هر چه هوا رو به گرم شدن می‌رود،‌ تمایل به سفر و تفریح هم بیشتر می‌شود. طبعا حال خوب تابستان در همه‌ی دنیا و بین همه‌ی آدم‌ها مشترک است؛ روزهایی که آدم‌ها دلشان می‌خواهد توی خیابان‌ها جشن و مهمانی به پا کنند. هر روز تابستان، یک جایی، یک گوشه‌ای از دنیا، سر و صدای خوشحالی و موسیقی به گوشتان می‌رسد. فرقی نمی‌کند این کارناوال‌های بزرگ، طرفدارهای موسیقی و هنر باشند یا برای خوش‌گذرانی، بازی و مسابقه یک جا کنار هم آمده باشند. به هرحال شب و روز، دیدن این همه آدم که دور هم توی خیابان‌های شهر جمع می‌شوند تا خوشحال‌ترین روزهای سال را به هر بهانه‌ای جشن بگیرند، تجربه‌ای فراتر از خود سفر و لذت‌هایش خواهد بود. هر سالی که می‌گذرد، این جشن‌ها بیشتر و بیشتر می‌شوند و به دنبالش بهانه برای سفر کردن و کشف دنیاهای جدید. فصل، فصلِ سفر، فستیوال، موسیقی، خیابان و هیجان است. زود دست به کار شوید و چمدانتان را ببندید و یک چمدان خالی برای برگرداندن خاطره‌ی اتفاق‌های خوش و حال خوبتان با خود بردارید.

 


دبی، امارات متحده عربی

۱ ژوئیه تا ۱۲ آگوست

تابستان‌های داغ دبی، هر سال با فستیوال سورپرایز تابستانی و در خنکی فروشگاه‌ها و مال‌های بزرگ دبی سر می‌شود. شاید سورپرایز دبی در نگاه اول فقط یک جشنواره خرید به نظر برسد که در طول مدت آن هزاران فروشگاه و برندهای معتبر تخفیف‌های فوق‌االعاده می‌گذارند؛ اما در کنار لذت خرید، این فستیوال تفریحات و سرگرمی‌های زیاد دیگری هم دارد. کنسرت‌های موسیقی، تئاتر، برنامه‌های فرهنگی مختلف و برای کسانی که با خانواده سفر می‌کنند، با شعار «تفریحات بزرگ برای کوچکترها»، از همه مهم‌تر انواع سرگرمی و بازی‌های جذاب برای بچه‌هاست.

فستیوال سونار

بارسلونا، اسپانیا
۱۵ تا ۱۷ ژوئن

سونار از ابتدا هم قرار نبوده که یکی دیگر از فستیوال‌های موسیقی معمولی باشد. شب و روز در سونار متفاوت است؛ روزها برای گیک‌های موسیقی است که می‌خواهند از زیر و بم ترکیب موسیقی و تکنولوژی سر در بیاورند، شب‌ها، فقط موسیقی، شب‌بیداری و موسیقی. سونار برای خانواده‌ها و بچه‌ها هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

فستیوال زمستانی کویینزتاون

کویینزتاون، نیوزلند
۲۲ تا ۲۵ ژوئن

جالب است که وقتی در همه‌ی دنیا دارند تابستان را جشن می‌گیرند، یک جایی از دنیا هم هست که مردمش برای آمدن زمستان مهمانی راه می‌اندازد. کویینز با کوه‌های پر از برف، دریاچه و آسمان آبی‌اش، بهترین نقطه برای یک جشن زمستانی ایده‌آل است. بیشتر از ۶۰ ایونت در طی این ۱۰ روز برگزار می‌شود؛ از برف‌بازی و ورزش‌های زمستانی گرفته تا موسیقی و مسابقه و آتش‌بازی وسط این همه سفیدی.

فستیوال سنت جان

پورتو، پرتغال
۲۳ ژوئن

هرچند که اسمش خیل به گوشمان نخورده، اما فستیوال سنت جان جشنی به بزرگی و خوشحالی کارناوال ریوست. در این چند روز تعطیلات، مهمانی‌های پر سر و صدا و رنگارنگی در خیابان‌های پورتو راه می‌افتد و پرتغالی‌ها با رقص و شب‌زنده‌داری، عشق و زیبایی‌های زندگی را جشن می‌گیرند. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید سه ساعته خودتان را از پورتو به لیسبون برسانید.

