شهر شیراز، شهر عشق است. یکی از زیباترین شهرهای ایران که گفته می‌شود خاک دامن‌گیری دارد. شهری که برای گشتن مکان‌های دیدنی بی‌شمارش حداقل باید سه یا چهار روز زمان صرف کرد.
شیراز شهر انگورهای خوب، عشق و شاعرانگی است. شهری با دیدنی‌های فراوان که چه از لحاظ طبیعت‌‌گردی و چه از لحاظ فرهنگی و تاریخی در بین شهرهای دیگر کشور کم‌نظیر است. قبل از هر چیزی باید بدانید که بهترین زمان برای رفتن به این منطقه، اردیبهشت ماه است؛ وقتی که خیابان‌ها پر از عطر بهارنارنج شده و تمام باغ‌ها با گل‌های رنگارنگ فرش می‌شوند. آب‌وهوای شهر شیراز معمولاً دلپذیر است؛ تابستان گرمی دارد و پاییز و زمستانش چندان سرد نیست. اما بهترین زمان برای دیدن شیراز، همان فصل بهار و اردیبهشت بی‌نظیرش است. وجود طبیعت زیبا و نادر در باغ‌های دلگشا، ارم، نارنجستان قوام و… در کنار آثار باستانی شکوهمندی مثل حافظیه، ارگ کریم‌خان و پرسپولیس باعث شده جاذبه‌های گردشگری این شهر، بیشتر از هر شهر دیگری در ایران بتنواند توریست‌ها را به خودش جذب کند.

روز اول در شیراز

روز اولی که به شیراز سفر می‌کنید، قبل از هر کاری باید به فکر محل اقامتتان باشید؛ اگر از قبل، یکی از هتل‌های شیراز را رزرو کرده باشید که کارتان راحت است. اما اگر رزرو نداشتید، می‌توانید به سراغ یکی از هتل‌های مرکز شهر شیراز بروید تا دسترسی به مکان‌های دیدنی این شهر هم برایتان راحت‌تر باشد. با توجه به اینکه اکثر هتل‌ها، تحویل اتاق را ساعت دو انجام می‌دهند، می‌توانید بعد از تحویل گرفتن اتاقتان و یک استراحت کوتاه، حدود ساعت سه به سمت باغ جهان‌نما بروید.
باغ جهان‌نما، باغ کوچکی در خیابان حافظ است که قدیمی‌ترین باغ شیراز هم به حساب می‌آید. گشت‌وگذار در این باغ بیشتر از یک ساعت وقتتان را نمی‌گیرد.
بعد از دیدن باغ جهان‌نما می‌توانید کمی پیاده‌روی کنید تا به باغ ملی برسید. دیدن باغ ملی و تندیس‌های زیبایش هم چندان وقت‌گیر نیست و تا غروب آفتاب می‌توانید هردویشان را، که در خیابان حافظ قرارگرفته‌اند، ببینید و با تاریکی هوا کم‌کم راهتان را به سمت آرامگاه حافظ کج کنید.
حافظیه را در شب باید دید. این جاذبه گردشگری شیراز، شب‌ها زیبایی‌ای خیره‌کننده دارد؛ چراغ‌های محوطه‌اش روشن می‌شوند و آرامش و زیبایی خاصی بر فضا حاکم می‌شود که هیچ‌وقت فراموشش نخواهید کرد. شب اول را در جوار حافظ بمانید و از فضای رؤیایی مقبره او لذت ببرید. فال حافظ بگیرید و در جادوی شعر فارسی غرق شوید. وقتی کارتان در حافظیه تمام شد می‌توانید در خیابان حافظ پیاده‌روی کنید و در شب‌های آرام شهر شیراز، خاطره سازی کنید. شیراز در شب‌ها امن و زیبا است و کسی هم کاری به‌ کارتان ندارد. می‌توانید تا کشف کردن یک رستوران خوب به پیاده‌روی ادامه دهید و بعد از خوردن شام هم، یا با پای پیاده و یا با ماشین به سمت هتل برگردید.

