همانطور که پورشه ماکان پس از سودآوری اس یو وی بزرگتر کاین وارد بازار شد، فقط نیاز به اندکی زمان بود تا اشتوتگارتی‌ها نسخه GTS را نیز برای ماکان ارائه کنند. GTS به عنوان یک چهار سیلندر جدید و مدل 2017 بین نسخه S و نسخه توربوی ماکان قرار دارد و بر قابلیت‌های دینامیکی تمرکز کرده است.

 

 

پس از انتظاری طولانی بالاخره توانستیم با GTS در کلرادو و در مسیر رسیدن به قله پایکس پیک همراه شویم. پر واضح است که ماکان نیز مثل هر تازه وارد دیگری به دنبال جلب توجه‌هاست و باید دید آیا به خوبی از عهده این کار برمی‌آید ؟

 

GTS با قیمت پایه 68250 دلار ورود خود به خط تولید پورشه را خوش آمد می‌گوید، این در حالی است که شرکت عنوان کرده میانگین سفارش‌های ثبت شده برای GTS با توجه به آپشن‌های متعددی که برای آن در نظر گرفته شده 88000 دلار می‌باشد. این رقم با قیمت 55450 دلاری ماکان S تفاوت قابل توجهی دارد و البته نسبت به قیمت 104500 دلاری گرانترین نوع ماکان توربو چندان هم گران نیست. (قیمت پایه برای نسخه توربو 77050 دلار می‌باشد)

 

 


لذت بیشتر رانندگی

 

با این قیمت خریداران GTS موتور 3 لیتری V6 توین توربوی S را دریافت می‌کنند که با اعمال تغییرات و تیونینگ قدرت آن به 360 اسب بخار و گشتاورش به 369 فوت پوند رسیده است که به ترتیب مقدار 20 و 30 بیشتر از موتور ماکان S است. در مقایسه با موتور 3.6 لیتری نسخه توربو با قدرت 400 اسب بخار و گشتاور 406 فوت پوند انتظار می‌رود، شتاب صفر تا صد GTS بین نسخه S و نسخه توربو قرار گرفته و رقمی در حدود 4.4 ثانیه باشد. این عدد را مدیون گیربکس 7 دنده اتوماتیک PDK با پدال‌های دستی است که با 1290 دلار میتوان پکیج کرونو را نیز برای آن سفارش داد. هرچند مدل 2016 مرسدس AMG GLA45 با 375 اسب بخار سریع تر نشان می‌دهد اما هنوز بسیاری از قابلیت‌های پورشه باقی مانده است.

 

 

GTS در جاده مانند یک راکت نیست اما قدرت بیشتر آن نسبت به ماکان S کاملا احساس می‌شود، اگزوز استاندارد اسپرت آن صدایی خشن و پرطنین تولید می‌کند که حس اسپرتی بودن، را القا می‌نماید. بدون در نظر گرفتن این سر و صدا GTS بسیار مطیع و خانواده پسند است. با وجود اینکه حداکثر گشتاور در دور 1650 بدست می‌آید اما تا دور کمتر از 3000 اثری از حرکت آنچنانی نیست و برای بهره گیری از قدرت بالای موتور باید دور موتور را تا 6800 و نزدیکی محدوده قرمز بالا ببرید. خوشبختانه گیربکس دوکلاچه PDK اینجاست تا با ضریب دنده‌های بهینه به شما کمک کند و این زمانی احساس می‌شود که شما در سربالایی مسیری کوهستانی در حال حرکت باشید چون موتور V6 در اینجا بیشتر به فردی سیگاری می‌ماند که در مسابقه دوی ماراتن شرکت کرده باشد. عملکرد گیربکس PDK در حالت اتوماتیک به قدری خوب است که استفاده از پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان را فراموش می‌کنید. هوای رقیق در ارتفاع بالای کوهستان مانع از آن می‌شود که موتور V6 ارتقا یافته تمام قابلیت‌های خود را نمایش دهد و ما بی‌صبرانه منتظر هستیم تا GTS را در پیست مسابقه محک بزنیم.

 


دینامیک رانندگی

 

قابلیت‌های دینامیکی شاسی GTS یکی از برتری‌های آن محسوب می‌شود و این مورد با توجه عدم احساس ناراحتی و خستگی پس از پشت سر گذاشتن 165 پیچ و گردنه تا نزدیک مسیر اصلی صعود پایکس پیک به خوبی مشخص می‌شود. فنرهای بادی و کنترل الکترونیکی کمک فنرها در GTS به طور استاندارد نصب شده است. سیستم تعلیق در سه حالت قابل تنظیم بوده و در مجموع نسبت به نسخه استاندارد ماکان 4 اینچ پایین تر و 10 درصد سختتر است. همچنین یک میله ضد‌غلتش در عقب در ترکیب با سیستم قفل دیفرانسیل (قابل سفارش با مبلغ 1490 دلار) به هرچه متعادل تر شدن هندلینگ کمک می‌کند. سیستم AWD (چهار چرخ محرک) در تقسیم بهتر گشتاور و افزایش کشش خودرو نقش موثری دارد.

