۲۱ ژوئن به عنوان روز جهانی موسیقی نامگذاری شده است. این روز هر سال، در ۱۲۰ کشور و ۷۰۰ شهر دنیا جشن گرفته می‌شود و خیابان‌های این شهرها پر از فستیوال‌های رنگارنگ‌ و کارناوال‌‌های رقص و موسیقی‌ می‌‌شوند. ایده برگزاری اینجور جشن‌ها در روز جهانی موسیقی از سال ۱۹۸۲ و از فرانسه شروع شد. قرار شد تا روز انقلاب تابستانی، که بلندترین روز سال در نیمکره شمالی زمین است و در جاهای مختلف دنیا جشن گرفته می‌‌شده، با برگزاری کنسرت‌‌ها و برنامه‌‌های رایگان برای همه، که عملا به معنی به خیابان‌ آمدن آدم‌ها و خوشحالی در بلندترین روز سال است، برگزار شود.
شهرهای زیادی در گوشه کنار دنیا هستند که با شنیدن اسمشان، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، موسیقی مدامی است که در کافه‌‌ها و خیابان‌‌هایشان جریان دارد؛ مثل وین، پاریس، نیویورک، یا مکزیکوسیتی و هاوانا. اگر از طرفداران موسیقی و جشن‌های خیابانی هستید، حتما دوست دارید به شهرهای پر شور و حال دنیا که صدای موسیقی در لحظه‌لحظه‌هایشان جریان دارد، سری بزنید.

 

وین، شهر والس

از همیشه گفته‌اند که وین پایتخت موسیقی جهان است و البته پایتخت موسیقی کلاسیک در اروپا. از موتزارت تا بتهوون که برای شاگردی او به این شهر آمده بود، تا شوبرت و برامس، همگی سال‌‌هایی از زندگی موسیقیایی‌شان را در این شهر گذراندند و آهنگ‌‌ها و قطعات به یادماندنی خود را در همین شهر ساخته‌‌اند. محل زندگی این موسیقیدان‌های بزرگ، الان دیگر به مکان‌‌های تاریخی برای مسافران وین و علاقه‌‌مندان به موسیقی تبدیل شده‌ است.
وین، شهر والس است. در طول تاریخ هم این شهر همیشه به مهمانی‌‌ها و مجالس رقص والس معروف بوده و قطعات مشهوری مثل «والس دانوب آبی» اثر یوهان اشتراوس برای اولین بار در این شهر اجرا شدند؛ امروز هم بهترین اجراهای موسیقی والس در وین برگزار می‌‌شود. هر جای شهر که پا بگذارید، صدای موسیقی به گوشتان می‌خورد؛ از اجرای نوازندگان در پارک‌‌ها و خیابان‌ها گرفته تا سالن‌های اپرا. موسیقی جزو جدا نشدنی سفر به وین است؛ یادتان نرود حتما به یکی از کنسرت‌‌ها و برنامه‌‌های مختلف در جاهایی مثل اپرای ملی وین، کنسرت هاوس وین، یا تالار موزیک فراین بروید.

پاریس، شهر آکاردئون‌ها

پاریس، شاید به اندازه برج ایفل و موزه لوورش با کافه‌‌های کوچک و بزرگی که به خیابان‌‌ها و کوچه‌‌هایش رنگ و زندگی می‌‌بخشند، شناخته شده است. شهری که دنیای موسیقی فرانسه را وارد زندگی همه‌مان کرده و چنان تاثیری داشته‌ که امروز آهنگ‌‌هایی را به عنوان ترانه‌‌های کافه‌‌های پاریس می‌‌شناسیم. پاریس بهترین جا برای کسانی است که از گردش و قدم زدن در شهر، نشستن در کافه‌های خیابانی و شنیدن صدای موسیقی لذت می‌برند. در پاریس صدای سازهای مختلف، به خصوص آکاردئون را همه‌جا می‌شنوید؛ یک جورهایی آکاردئون با فرهنگ کافه‌نشینی پاریس گره خورده است. علاوه بر کافه‌‌ها و نوازنده‌‌های خیابانی که در هر قدم با آنها روبرو می‌‌شوید، می‌‌توانید در مراکز فرهنگی مختلف، مثل مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو که با معماری استثنایی‌‌اش، از جذاب‌‌ترین و خیره‌‌کننده‌ترین مراکز فرهنگی و هنری پاریس است، از اجراهای زنده موسیقی لذت ببرید.