فستیوال گلاستنبری

سامرست، انگلیس
۲۱ تا ۲۶ ژوئن

فستیوال گلاستنبری را سی سال پیش یک جوان مزرعه‌دار آغاز کرده و حالا یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های موسیقی دنیاست که چند ساعت پس از آغاز فروش، بلیط‌هایش فروخته می‌شوند. غیر از موسیقی، هنرهایی مثل رقص، تئاتر، طنز و سیرک هم اجرا می‌شود. این جشنواره اما بیشتر از همه‌چیز، برای اجرای موسیقیِ هنرمندان معروف موسیقی معاصر محبوب شده است. راب دبانک، برگزارکننده جشنواره گلستنبری و بستیوال می‌گوید: “جشنواره‌ها درباره خاطرات به یادماندنی هستند، درباره دیدن آدم‌هایی که تا پیش از آن از وجودشان هم خبر نداشتید، انجام دادن کارهایی که دوست دارید و احساس رهایی.” فاصله سامرست تا لندن با ماشین، ۳ ساعت است.

فستیوال بین‌المللی جاز

مونترال، کانادا
۲۸ ژوئن تا ۸ ژوئیه

بین این همه آدم و هیجان جمعیت، زیبایی مونترال و صف موسیقی حیرت‌انگیزی که در هوا جریان دارد، این همان فستیوال جاز در دنیای ایده‌ال افلاطونی است. هرچند که که نام جاز را با خود یدک می‌کشد اما سبک‌های مختلف موسیقی را در این فستیوال می‌شنوید. امسال ۳۵اُمین سال این فستیوال موسیقی است که آدم‌ها را از همه‌جای دنیا به مونترآل می‌کشاند تا با موسیقی، لذت زنده‌بودن را تجربه کنند و آن را جشن بگیرند.

فستیوال جاز استانبول

استانبول، ترکیه
۴ ژوئن تا ۲۰ ژوئیه​​​​​​​

درست بعد از فستیوال بزرگ خرید استانبول، شهر غرق در موسیقی بلوز، جاز و فولکلور می‌شود. تا به حال ستاره های جاز مثل اریک کلپتون، لو رید و دایانا کرال در این جشنواره شرکت کرده‌اند و امسال جون بائز، جولز هالند ، مارکوس میلر و خیلی‌های دیگر در فستیوال اجراهایی خواهند داشت.

فستیوال موسیقی روسکیلد

روسکیلد، دانمارک
۲۴ ژوئن تا ۱ ژوئیه

این فستیوال را دو جوان دبیرستانی دانمارکی در سال ۱۹۷۱ آغاز کردند و حالا رسکیل یکی از بزرگترین فستیوال‌های موسیقی اروپاست. ۴ روز اول برای دست‌گرمی و خوشگذرانی‌های متفرقه و ۴ روز دیگر برای اجرای جمعی از ۳۰۰۰ هنرمند خواهد بود. اطراف فستیوال هم کمپ‌هایی هست که برنامه‌های جالب و جورواجوری اجرا می‌کنند. از کپنهاگ تا روسکیلد با قطار یا ماشیت نیم ساعت بیشتر فاصله نیست.

مونترو جاز فستیوال

مونترو، سوئیس
۳۰ ژوئن تا ۱۵ژوئیه​​​​​​​

مونترو فقط یک فستیوال جاز نیست، مونترو یک فستیوال موسیقی بزرگ است با هر نوع موسیقی و صدایی که شما را در دامنه کوه‌های آلپ به آواز خواندن وامی‌دارد؛ از هیپ‌هاپ و جاز گرفته تا تکنو و گروه‌های موسیقی بومی آفریقا. قایق‌های روی دریاچه برای سالسا و سامبا است تا در این مهمانی بزرگ، همه‌چیز کامل شود. از مونترو تا ژنو، با قطار یا ماشین حدود یک ساعت فاصله دارید.