روز دوم در شیراز

نمی‌توان تا شیراز رفت و سری به تخت جمشید نزد؛ روز دوم صبح زود بیدار شوید و جاده شیراز را تا تخت جمشید و پاسارگاد بروید. برای این کار، هم می‌توانید از تاکسی‌های هتل استفاده کنید و هم تاکسی‌های خطی را سوار شوید. ماشین‌ها شما را به تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و پاسارگاد می‌برند و منتظر می‌مانند تا گشت‌وگذارتان تمام شود و نزدیک عصر شما را به شهر شیراز برمی‌گردانند.
در اکثر این مکان‌ها قرار است زیر نور مستقیم خورشید باشید؛ پس عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار، کرم ضدآفتاب و بطری آب معدنی را فراموش نکنید. در این محل‌ها غرفه‌های کوچک و بزرگی هم قرار دارند که می‌توانید از آنها یادگاری‌های کوچکی بخرید.
کارتان با خاندان هخامنشی که تمام شد، به تاکسی بگویید که شما را به نارنجستان قوام ببرد؛ ساختمانی متعلق به دوره قاجار که در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی‌ خان زند قرار دارد. معماری عمارت داخل این باغ هم مثل عمارت‌های دیگر قاجاری حیرت‌انگیز است و دیدنش حتما برایتان لذت‌بخش خواهد بود.
بعد از گشت‌وگذار در نارنجستان، وقتی‌که هوا کم‌کم تاریک شد، می‌توانید پیاده به سمت آرامگاه سعدی بروید و شب دوم را در کنار شیخ‌اجل بگذرانید. دیدن زیبایی‌های سعدیه در شب، قدم زدن در محوطه بزرگش و وقت‌گذرانی در آن حتما برایتان به‌یادماندنی خواهد بود.
باغ دلگشا هم درهمان نزدیکی، تا ۱۱ شب آماده پذیرایی از بازدیدکنندگانش است. ساختمان باغ دلگشا، به شکل کاخ‌های دوره ساسانی ساخته‌شده و سرتاسر آن پر از درختان نارنج است. آبی که از قنات آرامگاه سعدی جاری می‌شود از میان این باغ می‌گذرد و طراوت ویژه‌ای به آن می‌بخشد.

روز سوم در شیراز

سومین روز از سفر شیراز، روز هیجان‌انگیزی برایتان خواهد بود؛ همان اول صبح راهتان را به سمت خیابان لطفعلی‌خان زند کج کنید تا یکی از زیباترین پدیده‌های جهان را از نزدیک ببینید؛ مسجد نصیرالملک که فضای زیبا و رنگارنگش چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. اگر بین ساعت ۸ تا ۱۰ صبح در مسجد نصیرالملک باشید، جادوی رنگی بارش آفتاب از پنجره‌هایش را می‌بینید که یک قالی هزار و یک رنگ وسط مسجد نصیرالملک پهن می‌کند. این فضای سحرآمیز، بهترین زمان برای غرق شدن در آرامش و گرفتن عکس‌های حیرت‌انگیز است.
بعد از مسجد نصیرالملک نوبت به شاه‌چراغ می‌رسد و می‌توانید طرف‌های ظهر به زیارت برادر امام رضا بروید. آرامگاه سید امیر احمد معروف به شاه‌چراغ گنبدی شکل است و کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌های نفیسی دارد که به صورت دست ساز توسط هنرمندان درجه یک شیراز اجراشده است.
بعد از شاه‌چراغ می‌توانید کمی پیاده‌روی کنید تا به ارگ کریم‌خانی برسید؛ این قلعه بزرگ در مرکز شهر شیراز و در کنار مجموعه وکیل قرار دارد. این جاذبه گردشگری شیراز، مدتی محل زندگی کریم‌خان زند بوده و در دوران پهلوی هم از آن به‌عنوان زندان استفاده می‌شده؛ اما حالا آن را به عنوان یک شگفتی معماری می‌شناسند و طرفداران خودش را دارد. این ساختمان، یک نگارخانه، یک حمام، قسمت شاه‌نشین، محوطه‌ای سرسبز و چندین سرای کوچک و بزرگ دارد که دیدن همه آنها دو یا سه ساعت وقتتان را می‌گیرد.
گشت‌وگذارتان در ارگ کریم‌خانی که تمام شد، می‌توانید به مجموعه وکیل بروید؛ اول سری به مسجد وکیل بزنید و معماری زیبای ایرانی با کاشی‌کاری‌های معرق فیروزه‌ای‌اش را از نزدیک ببینید. بعد هم می‌توانید به سمت حمام وکیل بروید؛ حمام وکیل یکی از دیدنی‌های شهر شیراز است که وجود مجسمه‌های مومی‌اش، آن را تبدیل به یک نمایشگاه دیدنی کرده. در اتاق‌های مختلف این حمام مجسمه‌هایی طبیعی را می‌بینیم که هرکدام مشغول به‌کاری هستند؛ یکی اصلاح می‌کند، یکی حجامت می‌کند و یک عده هم مراسم حنابندان گرفته‌اند!
بعد از حمام گردی، به سمت میدان شهرداری و بازار وکیل بروید و در آنجا یک دل سیر خرید کنید. مغازه‌های بازار وکیل زودتر از ۹:۳۰ صبح باز نمی‌کنند و اگر غروب به آن سر بزنید، خریدهایتان را مستقیم به هتل می‌برید.

