تیم کلاسیک شرکت جاگوار ( آگهی های خرید و فروش جگوار در سایت بوق ) در اقدامی کم نظیر قصد دارد مدل XKSS را پس از گذشت ۶۰ سال مجددا تولید کند و از این مدل جدید در نمایشگاه ۲۰۱۶ لس آنجلس رونمایی کرده است. با وجود اینکه این اتومبیل ها محصول سال ۲۰۱۷ می‌باشند اما باید آنها را کلاسیک نامید، به ویژه به دلیل رنگ سبز مخصوصی که با رنگ بکار رفته در اتومبیل های دهه ۵۰ یکسان می‌باشد.

جاگوار XKSS به عنوان یکی از اولین سوپراسپرت‌های جهان در واقع نسخه خیابانی مدل دی-تایپ است که با قهرمانی در مسابقات لمانز در سالهای ۵۴ تا ۵۶ میلادی شهرتی برای جاگوار در بخش مسابقه‌ای به ارمغان آورد. اما داستان تولید این محصول پس از ۶۰ سال از این قرار است که در سال ۱۹۵۷ تصمیم به تولید ۲۵ مدل جاده ای XKSS گرفته شد ولی ۹ دستگاه از اتومبیل‌های تولید شده در آتش سوزی تاسیسات جاگوار در براونز لین از بین رفتند و تنها ۱۶ مدل از XKSS تولید شد.

در سال ۲۰۱۶ این شرکت اعلام کرد که بخش کلاسیک آن با استفاده از اسکن‌های سه بعدی از مدل‌های موجود قصد دارد ۹ دستگاه XKSS از بین رفته را مجددا با همان شرایط سال ۱۹۵۷ تولید کند. این ۹ دستگاه پس از ۱۸ ماه فعالیت بخش اتومبیل‌های کلاسیک بالاخره آماده شده و در نمایشگاه ۲۰۱۶ لس آنجلس در معرض دید عموم قرار گرفتند.

۹ دستگاه اتومبیل تولید شده کاملا جدید بوده و شماره شاسی آنها از آرشیو شماره شاسی‌های XKSS در شصت سال قبل برداشته شده است. تمام این خودروها با قیمتی بیش از یک میلیون پوند فروش رفته‌اند. البته تولید XKSS را باید دومین پروژه احیای محصولات کلاسیک جاگوار نامید و این شرکت پیش از این در سال ۲۰۱۴ شش دستگاه از مدل E تایپ را تولید نموده که تجربیات آن در ساخت ۹ دستگاه XKSS مذکور بسیار مفید بود.

جاگوارهایی که در نمایشگاه لس آنجلس رونمایی گردید بر اساس روشی ساخته شده که بر ترکیب نقشه‌های ساخت قدیمی و روش‌های مدرن مبتنی بود تا دقیقا همان بدنه و اجزایی تولید شوند که در دهه ۵۰ تولید می‌شدند. برای ساخت شاسی از مدل‌های سه بعدی رایانه ای استفاده گردید و مهندسان بخش کلاسیک جاگوار از دانش متخصصان شرکت رینولدز در این زمینه کمک گرفتند. قسمت‌های تولید شده شاسی در نهایت با همان روش جوش برنز که در دهه ۵۰ مرسوم بود به یکدیگر متصل شدند.

همچنین این خودروی اسپرت از چهار چرخ مجهز به لاستیک‌های دانلوپ که در آن زمان مرسوم بود و ترمزهای دیسکی با پمپ‌های ساخت شرکت PLESSEY بهره می‌برد. تایرهای مذکور سوار بر رینگ‌های آلیاژ منیزیم دو تکه‌ای است.
جاگوار XKSS در زیر کاپوت خود به همان موتوری ۳٫۴ لیتری ۶ سیلندر خطی به قدرت ۲۶۲ اسب بخار مجهز است که جاگوار دی-تایپ در آن زمان مورد استفاده قرار می‌داد. این پیشرانه از یک بلوک و سرسیلندر چدنی کاملا جدید برخوردار بوده و به سه کاربراتور DC03 وبر مجهز است.

در طراحی داخلی این جاگوارهای جدید کلاسیک تلاش شده تا همه چیز از جمله نشان دهنده‌ها دست نخورده باقی بمانند. همه چیز از جمله غربیلک فرمان از چوب تهیه شده و صندلی‌ها با چرم پوشیده شده‌اند. فرم داشبورد به گونه‌ای طراحی شده که حال و هوای کلاسیک سال ۱۹۵۷ را زنده کند.

البته برخی تغییرات کوچک در مدل ۲۰۱۷ XKSS در زمینه افزایش ایمنی به وجود آمده است. همچنین تغییراتی در کاربراتور اعمال شده تا خودرو بتواند با سوخت‌های مدرن سازگار شود.
تحویل این ۹ دستگاه اتومبیل دست‌ساز به مشتریان که برای هرکدام تقریبا ۱۰ هزار نفر ساعت وقت صرف شده در سال آینده خواهد بود.

جاگوار XKSS اتومبیلی جدید با قدمتی ۶۰ ساله