اگزیت

نووی ساد، صربستان
۵ – ۹ ژوئیه​​​​​​​

یک فستیوال پر از هیجان در فضای باز که همه‌ی شب ادامه دارد و بهترین اتفاقش این است که در یک قلعه‌ی قرن هفدهمی در کناره‌های دانوب به پا می‌شود. دیوارهای سنگی قلعه، با آکوستیک فوق‌العاده‌ای سر و صدا می‌کنند؛ قطعا گوش‌هایتان تجربه چنین صدایی را هیچ‌جای دیگری نداشته و نخواهند داشت. از نووی‌ساد تا بلگراد فقط یک ساعت راه است.

فستیوال گِل بوریو

بوریو، کره جنوبی
۲۱ – ۳۰ ژوئیه​​​​​​​

هر سال تابستان، میلیون‌ها نفر به بوریو می‌روند تا خاصیت درمانی گِل آن منطقه و جشنی که برایش می‌گیرند را ببینند. این هیجان‌انگیزترین فستیوال کثیف دنیاست که در آن آدم‌ها در گل غلت می‌خورند، سُر می‌خورند، کشتی می‌گیرند و مسابقه‌های عکاسی راه می‌اندازند.

فستیوال مِلت

گریفن‌هاینی، آلمان
۱۴ – ۱۶ ژوئیه​​​​​​​

آلمان‌ها خوب می‌دانند که چطور یک مهمانی رقص بزرگ راه بیاندازند؛ یک جمعیت خوشحال، صفی از بهترین دی‌جی‌های اروپا بین ماشین‌های غول‌پیکر. فستیوال در یک شبه‌جزیره کنار دریاچه گرِمین به پا می‌شود و خیلی‌ها وسط این همه شلوغی و صدا و نور، در دریاچه شنا می‌کنند یا می‌نشینند و غروب آفتاب را تماشا می‌کنند؛ همه‌چیز اینجا درست شبیه یک مهمانی ساحلی باشکوه است. از براندنبورگ تا فرانکفورت ۵ ساعت و تا برلین تنها یک ساعت راه با ماشین فاصله دارید.

سالزبورگ فستیوال

سالزبورگ ، اتریش
۲۱ ژوئیه – ۳۰ آگوست

اولین بار در سال ۱۹۲۰ برگزار شد و الان مهمترین فستیوال اپرا، تئاتر و کنسرت است که خیابان‌های افسانه‌ای شهر سالتزبورگ را با موسیقی موتزارت زنده می‌کند. تلفیقی از موسیقی کلاسیک، معماری باروک و تئاترهای قدیمی را در شهر موتزارت تجربه کنید. از سالزبورگ با ماشین، سه ساعته به وین می‌رسید.

فستیوال پالئو

نیون، سوئیس
۱۸ – ۲۳ ژوئیه​​​​​​​

پالئو یعنی یک هفته مداوم برای موسیقی و هنر و مهمانی؛ این فستیوال که در سال ۱۹۷۶ یک مهمانی کوچک بوده که کنار دریاچه ژنو به پا شده، حالا یکی از بزرگترین فستیوال‌های فضای باز در اروپا و یکی از طولانی‌ترین فستیوال‌های موسیقی شده است و هر سال بیشتر از ۲۳۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند. اگر بخواهید از ژنو به این فستیوال بروید، قطارهای ژنو به نیون، در ۱۵ دقیقه شما را به مقصد می‌رسانند.

فلستر اسپکتکل

لینز، اتریش
۲۰ – ۲۲ ژوئیه

شهر زیبای لینز در اتریش، سه روز از تابستان، یک سیرک آفتابی به اندازه‌ی یک شهر می‌شود. همه‌جور اجراهای خیابانی در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود؛ از رقص و موسیقی گرفته تا پانتومیم و آکروبات‌بازی و البته هنرمندانی که هنرهای عجیب و غریب و بی‌نظیرشان در هیچ دسته و اسمی نمی‌گنجد. لینز، تجربه‌ی عجیب و رنگارنگ یک سیرک شهریِ ناتمام را در ژوئیه از دست ندهید. فاصله لینز تا وین با ماشین ۲ ساعت است.

