شرکت‌کنندگانش را به روشی خارق‌العاده در صدا غرق می‌کند. در سونار با چیزی بیش از یک رشته کنسرت پرهیجان از موزیسین‌های مطرح مواجه‌اید. این فستیوال قرار است با زوایا و گوشه‌کنار موزیک الکترونیک، پیشروترین جریان موسیقی مدرن، آشنایتان کند. هم پرفورمنس‌های مدهوش‌کننده و کنسرت‌های فوق‌العاده هست، هم نمایشگاه‌های تجاری و هم سمینارهای حرفه‌ای و هم حتی کلاس‌های آموزشی. چه طرفدار پر شر و شور یکی از ژانرهای الکترونیک باشید، چه روزنامه‌نگار و محقق موسیقی باشید و چه حتی اتفاقی سفرتان با فستیوال همزمان شده باشد، از سونار لذت خواهید برد. خوب است سری به وب‌سایت فستیوال بزنید و برنامه‌های موردعلاقه‌‌تان را از قبل انتخاب کنید. پکیج‌ها بین ۵۰ تا ۲۷۰ یورو قیمت دارند.

فستیوال دیستورشن

کپنهاگ، دانمارک
۳۱ می-۴ ژوئن

“یک هفته هرج و مرج موزون!” این شعار فستیوال دیستورشن است. یک پایکوبی خیابانی هفت‌روزه به افتخار نایت‌لایف شهر کپنهاگ که یکی از بزرگترین گردهمایی‌های سالانه در اروپا است. بین ۳۱ می تا ۴ ژوئن از ۴ بعدازظهر تا حدود ۱۰ هر شب، ۳۰-۴۰ مهمانی خیابانی در میدان‌ها و بلوارهای اصلی شهر برپا می‌شود و کپنهاگی‌ها واقعا شهر را روی سرشان می‌گذارند. جوری که حس می‌کنید کپنهاگ تبدیل به یک کلاب عظیم شده. به این هیجان شهری، برنامه‌های مخصوص بچه‌ها، رستوران‌ها و دکه‌های غذای خیابانی و یک استیج اجرای موسیقی کلاسیک هم اضافه کنید. از ۱۰ شب به بعد، در کلاب‌ها، سالن‌های تئاتر، موزه‌ها، انبارها و زیر پل‌ها، فستیوال موسیقی مدرن برگزار می‌شود و دی‌جی‌ها و موزیسین‌های سبک هاوس و تکنو روی صحنه می‌روند. روز آخر فستیوال، بندر کپنهاگ میزبان این آشوب موزیکال می‌شود و با چند اجرای خارق‌العاده پایان می‌یابد. قیمت پکیج‌های این فستیوال بهاری بین ۵۰ تا ۱۰۰ یورو است.

فستیوال مِدوز این ماونتِنز

اسمولیان، بلغارستان
۹-۱۱ ژوئن

اسمولیان شهری کوهستانی در دامنه‌ی کوه‌های شگفت‌انگیز رودوپ (Rhodope) است که در بهار میزبان یک فستیوال موسیقی چندروزه در یکی از رویایی‌ترین لوکیشن‌های دنیا می‌شود: چمنزار‌های سبز و وسیع روی کوهپایه‌های خیره‌کننده، زیر آسمان شفاف و خورشید درخشان. آواهای جاز، فولک و راک همراه موزیک هاوس، تکنو و کلی سبک و ژانر دیگر در دل کوه‌ها، دامنه‌ها و دره‌ها طنین می‌اندازند و ضیافتی برای چشم و گوش می‌سازند. به این تجربه کم‌نظیر، اسب‌سواری، زیپ‌لاین، کوهنوردی، آبتنی در چشمه‌های معدنی، چشیدن غذاهای بلغاری و اقامت در کلبه‌های روستایی را هم اضافه کنید. فستیوال چمنزارهای کوهستان سفر به بلغارستان را همیشه در یادتان نگه می‌دارد. هزینه‌ شرکت در این فستیوال حدود ۱۰۰ یورو است.