عکاسی با موبایل این روزها آنقدر محبوب شده که حتی بازار فروش دوربین های دیجیتال را نیز تحت تاثیر خود قرار داده. شرکت های سازنده نیز با درک این موضوع، همواره در تلاش هستند تا کیفیت دوربین محصولات خود را بهبود بخشند و تجربه ای لذت بخش از عکاسی با موبایل را در اختیار کاربران قرار دهند.

اپل و آیفون را به نوعی می توان بنیانگذار شاخه عکاسی با تلفن هوشمند دانست. عکاسی با آیفون آنقدر ساده بود که خیلی زود همه را شیفته خود کرد و این سیگنال را برای دیگر شرکت ها فرستاد که اگر می خواهید رقابت کنید، باید در زمینه دوربین دستگاه خود تلاش بسیاری را به خرج دهید. آیفون ۵ اس در حال حاضر نشان دهنده بلوغ اپل در زمینه دوربین است و تکامل تلفن هوشمند اپل در طی نسخه های مختلف را نشان می دهد.

در سوی دیگر میدان اما اندرویدی ها به اکسپریا زد۱ می نازند. دستگاهی ساخت سونی، که با دوربین ۲۰ مگاپیکسلی خود در صدر جدول موبایل های اندرویدی از لحاظ کیفیت تصویر، قرار می گیرد. سازنده ژاپنی با سابقه درخشانش در زمینه دوربین های دیجیتال، این باز عزم خود را جزم کرده تا عصاره تجربه اش را در دوربین زد۱ قرار دهد و عکاسی با موبایل را برای کاربرانش وارد فاز تازه ای نماید.

در این مطلب لنز های اکسپریا زد۱ و آیفون ۵ اس را در کنار یکدیگر قرار دادیم و با آن ها به شکار سوژه های رنگارنگ پرداختیم تا ببینیم تصاویر کدام یک از کیفیت بهتری برخوردار است. در ادامه مطلب با ما باشید تا مقایسه ای داشته باشیم بین دوربین این دو دستگاه با یکدیگر.

مشخصات دوربین – سنسور و لنز

آیفون ۵اس: سنسور ۱/۳ اینچ ، پیکسل های سنسور ۱.۵ میکرونی، لنز با گشادگی f/2.2
اکسپریا زد ۱: سنسور ۱/۲.۳ اینچ ، پیکسل های سنسور ۱.۱ میکرونی، لنز با گشادگی f/2

زد ۱ و ۵ اس نماینده دو دیدگاه مختلف در زمینه ساخت دوربین های موبایل هستند. اپل ابعاد سنسور را در مقایسه با آیفون ۵، بزرگ کرده ولی مگاپیکسل سنسور را دست نخورده باقی گذاشته. این اقدام باعث شده تا در آیفون ۵ اس، با سنسوری 1/3 اینچی و ۸ مگاپیکسلی روبرو باشیم.

زد ۱ دارای سنسوری به مراتب بزرگتر است، اما به خاطر دقت بسیار بالا ( ۲۰.۷ مگاپیکسل)، پیکسل های سنسور آن در واقع بسیار کوچک هستند و ابعاد آنها تنها ۱.۱ میکرون است.

زد ۱ همچنین به لطف دقت بالاتر سنسورش، لنزی سریع تر دارد. لنز این دستگاه دارای گشادگی f/2 است، در حالی که اپل برای آیفون ۵ اس از لنز f/2.2 استفاده کرده. در واقع هرچه این عدد کوچکتر باشد، در زمانی مشخص نور بیشتری به سنسور منتقل می شود.

کیفیت تصاویر

همانطور که از یک سنسور با دقت بالاتر انتظار می رود، اکسپریا زد ۱ در نور کافی، جزییات بیشتری را در مقایسه با ۵ اس به ثبت می رساند. این ویژگی این امکان را به شما می دهد، تا راحت تر در عکس ها زوم کنید و سوژه های بیشتری را در دور دست ها مشاهده نمایید.