فستیوال تومارولند بلژیک

​​​​​​​

بوم، بلژیک
۲۱ – ۲۳ ژوئیه/ ۲۸ – ۳۰ ژوئیه​​​​​​​

تومارولند اگر بزرگترین نباشد، قطعا بهترین و خوشحال‌ترین مهمانی رقص دنیاست. در تومارولند، استیج‌هایی شبیه به قصر، قفسه کتاب، مار کبرا و شکل‌های عجیب و غریب دیگر می‌بینید. با وجود اینها و با موسیقی‌های ناشناخته‌اش درست مثل این است که وارد دنیای آلیس در سرزمین عجایب شده باشید. از بوم می‌توانید به بروکسل بروید که تنها نیم ساعت فاصله دارد.

فوجی راک فستیوال

نئبا – ژاپن
۲۸ – ۳۰ ژوئیه​​​​​​​

همانطور که خود ژاپنی‌ها صدایش می‌کنند، «تمیزترین فستیوال دنیا» ست در یکی از بکرترین نقطه‌های دنیا، وسط کوه و جنگل در بزرگترین ایستگاه اسکی ژاپن. در این فستیوال، به غیر از هنرمندان ژاپنی،‌ گروه‌های موسیقی بین‌المللی زیادی هم هستند. غیر از گشت و گذار در کمپ بزرگ فستیوال، حتما به اطراف هم سری بزنید، قطعا آن گوشه و کنارها، یک گروه ژاپنی، مهمانی کوچکی راه انداخته‌اند و آن وسط‌ها احتمالا یک چشمه آب‌گرم طبیعی هم برای شنا کردن پیدا می‌کنید.

دونااینسل‌فست

وین – اتریش
۲۳ – ۲۵ ژوئن

بزرگترین فستیوال موسیقی اروپا در فضای باز را باید در شهر زیبای وین و در زنده‌ترین جزیره‌ی مصنوعی دنیا دید. در سه روز، هزاران اجرای موسیقی به سبک‌های مختلف، روی یک جزیره در کناره‌های رودخانه دانوب، اجرا می‌شود. جزیره، پر است از کافه، رستوران، پیست دوچرخه‌سواری، اسکله قایق‌سواری و البته یک استادیوم ورزشی، یک پارک آبی، یک پارک برای کوهنوردی و کلی فضای سبز. اوایل ژوئن فستیوال «یک شب موسیقی» است که همه‌ی شب را در ۶۰ نقطه‌ی وین تا خود صبح موسیقی می‌نوازند. بعد از دونااینسل‌فست، مسابقه جهانی «نقاشی روی بدن» سرو وصدایی در وین به پا می‌کند و قبل‌تر در ۱۴ ژوئیه، فستیوال «ایمپالس‌تنز»، یکی از بزرگترین جشنواره‌های رقص مدرن و از همه مهمتر فستیوال «سالزبرگ». خلاصه که همه‌ی تابستان، صدای موسیقی مثل باد در تپه‌های وین پیچیده است.

فستیوال اسپلندر

استرالیا، بایرون بی
۲۱ – ۲۳ ژوئیه

اسپلندر این دِ گرس یک فستیوال نو و هیجان‌انگیز است که در واقع گلاستنبری استرالیا به حساب می‌آید اسمش به تنهایی، عصرهای تابستانی، لم دادن روی چمن زیر نور آفتاب و تجربه بهترین لحظه‌های برنامه‌ریزی نشده‌ی زندگی را تداعی می‌کند. اسپلندر بیشتر شبیه یک بازار آخر هفته است؛ با کلی موسیقی، موزیسین، دست‌ساخته‌ها، غذا، یوگا، کارگاه‌های آموزشی، اجرای سیرک، جلسه‌های مدیتیشن و یوگا، صندلی‌های ماساژ، و پاتوق‌های موج‌سواری‌. بایرون‌بی برای زیبایی طبیعت بکرش و هوای ملایم و خنک تابستان‌اش معروف است. پابرهنه رقصیدن زیر نور ستاره‌ها و آتش‌بازی نیمه‌های شب را از دست ندهید.

