کانال بزرگ دبی که به پایان بردن ساختش سه سال طول کشید، ‌بالاخره افتتاح شد تا دبی را به لقب مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین شهر دنیا نزدیک‌تر کند. کانال آبی بزرگ دبی که ساختش در اکتبر ۲۰۱۳ شروع‌ شده‌ بود، در ۹ نوامبر ۲۰۱۶ با یک آتش‌بازی بزرگ و هیجان‌انگیز، رسما افتتاح شد.
کانال دبی یک کانال آبی ۳.۲ کیلومتری است که به عنوان پروژه گردشگری-تفریحی درست از قلب شهر دبی می‌گذرد و اتوبان شیخ زاید را به خلیج ‌فارس وصل می‌کند. عرض این کانال هم تقریبا ۱۲۰ متر است و به ‌این‌ ترتیب ۶.۴ کیلومتر به چشم‌انداز تجاری شهر اضافه کرده.
جاده جدید شیخ زائد که روی کانال ساخته شده، آنقدر بزرگ است که از هر سمتی، ۸ لاین دارد.
طول اسکله ساخته ‌شده اطراف کانال آبی دبی ۶.۴ کیلومتر است و ساخت این پروژه عظیم، آن‌هم وسط شهر کویری، برای شیخ‌نشینان دبی تا الان دو میلیارد درهم، حدود ۱۷۳۰ میلیارد تومان هزینه برداشته و البته هنوز هم ناتمام است.
این پروژه آنقدر بزرگ بوده که ۴۶۰۰ کارگر مشغول ساختنش بوده‌اند و به ۵ فاز جدا تقسیم شده.

۹ ایستگاه آبی هم برای گشت زدن و البته رفت و آمد شهری روی آب‌های این کانال در هر منطقه ساخته شده و البته یک شبه جزیره مصنوعی در امتداد جمیرا پارک که محوطه پارک و ساحلش را دو برابر کرده است. با راه‌اندازی این پروژه،‌ الان دیگر تقریبا از هر محوطه آبی در دبی به محوطه‌های آبی دیگر راهی آسان وجود دارد و البته دسترسی راحت به خیلی از نقاط مهم شهر از طریق حمل و نقل و تاکسی‌های آبی.

در آینده‌ای نه چندان دور اطراف کانال دبی پر از ساختمان‌های مسکونی و تجاری می‌شود و چند واحد مسکونی بزرگ هم قرار است مخصوص میلیونرهای عربی درست وسط آب‌ها ساخته شود.

البته سرمایه‌گذاران بیشتر از هر چیزی به فکر وجه گردشگری قضیه بوده‌اند، در طول مسیر کانال دبی تا الان یک مرکز خرید، چهار هتل بین‌المللی، ۴۵۰ رستوران، چند گردشگاه بزرگ، ساحلی شنی و مسیری مخصوص دوچرخه‌سواری ساخته‌شده و با توجه به دوربین‌های مداربسته و به‌کار گرفتن تکنولوژی تشخیص چهره هوشمند در طول مسیر، امنیت این مکان‌‌ها هم به خوبی تأمین‌ شده است.
روی این کانال آبی ، ۵ پل بزرگ وجود دارد، ۳ پل مخصوص عابرین پیاده و ۲ پل هم برای عبور و مرور ماشین‌ها. اگر قصد داشتید در حاشیه ساحلی پیاده‌روی کنید، می‌توانید با استفاده از این پل‌ها به آن طرف کانال بروید. طولانی‌ترینشان ۱۲۰ متر ادامه دارد و بلندترینشان ۸.۵ متر روی آب ساخته شده. اما اگر خواستید روی آب قایق‌سواری کنید، می‌توانید سوار تاکسی‌های آبی شوید که کرایه آن‌ها بسته به مقصدتان فعلا از ۴۷ هزار تومان تا ۱۷۷ هزار تومان متغیر خواهد بود، اجاره یکی از این همین تاکسی‌های آبی برای یک ساعت هم حدود ۳۴۰ هزار تومان است.
همه پل‌ها آسانسور و پله‌برقی دارند تا رفت و آمد در اطراف رودخانه راحت باشد. علاوه بر این، پل دوم هم یک مسیر شیب‌دار ویژه برای دوچرخه‌سوارها دارد. در تمام پیاده‌روها، موزیک پخش می‌شود و روشنایی مسیر هم به وسیله چراغ‌‌های هوشمند با تاریکی و روشنی هوا، کم‌ و زیاد می‌شود.

پیاده‌رو ها، مسیرهای دویدن،‌میدان‌ها و جاهایی برای نشستن روبروی منظره زیبای کانال هم دلیل دیگری برای توریست‌هاست تا دبی را هر چه بیشتر دوست داشته باشند.
کانال آبی دبی برای شهروندان این شهر و گردشگرانش یک سبک زندگی جدید به همراه می‌آورد؛ یک فضای ساحلی طولانی که نمونه آن را در هیچ شهر کویری دیگری نمی‌بینیم.
با این پروژه، کیفیت آب راه‌های آبی دبی هم تا ۳۳ درصد افزایش داشته و گردش آب در این آبراه‌ها را تا ۴ برابر در سال زیاد می‌کند.

بعد از این کانال بزرگ آبی ، ساخت بلندترین برج جهان هم درهمین شهر شروع‌ شده و قرار است در سال ۲۰۲۰ به بهره‌ برداری برسد. ارتفاع این برج، از برج خلیفه ۸۲۸ متری که درحال حاضر بلندترین برج جهان است نیز، بلندتر خواهد بود.
دبی سال گذشته ۱۴ میلیون گردشگر جذب کرده و با این ساخت‌ و سازهای اخیر انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰، زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۰ سالانه میزبان ۲۵۰ میلیون گردشگر باشد.