آیفون ۵ اس

اکسپریا زد ۱

تصویر زوم شده و بریده شده ۵ اس

‫تصویر زوم شده و بریده شده زد ۱‬

آیفون ۵اس

اکسپریا زد ۱

عملکرد زد ۱ همچنین در محیط های بسته و کم نور نیز بسیار خیره کننده است. دوربین این دستگاه همانطور که گفتیم به لطف گشادگی لنز f/2 می تواند نور بیشتری را از محیط جذب کند و در بسیاری از مواقع، هنگامی که عکس سایر موبایل ها، از جمله ۵ اس، سیاه به ثبت می رسد، زد ۱ می تواند با کمترین میزان نویز ممکن، تصاویر خوبی را شکار کند.

آیفون ۵ اس

اکسپریا زد ۱

آیفون ۵ اس

اکسپریا زد ۱

البته باید اشاره کنیم که بخش اعظمی از موفقیت زد ۱ در شکار عکس های پر نور و کم نویز، به نحوه پردازش عکس ها توسط این دستگاه باز می گردد. در واقع سونی با این پردازش، از میزان جزییات می کاهد تا بتواند از شر نویز ها خلاص شود.

 

آیفون ۵ اس

اکسپریا زد ۱

اما اگر بنا بر استفاده از فلش در محیط های تاریک باشد، آنگاه است که ۵ اس با آن فلش دوگانه اش شروع به دلبری می کند. فلش ۵ اس محیط را بیش از زد ۱ روشن می کند و رنگ تصاویر را نیز به صورت طبیعی تری به ثبت می رساند.

آیفون ۵ اس

اکسپریا زد ۱

آیفون ۵ اس

اکسپریا زد ۱

با وجود تمام برتری های زد ۱، عکس های آیفون ۵ اس از شادابی بیشتری برخوردار هستند. مهمترین علتی که برای این مهم می توان به آن اشاره کرد، کنتراست بهتر تصاویر ثبت شده توسط دوربین ۵ اس است.

البته عکس ها در نمایشگر خود زد ۱ وضعیت بهتری دارند، اما هنگامی که به کامپیوتر یا هر نمایشگر دیگری منتقل می شوند، جادوی موتور پردازشی X-Reality سونی از روی آن ها کنار می رود و رنگ های بی روح آن ها نمایان می شود.

اکسپریا زد ۱

آیفون ۵ اس

در زمینه عکس های Depth of Field یا عمق میدان، هر دو دستگاه فوکوس با دقتی را انجام می دهند و نتایج خوبی را ارائه می کنند. انتخاب عکس برتر شاید بیشتر به سلیقه شما بستگی داشته باشد. اگر دوست دارید تا سوژه ای که در تصاویر، در فاصله دور قرار دارند، تار تر نمایش داده شود، آنگاه باید بگوییم که زد ۱ انتخاب بهتری برای شما محسوب می شود.

مقاومت در برابر آب

اکسپریا زد ۱ دستگاهی مقاوم در برابر آب است و می تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد. این بدان معنا است که شما می توانید در زیر آب و محیط های خیس با خیال راحت به عکاسی بپردازید و عکس هایی را بگیرید که کمتر کسی می تواند با موبایلش مشابه آن را شکار کند. همچنین باید اشاره کنیم که سونی با اضافه کردن دکمه فیزیکی شاتر به زد ۱، به عکاسی در زیر آب این دستگاه کمک بسیار بزرگی کرده.

نرم افزار

اپل همواره سادگی را در اولیت قرار می دهد. این سر مشق در اپلیکیشن دوربین آیفون نیز دیده می شود. در این برنامه شاهد امکانات متعددی نیستیم، اما همان قابلیت های موجود به بهترین شکل ممکن در دسترس شما قرار می گیرند.