فستیوال اوپی‌کوپی

لیمپوپو، آفریقای جنوبی
۴ – ۶ آگوست​​​​​​​

این فستیوال از سال ۱۹۹۴ شروع شده و اسمش از واژه‌ای آفریقایی به معنی «روی تپه» گرفته شده. اوپی‌کوپی، تنها و بزرگترین فستیوال موسیقی آفریقاست. غیر از موسیقی، اتفاقات جالبی در آن چند روز در جریان است؛‌ المپیک‌ها و مسابقه‌های جورواجور و کمپ کردن به شیوه آفریقایی‌ها همراه با کلی گروه موسیقی که در یک علفزار جمع شده‌اند. لیمپوپو تا ژوهانسبورگ، با ماشین ۴ ساعت فاصله دارد.

فستیوال فرینج ادینبورگ

ادینبورگ، اسکاتلند
۴ – ۲۸ آگوست

بزرگترین فستیوال هنری دنیا که خیابان‌ها، سالن‌های تئاتر و بارهای ادینبورگ را یک نمایشگاه بزرگ می‌کند، درست شبیه یک بوم‌ بزرگ از تصویر ذهن آدم‌ها. هر ساله در این فستیوال بیش از چهل هزار اجرا و سه‌هزار نمایش مجزا از هنرمندان بیش از ۵۰ کشور دنیا برنامه‌ریزی می‌شود؛ فرقی نمی‌کند کنسرت، نمایش و باله دوست داشته باشید یا آتش‌بازی و کمدی‌های فالبداهه‌ی خیابانی، همه‌اش را یکجا در این بوم بزرگ در ادینبورگ می‌بینید. عجیب نیست که این شهر، هر سال، دو میلیون آدم را به خودش می‌کشاند.

فستیوال سیگت

بوداپست، مجارستان
۹ – ۱۶ آگوست

در زبان مجارستانی، سیگت به معنی «جزیره» است اما در بوداپست، سیگت در واقع یعنی «یک شهر بازی هیجان‌انگیز، ترکیب‌شده با موسیقی الکترونیک». زیبایی و هیجان سیگت تنها به خاطر مکان برگزاری‌اش در یکی از هفت جزیره دانوب در قلب بوداپست نیست، بلکه برای ترکیب مدام موسیقی، هنر، غذا، پرفورمنس، فرهنگ محلی و زندگی در فضای باز است. در کنار موسیقی و معاشرت با آدم‌ها، هزار جور سرگرمی و تفریح دیگر هم اینجا هست و چادر زدن و کمپ کردن از برنامه‌های اصلی فستیوال است. سیگت در سال ۱۹۹۳ به عنوان یک جشنواره‌ی دانشجویی شروع شد و حالا با حدود ۴۵۰ هزار نفر، بی‌شک یکی از سه فستیوالِ برترِ تابستان‌های دنیاست. فروزینا زپ، مدیر برنامه‌های این جشنواره می‌گوید: “اینجا جزیره آزادی است. شما از یک پل کوچک می‌گذرید و به دنیایی دیگر وارد می‌شوید و همه چیز را پشت سر خود فراموش می‌کنید. ”

اویافستیوال

اوسلو، نروژ
۸ – ۱۲ آگوست​​​​​​​

ستاره‌های جهانی راک در کنار گروه‌های آوانگارد موسیقی اسکاندیناویایی که هیچ‌وقت صدایشان را نشنیده‌اید، در پارک سرسبز «توین» کنار این همه آدم جمع می‌شوند. اویا یکی از منظم‌ترین فستیوال‌های دنیاست؛ اسکاندیناویایی‌ها بسیار مودب و خوش‌اخلاق‌اند و از صف و شلوغی اینجا خبری نیست. ورود بچه‌ها بدون هزینه است و این فستیوال به دلیل مناسب بودن فضایش، خیلی از خانواده‌ها را با بچه‌هایشان به خودش می‌کشاند. امکانات بهداشتی و تغذیه هم در همه‌جای محیط پارک فراهم است. خود پارک هم، برای سرگرمی، چیزی کم ندارد.

