خریدکردن، یکی از جذابیت‌های هر سفر است و بازارها، از اولین جاهایی‌اند که آدم‌های مسافر شهر را به خودشان می‌خوانند؛ چه کسانی که می‌خواهند ارزان و کم‌هزینه‌ سفر کنند و چه آن دسته‌ای که فقط به این دلیل سفر کرده‌اند که با چمدان‌های پر و سنگین برگردند. به هر حال همه‌مان در سفر، حتی به اندازه چند سوغاتی هم که شده، سراغ خرید کردن می‌رویم.
ترکیه با موفقیت‌های خوب اقتصادی‌اش در عرصه‌ نساجی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لباس و کفش در جهان است. تقریبا همه می‌دانند که لباس‌ با کیفیت و قیمت مناسب، از بهترین سوغاتی‌های استانبول است. اگر هزینه‌های بار از ترکیه به ایران را هم در نظر گرفته باشید، حتی خرید لوازم خانگی از فستیوال خرید استانبول هم به‌صرفه است؛ از مبل و فرش‌ و لوسترهای مدرن و کم‌نظیر گرفته تا گیره‌های پرده، دستگیره‌های در و پریزهای برقی که با تنوعشان، آدم را وسوسه می‌کنند.
اگر قصد دارید امسال در روزهای پر شور و حال فستیوال خرید استانبول،‌ در این شهر باشید، بهتر است چند تا از بازارهای سنتی و مرکزخریدهای خوش آب و رنگ استانبول را قبل از رفتن، بلد باشید تا از وقتتان بهتر استفاده کنید. بد نیست بدانید جشنواره‌ خرید استانبول تنها در این بازارها و مراکز خلاصه نمی‌شود و این‌ها، تنها نمونه‌‌هایی از حدود صد مرکزخرید کوچک و بزرگ استانبول هستند.
فراموش نکنید که جذابیت خریدکردن در کلمات نمی‌گنجد. پس همین حالا یک حساب سرانگشتی با پس‌اندازتان بکنید، بزرگترین چمدانتان را بردارید و همین امروز برای یک خرید و خوش‌گذرانی دل‌چسب برنامه‌ریزی کنید. جشنواره‌ خرید استانبول

 

خیابان استقلال در جشنواره خرید

خیابان استقلال (Istiklal Caddesi) را اگر نبینید، مثل این است که در پاریس باشید و ایفل را ندیده باشید. معروف‌ترین خیابان استانبول به طول ۳ کیلومتر که از میدان پرجنب و جوش تقسیم شروع می‌شود و از بالا تا پایین در دو طرفش، پر از کافه، رستوران، بوتیک‌های خوش آب و رنگ و مراکز خرید است. انتهای خیابان هم حال و هوای دلچسبی دارد؛ مغازه‌هایی کوچک که سازهای قدیمی می‌فروشند، نقاشانی که آثارشان را حراج می کنند و لباس های دست دوز رنگارنگی که از دیدنشان سیر نمی‌شوید. یک کافه‌کتاب بی‌نظیر هم اواسط خیابان هست که نمی‌شود از آن گذشت. قدم زدن در استقلال هیچ‌وقت خسته‌تان نمی‌کند چون قدم به قدمش و در تمام مدت، به خصوص وقت فستیوال خرید، برنامه‌های خیابانی جالبی در حال اجراست؛ از ساز و آواز گرفته تا دلقک‌های رنگارنگ و ژانگولربازی. اما برای تجربه بد نیست با تراموای برقی هم، استقلال را زیر پا بگذارید. اگر غذای دریایی دوست داشته باشید، درست به موازات استقلال، خیابانی هست پر از اغذیه‌فروشی‌های سرپایی که غذاهای دریایی خوشمزه دارند. استقلال بهترین‌جای دنیا برای خرید همراه با پیاده‌روی، گردش و خوش‌گذرانی است؛ بی‌دلیل نیست که آخر هفته‌ها حدود سه میلیون نفر در روز از این خیابان بازدید می‌کنند. با همه جور وسایل نقلیه عمومی هم می‌توانید به میدان تقسیم، سر خیابان استقلال برسید.