اپلیکیشن دوربین آیفون دارای فیلتر های متعددی مانند اینستاگرام است که به صورت زنده بر روی تصاویر اعمال می شوند و حال و هوای عکس را دستخوش تغییر می کنند. همچنین برای ثبت عکاس های متعدد نیز تنها کافی است تا دست خود را بر روی دکمه شاتر نگه دارید تا در عرض چند ثانیه، ده ها عکس برای شما به ثبت برسد.

اپلیکیشن دوربین زد ۱ اما کوله باری از امکانات را در اختیار دارد. هنگامی که حالت Manual را در این برنامه انتخاب کنید، می توانید کیفیت تصویر ثبت شده، ISO، تنظیمات نور و … را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید. در این اپلیکیشن همچنین قسمت های جالبی همچون AR effect دیده می شود که با کمک تصاویر واقعیت افزوده، تغییرات جالبی را در عکس ها اعمال می کند.

سونی همچنین قابلیتی به نام Tumeshift burst را نیز برای زد ۱ در نظر گرفته، که با فعال کردن آن دوربین در واقع همواره در حال عکاسی است و بدین طریق هنگامی که شما دکمه شاتر را لمس کنید، می توانید ده ها تصویر از قبل و بعد از فشردن شاتر را در اختیار داشته باشید. همچنین قابلیت عکس برداری سریع نیز همچون ۵ اس، در زد ۱ نیز با نگه داشتن دکمه شاتر فراهم است.

اپلیکیشن های جانبی

اگر به صورت حرفه ای با موبایل عکاسی می کنید، قطعا از ارزش اپلیکیشن های ویرایش تصاویر مطلع هستید. این اپلیکیشن ها بعضا با اعمال تغییراتی جزیی در تصاویر، قادر هستند تا یک عکس ساده را به اثری ماندگار تبدیل کنند.

در این زمینه بی شک iOS در مقایسه با اندروید برتری دارد. برتری و تعداد اپلیکیشن هایی که در این رابطه برای سیستم عامل iOS موجود هستند، به هیچ عنوان در مقایسه اندروید قابل چشم پوشی نیست و این نکته خود می تواند به عنوان برگی برنده برای دوربین آیفون به حساب رود.

جمع بندی

در این مطلب هم توضیحات ما را خواندید و هم با مشاهده تصاویر ثبت شده توسط دوربین هر دو دستگاه، این فرصت را داشتید تا خودتان برای انتخاب دوربین برتر قضاوت کنید.

زد ۱ در ثبت جزییات خیره کننده ظاهر می شود. دوربین این دستگاه به لطف رزولوشن بالایی که دارد، بسیار تیز بینانه تر از آیفون به ثبت تصاویر می پردازد. اما از سوی دیگر ۵ اس، با کنتراست مطلوبی که به رنگ ها می دهد، عکس هایی را شکار می کند که آدمی از نگاه کردن به آن ها نهایت لذت را می برد.

از برتری دو دستگاه نسبت به یکدیگر گفتیم و نوشتیم، اما در آخر باید به حس کلی عکاسی با این محصولات اشاره کنیم. و این درست همانجایی است که مدال طلا را به آیفون می دهیم.

اپل به نحوی جادویی کار با دوربین آیفون را لذت بخش طراحی کرده است. تمام فرآیند ها، از باز شدن اپلیکیشن دوربین گرفته، تا اعمال افکت ها و ثبت تصاویر، با سرعتی بالا و بسیار روان اجرا می شوند. البته اشتباه نکنید، زد ۱ نیز عملکردی بسیار سریع دارد، اما باز هم این آیفون است که در مجموع عکس را آسان تر به ثبت می رساند.

عکاسی آسان و روان فرمولی ناگفته است که اپل آن را در انحصار خودش دارد. فرمولی که سونی و اندروید هنوز باید برای به دست آوردن آن تلاش کنند.

شما کدام دستگاه را برای عکاسی انتخاب می کنید؟

• Xperia Z1

• iPhone 5s