رفتن به فرودگاه و طی کردن مراحل قبل از پرواز، اصلا کار سختی نیست، حتی اگر اولین‌ بارتان باشد. اگر با مراحل فرودگاه و سوار شدن به هواپیما آشنا باشید و بدانید که باید منتظر چه باشید، می‌توانید آن‌ها را خیلی راحت و سریع طی کنید و خاطره‌ای خوب از فرودگاه و شروع سفرتان داشته باشید.

قبل از ورود به فرودگاه

اولین قدم خرید بلیط هواپیماست و طبعا راحت‌ترین راه برای خریدن بلیط، خرید اینترنتی است. قبل از این کار، حتما حواستان به تاریخ انقضای پاسپورت خودتان و ویزای احتمالی مقصدتان باشد. بعد از رزرو بلیط و دریافت ایمیل، شماره PNR را همراه خود داشته باشید. شماره PNR، کدی است که تمام اطلاعات و مشخصات شما و پروازتان را در خودش دارد.

می‌توانید برای آسان‌تر شدن یکی از مراحل، چک‌این را آنلاین انجام دهید یا درخواست چک‌این اتوماتیک بدهید. هر دوی این‌ها با مراجعه به وب‌سایت ایرلاین مربوطه قابل انجام است. راهنمایی‌های لازم را در وب‌سایت مربوطه می‌توانید ببینید. در غیر این صورت، حتی می‌توانید از دستگاه‌های چک‌این در فرودگاه استفاده کنید. با استفاده از این امکانات، لازم نیست در صف چک‌این بایستید و کارت پرواز را از قبل همراهتان خواهید داشت تا با خیال راحت و بدون عجله مراحل دیگر را طی کنید. البته همه ایرلاین‌ها این امکانات را ندارند و فقط در سایت بعضی از آن‌ها می‌توانید چک‌این را انجام دهید و یا دستگاه‌های چک‌این‌شان را در فرودگاه پیدا کنید. با درخواست چک‌این اتوماتیک، شما ۳۰ ساعت قبل از پرواز، کارت پروازتان را از طریق ایمیل یا اس‌ام‌اس دریافت خواهید کرد. درضمن از ۲۴ ساعت تا ۹۰ دقیقه قبل از پرواز امکان چک‌این آنلاین را از طریق وب‌سایت ایرلاین مربوطه خواهید داشت.

قبل از بستن چمدانتان، مطمئن شوید که مقدار چمدان‌هایتان در حدود مجاز شرکت هواپیمایی‌ای است که با آن سفر می‌کنید. اغلب شرکت‌ها، اجازه حمل یک چمدان با وزنی معادل ۵۰ پوند یا ۲۳ کیلوگرم و یک وسیله شخصی مثل ساک، کیف لپتاپ یا کیف دستی برای بردن به داخل هواپیما را به مسافران می‌دهند. یادتان نرود که اگر وزن چمدانتان از حد مجاز بیشتر شود، هزینه حمل اضافه بار را باید خودتان بپردازید. خوب است که قبل از بستن چمدانتان مقدار وزن مجاز برای هر مسافر را بدانید.

اغلب شرکت‌ها، اجازه حمل یک چمدان با وزنی معادل ۵۰ پوند یا ۲۳ کیلوگرم و یک وسیله شخصی مثل ساک، کیف لپتاپ یا کیف دستی برای بردن به داخل هواپیما را به مسافران می‌دهند.

در فرودگاه

اگر اولین بار است که به سفر هوایی می‌روید، زودتر در فرودگاه حاضر باشید تا بدون نگرانی، زمان اضافه برای آشنا شدن با مراحل را داشته باشید. خوب است حداقل ۲ تا ۳ ساعت زودتر از ساعت پرواز در فرودگاه باشید. اگر کسی برای بدرقه شما به فرودگاه آمده از او بخواهید مدتی صبر کند تا شما از به همراه داشتن تمامی مدارک، پول و کیف‌های همراه خود مطمئن شوید.