 

کانیون در فستیوال خرید استانبول

گران اما بی‌نظیر؛ بوتیک‌های کانیون لوکس و گرانقیمت‌اند اما نظیرشان را در مراکز خرید دیگر استانبول پیدا نمی‌کنید؛ برند‌هایی مثل بانانا‌ریپابلیک، تامی هیلفیگر و آن‌تیلور فقط مرکز خرید کانیون شعبه دارند و البته رستوران‌های گرانی که در شهر رقیب ندارند. معماری خاص و زیبای کانیون، یک جایزه‌ی معماری مهم هم برده و سینمایی کروی‌شکل در میانش دارد که معمولاً فیلم‌های مهم روز را نمایش می‌دهد. کانیون همیشه در فستیوال خرید حضور فعال دارد و می‌توانید لباس‌های مارک‌دار دلخواهتان را در حراج‌های آن بخرید.

ایستینیه پارک استانبول در جشنواره خرید

ایستینیه پارک شاید مرکز خرید لوکس و گران‌قیمتی محسوب شود، ، اما برندهای ارزان‌تر را هم دارد و در فستیوال،‌ قطعا می‌توانید خیلی از برندها را با قیمت مناسب بخرید. رستوران‌های جورواجور و هر جور غذایی که فکرش را بکنید در آن پیدا می‌شود؛ از فست فودی مثل مک دونالد گرفته تا غذاهای ترکی و استیک‌های عالی فرانسوی و پاستاهای ایتالیایی و البته دسر و بستنی و شیرینی . نقشه طبقات و بوتیک‌های ایستینیه را می‌توانید در سایتش ببینید. در انتهای این مرکز خرید، بازاری هست که نباید آن را از دست داد؛ بازاری ساخته شده به سبک و سیاق سنتی ولی بسیار تمیز، لوکس و شیک که در آن پنیر و نان و سبزیجات و گوشت و… می‌فروشند.‌ یادتان باشد که نزدیک این مرکزخرید ایستگاه مترو وجود ندارد و برای رسیدن به آن، باید کمی پیاده‌روی کنید.

مرکز خرید آکاسیا استانبول

آکاسیا یک مرکز خرید ساده نیست؛ یک مجتمع بزرگ است با مساحت ۸۰ هزار متر مربع مساحت که ۲۷۰ فروشگاه و ۱۵سالن سینما توی خودش دارد و همیشه هم برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای دارد، چه برسد به الان که خوشحال‌ترین فستیوال دنیا هم در جریان است. یک فودکورت با نمای ۳۶۰ درجه دارد با گنجایش دو هراز نفر که انواع مختلفی از غذا را سرو می‌کنند که بعد از یک خرید خوب، حسابی می‌چسبد. اگر هم بچه همراهتان دارید، می‌توانید ببریدشان به پارک کیدزانیایی که در مرکز خرید آکاسیاست. این مرکز خرید در منطقه آسیایی استانبول و در محله اوسکودار قرار دارد. می‌توانید در زمان فستیوال خرید استانبول، از همه برندهای معروفی که در آکاسیا شعبه دارند، با کلی تخفیف خرید کنید.

کاپیتول در جشنواره خرید استانبول

کاپیتول یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید مدرن در بخش آسیایی استانبول است که برندهای جورواجوری مثل بنتون، کوتون، مانگو، لاکوست و تامی هیلفیگر در آن شعبه دارند. البته لزومی ندارد که حتما در منطقه آسیایی استانبول اقامت داشته باشید تا بتوانید به این مرکز خرید بروید؛ نزدیک بودن کاپیتول به پل باعث شده وسایل حمل و نقل متنوعی برای جابه جایی مسافران از مناطق مختلف شهر به این مرکز خرید هست. بیشتر از ۲۵ کافه و رستوران در این مرکز خرید می‌بینید که اگر در حین خرید گرسنه شدید، بنشینید، یک نفسی تازه کنید و غذاهای خوشمزه بخورید.

پالادیوم در جشنواره خرید

تعریف یک روز خوب می‌تواند ترکیبی از تفریح، خرید و غذای خوشمزه باشد. این مرکز خرید ۱۹۰ فروشگاه،۱۰ سالن سینما و یک فود کورت بزرگ دارد که به گفته خودشان، متنوع ترین فودکورت استانبول برای امتحان کردن غذاهای ترکی است. این مرکز خرید متوسط که محبوب‌ترین مرکز خرید منطقه آناتولی است، با یک سقف شیشه‌ای سرتاسری، فضای دلباز و روشنی دارد تا اگر قصد کردید تمام روز را هم در پالادیوم بگذرانید، از بودن در یک فضای بسته اذیت نشوید.در فستیوال خرید استانبول، پالادیوم هم تخفیف‌های زیاد و خوبی دارد.