برلین، شهر تمام موسیقی‌‌ها

یکی از زنده‌‌ترین و دیدنی‌‌ترین شهرهای اروپا از هر نظر، برلین است. در هر نقطه از شهر هنرمندی را می‌بینید که مشغول نواختن نوعی ساز است، آواز می‌خواند یا دارد پرفورمنس‌ هنری اجرا می‌کند. هر چند برلین با اجراهای موسیقی تکنو و الکترویی که دارد، متفاوت از جاهای دیگر است، تنوع فرهنگی شهر باعث شده علاقه‌مندان به هر نوعی از موسیقی، بهترین اجراها را در همین شهر ببینند؛ از کافه‌های جاز، تا اپرا و ارکستر سمفونی‌‌های مختلف و فیلارمونیک برلین. اس۰۳۶، فست‌زال‌کروزبرگ و لیدو از بهترین جاهایی هستند که می‌توانید برای شنیدن موسیقی زنده و خوب در برلین سراغشان بروید.

ریو دو ژانیرو، شهر کارناوال‌‌

ریو شهر باسانوواست؛ موسیقی‌‌ای که رقص شاد سامبا و موسیقی جاز را ترکیب می‌‌کند. باشکوه‌‌ترین نماد موسیقی در ریو، کارناوال ریو است. این کارناوال با جمعیت دو میلیون نفری که هر روز به رقص و شادی در آن شرکت می‌‌کنند، به عنوان بزرگترین فستیوال دنیا شناخته می‌‌شود. کارناوال ریو در اصل ریشه مذهبی دارد و در قدیم به عنوان روزهای قبل از یک دوره چهل روزه عبادت و روزه گرفتن جشن گرفته می‌‌شده تا مردم با جشن و پایکوبی و خوردن انواع غذاهای مختلف از تمام لذت‌‌ها و شادی‌‌های دنیا استفاده ‌کنند.

سویل، شهر فلامنکو

اسپانیا در نگاه ما همیشه با رنگ‌‌های شاد و پررنگ و زنده، ماتادورهای ماجراجو و لباس‌‌های پرزرق و برق و پارچه‌‌های قرمزشان، گیتارها و رقص‌‌های جذابشان زنده است. یکی از پرموسیقی‌‌ترین و جذاب‌‌ترین شهرهای اسپانیا، سویل است. سویل سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از شهرهای خلاق یونسکو در زمینه موسیقی ثبت شد. شهر سویل برای فلامینکو، که یکی از مشهورترین و زیباترین رقص‌‌ها و موسیقی‌‌هاست، شهرت بسیاری دارد. یکی از بزرگترین فستیوال‌‌های سویل، دوسالانه فلامنکوست که سعی می‌‌کند این موسیقی را به بهترین شکل به دنیا بشناساند. در هر جای شهر می‌‌توانید انواع موسیقی زنده را تجربه کنید. در ال آرنال ‌می‌‌توانید هم‌زمان با خوردن غذاها ونوشیدنی‌‌های خوشمزه، از برنامه‌‌های فلامنکوی جذاب هم لذت ببرید.

ژوهانسبورگ، شهر موسیقی آفریقا

ژوهانسبورگ شهری‌‌ست بزرگ و پیشرفته که مردمی از فرهنگ‌‌های مختلف در آن زندگی می‌‌کنند و همیشه محل ادغام فرهنگ‌‌های مختلف بومی با همدیگر بوده و نتیجه آن را حداقل با موسیقی افروجز، کوایتو و موسیقی هاوس در چند دهه گذشته به کل دنیا نشان داده. در چند دهه گذشته تمام انواع موسیقی که در آفریقای جنوبی مطرح شدند از موسیقی بومی و محلی مانند مارابی، تا موسیقی سراسر دنیا مانند انواع موسیقی راک هم در ژوهانسبورگ اجرا شدند و جایگاه ویژه‌‌ای داشتند. فستیوال‌‌های موسیقی متعددی مثل بک تو د سیتی، و افروپانک در این شهر برگزار می‌‌شود که علاقه‌‌مندان موسیقی بسیاری را به این شهر دعوت می‌‌کنند.

بیروت، شهر عود

بیروت شهر جادویی موسیقی شرق است. بعضی آن را پایتخت موسیقی خاورمیانه می‌‌دانند؛ بسیاری از خوانندگان دنیای عرب که امروزه در کشورهای مختلف شناخته شده‌‌اند، از بیروت به شهرت رسیده‌‌اند. سازهای سنتی مثل داربوکا و دایره ‌زنگی، شادی‌‌آور ترانه‌‌های این شهر هستند و عود فضای عجیب و آرامش‌‌بخشی به آهنگ‌‌های آن می‌‌دهد. اما موسیقی بیروت محدود به سازها و ترانه‌‌های قدیمی نیست؛ امروز گرو‌‌ه‌های بسیاری از نوازندگان و خوانندگان این شهر به موسیقی‌‌هایی چون راک و جاز رو آورد‌ه‌‌اند و با تلفیق سازهای بومی و این ژانر آهنگ‌‌های فو‌ق‌‌العاده‌‌ی جدیدی ساخته‌‌اند. در کافه‌‌های شهر می‌توانید شاهد هنرنمایی و موسیقی پراحساس و آشنای این گروه‌‌ها و نوازندگان باشید. فستیوال‌‌های بزرگ موسیقی مختلفی مثل البوستان، ارتجال و بیروت اند بیاند، در بیروت برگزار می‌‌شود که در کنار معرفی هنرمندان جوان بیروت، میزبان انواع موسیقی از سراسر جهان هم هستند.