قطعا علامت‌هایی در فرودگاه می‌بینید که شما را به سمت میز پذیرش بار و مسافر برای شناسایی و احراز هویت هدایت می‌کنند. مدرک شناسایی یا همان گذرنامه خود را برای تایید در دست داشته باشید. ممکن است لازم باشد در صف بایستید. وقتی در صف هستید مدارکتان را آماده کنید.

در مرحله پذیرش بار و مسافر، بعد از نشان دادن گذرنامه و شماره ‌PNR، کیف یا چمدانتان را برای بررسی وزن روی لبه پیشخوان قرار دهید تا برچسب شوند و در نوار نقاله حمل چمدان قرار گرفته تا به هواپیما انتقال داده شوند. در انتهای این مرحله منتظر باشید تا مامور مدارکتان را به شما بازگرداند و کارت پرواز را هم به شما تحویل دهد. در کارت پروازتان شماره PNR، شماره گیت و شماره صندلی شما ثبت شده است. توجه کنید که اگر کیفی همراه نداشته باشید و مرحله پذیرش یا همان چِک‌این را آنلاین انجام داده باشید، می‌توانید بدون گذراندن این مرحله پیش بروید.

در این مرحله بازرسی امنیتی انجام خواهد شد. شما باید دوباره کارت پرواز و گذرنامه‌تان را نشان دهید. بعد در صف بایستید تا از دستگاه اشعه ایکس عبور کنید. قبل از آن باید کفش، کت و هر شی فلزی که همراه دارید را در جعبه‌های پلاستیکی قرار دهید. اگر لپتاپ، گوشی همراه یا مایعاتی همراهتان هست، آن‌ها را هم در کیسه‌های پلاستیکی قرار داده و در نوار نقاله قرار دهید تا جداگانه بررسی شوند. وقتی مامور از شما خواست، از دستگاه عبور کنید و لباس، کفش و وسایلتان را از مامور دریافت کنید.

ممکن است بخواهید در وقت باقی‌مانده تا باز شدن گیت، کمی در فرودگاه بگردید یا از فری‌شاپ خرید کنید. اگر از فروشگاه‌های سالن ترانزیت خرید می‌کنید، حتما به فروشنده مقصد و ایرلاین خود را بگویید تا اگر خریدتان، نیاز به تاییدیه یا بسته‌بندی خاصی داشت، این کار را برایتان انجام دهد.

ممکن است خیلی زودتر از زمان پرواز در سالن ترانزیت باشید. حتما برآورد دقیقی از مسافت خود تا گیت ورودی پرواز داشته باشید، به خصوص در فرودگاه‌های بزرگ چون ممکن است در بعضی فرودگاه‌ها، طی مسافت بین دو نقطه حتی تا ۱۵ دقیقه طول بکشد. در فرودگاه به ساعت و محاسبات ذهنی خود برای تخمین زمان باقیمانده تا پرواز و اختلاف ساعت بین کشورها اکتفا نکنید و برنامه‌ریزی خود را بر اساس ساعت‌های نصب شده در فرودگاه انجام دهید.

بقیه‌اش خیلی ساده است. شماره گیت ورودی شما در کارت پروازتان مشخص شده، در غیر این صورت یا مامور آن را به شما خواهد گفت یا باید از روی مانیتورهای فرودگاه آن را پیدا کنید. علامت‌ها را به سمت ورودی‌تان دنبال کنید. کنار ورودی موردنظر بنشینید تا مامور گیت، وقت سوار شدن را به شما اعلام کند. در هنگام ورود به هواپیما، کارت پروازتان را برای اسکن شدن به مامور می‌دهید و دوباره آن را دریافت می‌کنید. بعضی اوقات هم ممکن است مامور بخشی از کارت را بردارد و بقیه را به شما برگرداند.

حالا دیگر در کابین هواپیما هستید. صندلی‌هایتان را پیدا کنید. ساک یا کیف دستی‌تان را در محفظه‌های بالای سرتان بگذارید. اگر کیفتان کوچک است، می‌توانید آن را زیر صندلی جلویی‌تان هم قرار دهید تا در دسترستان باشد. اگر به هر دلیل قصد تغییر صندلی خود را داشتید، حتما از خدمه کابین در این مورد اجازه گرفته و آن‌ها را مطلع کنید.