زورلو در فستیوال خرید استانبول

می‌شود گفت مرکزخرید زورلو، لوکس‌ترینمرکز خرید استانبول است؛ مجموعه‌ای همه‌چیز تمام. همه بهترین‌های استانبول اینجا دورهم جمع شده‌اند. لوکس‌ترین کنسرت‌های استانبول همینجا در مرکز خرید زورلو به پا می‌شود، بزرگترین شعبه برند H&M ترکیه در همین مرکز خرید قرار دارد. برای استراحت بعد از خرید هم می‌توانید سری به طبقه منفی یک بزنید، یکی از فیلم‌های ۱۴ سالن سینمای زورلو را انتخاب کنید و به خودتان استراحت بدهید، اگر اهل هنرهای نمایشی و دیدن گالری هستید، راهتان را به سمت سالن‌های هنری مرکز خرید کج کنید. فقط یادتان باشد، اگر روزهای شنبه و یکشنبه در این مرکز خرید بودید، از ساعت ۶ عصر، در فضای باز، درست روبرویش، موسیقی زنده در سبک‌های مختلف اجرا می‌کنند که احتمالا در روزهای فستیوال، بیشتر هم می‌شود. این مرکز‌خرید در قلب قسمت اروپایی استانبول قرار دارد و کنار ساختمانش یک ایستگاه مترو دارد.

خیابان بغداد

خیابان بغداد کمی از محله‌های توریستی دور است و در قسمت آسیایی شهر واقع شده، اما رفتن به آنجا به طی کردن این مسیر طولانی می‌ارزد. دو طرف خیابان پر از مغازه‌هایی است که نه تنها برای خرید، به‌خصوص خریدهای لوکس، غیرقابل رقابت‌اند، که حتی به عنوان یک تور معماری می‌تواند برایتان جذاب باشد. ساختمان‌ها بسیار دیدنی هستند و چندتایشان مثل ساختمان بربری و بنتون جایزه‌های بزرگ معماری گرفته‌اند. رستوران‌های این خیابان بیشتر حال و هوای آمریکایی دارند با همبرگرهای بزرگ و سیب‌زمینی‌های هیجان‌انگیز.‌

بازارهای سنتی و چندشنبه بازارهای فستیوال استانبول

اگر برای خرید به استانبول می‌روید، چندشنبه بازارها را حتما در لیست بازارهایی که باید بروید، بگنجانید:

• شنبه بازار در کنار ایستگاه متروی بشیکتاش، محلی برای فروش کارهای دستی هنرمندان ترک است. در این بازار از بدلیجات رنگارنگ تا روتختی‌های کار شده را می‌توانید با بهترین قیمت‌ها پیدا کنید.
• چهارشنبه بازار استانبول، در نزدیکی ایستگاه تراموای فاتح، محل خوبی برای خریدهای کلی‌تر است. در اینجا از مایحتاج روزانه تا لوازم خانه و آشپزخانه را می‌توانید با تنوع بالا و قیمت‌های خیلی خوب بخرید.
• دسترسی به جمعه بازار هم خیلی راحت است. در ایستگاه تراموای چاپا پیاده شوید و تنها چند متر قدم بزنید تا به جمعه‌بازار برسید. تنوع پوشاک و کیف و کفش‌های مرغوب ترکی در این بازار فوق‌العاده است.

چند توصیه مهم:
• در چندشنبه بازارها غذاهای اصیل ترکی را به قیمت‌های خوبی می‌توانید بگیرید.
• اگر امکانش را دارید، حتما با خودتان یک ساک بزرگ ببرید. ممکن است خیلی خرید کنید و اگر خریدهایتان در بسته‌های مختلف باشد، شاید چیزی را جا بگذارید.
• تجربه می‌گوید که اگر از چیزی خوشتان آمد، حتما همان موقع بخریدش؛ چون جای دیگری آن را نمی‌بینید و ممکن است مغازه‌ی اول را هم دیگر نتوانید پیدا کنید.
• حتما با فروشنده‌ها چانه بزنید تا بتوانید بیشتر سود کنید.
• نگران حرف زدن و چانه زدن با فروشنده‌ها نباشید؛ اکثرشان در این بازارها می‌توانند کمی فارسی صحبت کنند.