مراکش، موسیقی اندلس

از شهر مراکش اولین تصویری که به ذهن می‌‌رسد خیابان‌‌های شلوغ و پر جنب و جوش و گردش در میدان و بازار جامع الفنا بین معرکه‌‌گیرها و دست‌فروش‌هاست. در این شهر شلوغ، موسیقی هم همواره حضور دارد؛ از قطعه‌‌های موسیقی محلی بربرهای کوهستان‌‌نشین گرفته تا موسیقی عرب- اندلسی شهرها و موسیقی فیوژنی که از رادیوی تاکسی‌‌ها می‌شنوید و صدای سازهای قدیمی و جدیدی که از کافه‌‌ها و رستوران‌‌ها به گوش می‌‌رسد. موسیقی بهترین تجلی فرهنگ مراکش است. یکی از جاذبه‌‌های اصلی مراکش فستیوال‌های موسیقی زیادی است که در این شهر یا نزدیکی آن برگزار می‌‌شود. معروف‌ترین این فستیوال‌‌ها، فسنیوال موازین است که از معروف‌‌ترین چهره‌‌های سراسر دنیا در آن، موسیقی اجرا می‌‌کنند و چیزی نزدیک به نیم میلیون نفر بازدیدکننده دارد. فستیوال‌‌های دیگیری مثل فز، گناوا و اواسیس در سرتاسر مراکش برگزار می‌‌شود که هر کدام به نوعی از موسیقی می‌‌پردازد.

پراگ، شهر کلاسیک‌ها

پراگ همیشه یکی از شهرهایی بوده که هنرمندان و نویسندگان بسیاری در آن زندگی می‌‌کردند. موسیقی هم یکی از حرفه‌‌های هنری است که در این شهر حضور پررنگی داشته است. پراگ هم مثل بسیاری از شهرهای اروپا در موسیقی کلاسیک پیشرو بوده؛ در قرن هجده اپرای دون ژوان موتزارت برای اولین بار در این شهر به صحنه رفت. ارکستر سمفونی پراگ هم در رودالفینوم مستقر است، جایی که فستیوال موسیقی بهاری پراگ که بیشتر یک فستیوال موسیقی کلاسیک است، برگزار می‌‌شود. قدیمی‌‌ترین فستیوال پراگ، یک فستیوال کاملا سنتی جاز است که اولین بار در سال ۱۹۶۴ در ردوتا (Reduta) برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

استانبول، شهر تنبور

اگر اهل پیاده‌‌روی در شهر باشید، موقع قدم زدن در سربالایی‌‌های بی‌‌اغلو و بالات یا کوچه‌‌‌های تو در توی نیشان‌تاشی یا میدان و خیابان استقلال مشهور، از هر چند قدم نوازندگان خیابانی بسیاری را خواهید دید که یا مشغول نواختن سازهای بومی مثل باغلاما،کمانچه و از همه مهم‌‌تر، قانون و خواندن آهنگ‌‌ها و ترانه‌‌های ترکی هستند؛ یا با گیتار و درام، آهنگ‌‌هایی که برای هر کسی از هر جای دنیا هزاران خاطره را زنده می‌‌کند، می‌‌نوازند. روح استانبول و خیابان استقلال در موسیقی‌اش زنده است. فرهنگ کافه‌‌نشینی استانبول هم چیزی کم از پاریس ندارد و تقریبا هر جایی از شهر که باشید، کافه‌‌ها با میز و صندلی‌‌هایی که تا توی خیابان پیش رفته‌‌اند، با موسیقی مناسب با فضای خود از شما پذیرایی می‌‌کنند وخیلی از این کافه‌ها را می‌توانید در خیابان جهانگیر استانبول پیدا کنید. فستیوال‌‌های موسیقی بسیاری مانند فستیوال جاز یا راک استانبول هر ساله برگزار می‌‌شود که معمولا خواننده‌‌های مشهور دنیا در آن برنامه دارند. سالن هاربیه هم از بزرگترین و معرو‌ف‌‌ترین سالن‌‌های ترکیه است که کنسرت‌های خوانندگان داخلی و خارجی بسیاری در آن برگزار می‌‌شود.