روز چهارم در شیراز

روز چهارم، روز آخر سفر است و باید کم‌کم آماده شوید تا از جاذبه‌های گردشگری شیراز، با همه زیبایی‌هایشان خداحافظی کنید. در روز چهارم برای تماشای آخرین و شاید هم بهترین دیدنی‌های شهر شیراز، می‌توانید کمی از مرکز شهر فاصله بگیرید و با ماشین به سمت باغ ارم و عفیف‌آباد بروید.
باغ ارم مجموعه زیبا و خیره‌کننده از یک سری باغ‌های کوچک و بزرگ است که در خیابان ارم قرار دارند. در این محوطه بزرگ دیدنی، چندین کاخ رنگارنگ وجود دارد و یک سیستم رودخانه مصنوعی هم ساخته‌شده که در سراسر باغ در جریان است. باغ ارم یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های شهر شیراز است که در روزهای آفتابی فصل بهار، با سروهای سر به فلک کشیده و گل‌های رنگارنگش تبدیل به تصویر روشنی از بهشت می‌شود.
بعد از دیدن منظره‌های زیبای باغ ارم می‌توانید یک تاکسی بگیرید و به یکی دیگر از دیدنی‌های شهر شیراز بروید؛ باغ عفیف‌آباد، باغی که به کلاغ‌های زیاد و حوض بزرگ و زیبایش مشهوراست. اول وارد عمارت اصلی باغ شوید و از موزه سلاح‌ها در طبقه اول و قصر باشکوه قاجاری در طبقه دوم آن دیدن کنید. بعد هم می‌توانید در محوطه باغ قدم بزنید و از هوای مطبوعش لذت ببرید. باغ عفیف‌آباد برخلاف باغ ارم شلوغ و پرهیاهو نیست و جان می‌دهد برای یک استراحت دو- سه ساعته‌ی دنج و خلوت. چون روز آخر سفر هم هست دیگر نیازی به عجله نیست؛ می‌توانید نهار را در رستوران خود باغ بخورید و با رفتن آفتاب شما هم کم‌کم باغ را ترک کنید.
برای گذراندن آخرین ساعات حضورتان در شهر شیراز هم می‌توانید به سلیقه خودتان یکی از این مقاصد را انتخاب کنید؛ یا به بازار برگردید و خرید را ادامه دهید و یا دوباره به حافظیه بروید و شب آخر را در کنار مقبره حافظ، با شهر شیراز، شهر شعر و هنر خداحافظی کنید.