 

 

GTS دیسک‌های ترمز بزرگ 14.2 اینچی نسخه توربو با 6 کالیپر پیستون قرمز رنگ را قرض گرفته است. ترمزها در پیچ و خم‌های مسیر کوهستانی به خوبی از پس مهار وزن دو تنی GTS برآمدند و به نظر می‌آید، هزینه کردن 8150 دلار برای ترمزهای کربن سرامیکی به دور از عقل باشد. فرمان خودرو با موتور الکتریکی جدید و تغییر در تنظیمات به گفته پورشه یکی از تفاوت‌های محسوس بین GTS و نسخه استاندارد است اما به نظر ما از تند و تیزی ذاتی پورشه بی‌بهره است. با اینکه این فرمان احساسی که در رانندگی با 911 به شما دست می‌دهد را ندارد اما باز هم برای یک کراس اوور قابل قبول است و به گفته پورشه در تمام مدل‌های 2017 تغییراتی در آن اعمال خواهد شد. تایرهای اسکرپیون ساخت پیرلی به همراه رینگ های 20 اینچی RS اسپایدر چسبندگی به جاده را افزایش می‌دهند و البته در صورت تمایل رینگ‌های 19 یا 21 اینچی نیز در دسترس می‌باشد. تایرهای پیرلی حداقل در زمینه شتاب G توانسته‌اند GTS را به نسخه توربو نزدیک کنند و البته نباید از نقش شاسی در این زمینه غافل شد.

 

 

در این زمان سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری اجازه اندکی انحراف را می‌دهند که می‌توان این سیستم‌ها را کاملا غیرفعال نیز نمود. در صورت انتخاب حالت اسپرت برای GTS واکنش‌ها نسبت به گاز، فرمان، تعلیق و گیربکس تیزتر می‌شود. اما با سفارش پکیج «کرونو» باز هم قابلیتهای اسپرتی پورشه ماکان GTS افزایش یافته و کنترل آن فقط از عهده یک راننده حرفه‌ای ساخته است.

 

بر روی جاده

 

با وجود تمام این توضیحات نمی‌توان بدون نشستن پشت فرمان به عمق قابلیت‌های ماکان GTS پی برد. کیفیت سواری به همان خوبی قبل است اما عملکرد کمک فنرهای قابل تنظیم موجب شده اتومبیل بر اثر ناهمواری‌های جاده لرزش داشته و سرنشینان این لرزش‌ها را احساس کنند. در تمام طول روز که در مسیر رودخانه پلت از کلرادو تا دنور در حرکت بودیم و از دو کوه پایکس پیک و مونت ایوانز گذشتیم، GTS کاملا نرم و راحت بود. موقعیت راننده به گونه‌ای ایست که بر جاده اشراف کامل دارد و باز هم در غیر این صورت می‌تواند صندلی‌های چرمی را در هشت جهت به نحو دلخواه تنظیم کند. شما با پرداخت 4790 دلار میتوانید از آلومینیوم براق در تزیینات داخلی برخوردار شوید. همچنین یک پکیج ویژه GTS نیز وجود دارد که شامل سرعت‌سنج عقربههای قرمز رنگ، کمربندهای قرمز مسابقهای و کنتراست قرمز در صندلی و داشبورد می‌باشد. سیستم ارتباطی سرگرمی گوگل عالی کار می‌کند و اکنون به اپل کار پلی هم مجهز شده است، ماژولهای ناوبری سفارشی با 1730 دلار و سامانه کانکت پلاس پورشه که خودرو به مودم LTE برای اتصال وای فای مجهز می‌کند با 1300 دلار قابل سفارش است.

 

 

هرچند اتومبیلی که ما با آن سفر می‌کردیم تک رنگ بود اما پورشه برای ماکان GTS این امکان را گذاشته که رنگ پایین بدنه متفاوت از رنگ کلی انتخاب کنید و همینطور انبوهی از رنگ‌های براق و مات را نیز در معرض انتخاب قرار داده است. پورشه در طراحی داخلی نیز گزینه‌های زیادی با توجه به قیمت برای سفارشیکردن قرار داده است و با این وجود قیمت پایه GTS فقط کمی بیشتر از ماکان S فول می‌باشد.

 

 

در پایان هنوز هم به نظر میرسد ماکان GTS برای یک کراس اوور بیش از حد گران است. فضای بار آن محدود بوده و چهار سرنشین بزرگسال در آن کاملا احساس راحتی نمی‌کنند و لذت رانندگی آن نیز به اندازه یک سدان اسپرت با فضای داخلی بزرگتر نیست. انتقادهای ذاتی که به اس یو وی‌های پورشه وارد می‌شود، اینجا نیز وجود دارد. هرچند ماکان GTS در رانندگی شباهت بیشتری با یک پورشه دارد.