فستیوال پوکل‌پاپ

اسلت، بلژیک
۱۶ – ۱۹ آگوست​​​​​​​

پوکل‌پاپ یک فستیوال سه‌روزه از سبک‌های مختلف موسیقی است که در جنگل و محوطه‌های بزرگی در روستای کیویت که در شمال اسلت واقع شده، برگزار می‌شود. جالب‌تر اینکه، فستیوال، در کنار استیج‌های موسیقی، جذابیت‌های دیگری هم دارد؛ از فستیوال فیلم گرفته تا نمایش های کمدی و سیرک. از بروکسل تنها یک ساعت با اسِلت فاصله دارید.

فستیوال گوجه فرنگی اسپانیا

بونول، اسپانیا
۳۰ آگوست

فکر کنید دعوای بالشی به جای یک اتاق در یک خیابان راه بیافتد و به جای بالش، گوجه فرنگی دستتان باشد و به جای چند نفر، هزاران آدم برای هم گوجه پرت کنند و در دریایی از گوجه‌های قرمز غلت بزنند. یک روز کامل، خیابان‌های بونول در اسپانیا پر از آدم و گوجه می‌شود و سراسر قرمز، درست مثل یک نقاشی یا یک اثر هنری مجسم. کامیون‌ها بین این همه آدم می آیند و می‌روند و بیشتر از ۱۳۰ هزار کیلو گوجه‌فرنگی را توی خیابان‌ها پخش می‌کنند تا آدم‌ها به سبک قرون وسطایی و جالبی در فستیوال گوجه اسپانیا یا همان فستیوال لاتوماتینا خوش بگذرانند. فاصله شهر بونول تا بارسلونا، فقط ۴ ساعت است.

موزیومز ‌اوفِفست

آلمان، فرانکفورت
۲۵ – ۲۷ آگوست

فستیوالی فرهنگی، هنری که در بهترین جای فرانکفورت، در کناره‌های رودخانه زیبای ماین برگزار می‌شود. هنرمندان و موزیسین‌ها از همه‌جای دنیا اینجا جمع می‌شوند، استیج‌های موسیقی و نمایشگاه‌های مختلفی به پا می‌شود تا برای چند روز، کنار رودخانه ماین، موزه‌ی هنری بزرگی از بهترین آثار فرهنگی و هنری به پا شود. غیر از کنسرت‌ها و پرفورمنس‌ها که اصل جشنواره‌اند، کارگاه‌های آموزشی، تخفیف‌های ویژه نمایشگاه‌ها و غذا و نوشیدنی‌های جورواجور هم از اتفاقات فرعی و خوشایند این فستیوال‌اند. عصر آخرین روز، فستیوال با یک آتش‌بازی تماشایی تمام می‌شود.

جشن خیابانی زوریخ

زوریخ، سوئیس
۱۲ آگوست

یک روز کامل جشن بیکران توی خیابان‌های زیبا و کنار دریاچه‌ی افسانه‌ای زوریخ؛ آنقدر شلوغ است که در یک ساعت ممکن است آدم‌های مختلف از ده‌ها کشور جورواجور در آن جمعیت ببینید. فلسفه‌ی این فستیوال، جشن گرفتن صلح، آزادی، عشق و موسیقی است و از آنجا که موسیقی هیچ محدودیت و ملیتی نمی‌شناسد، این همه آدم با ملیت و شرایط و زندگی‌های متفاوت یکجا جمع می‌شوند تا کنار دریاچه زوریخ، به بهانه موسیقی با هم معاشرت کنند و یک مهمانی بزرگ به پا کنند. در آخرین روزهای تابستان، این یک روز، کنار دریاچه زوریخ بهترین جای دنیا برای بودن است.

فستیوال رگاتا استوریکا

ونیز، ایتالیا

۳ سپتامبر

بزرگترین فستیوال سنتی ونیزی که مربوط به قایق‌های معروف قرن شانزدهم این شهر است. ونیز شاید در تصوراتتان همیشه پر از قایق‌ و گاندولا باشد، با یک قایق‌ران که برایتان آواز می‌خواند و شما را در آب‌های ونیز می‌گرداند. رگاتا استوریکا دقیقا شبیه همین تصویر است؛ با این تفاوت که گاندولاها برای قرن‌ها پیش‌اند و قایقران‌ها، لباس‌های عجیب و مبدل پوشیده‌اند. ونیز و فستیوال‌هایش همیشه دنیای عجیب و حیرت‌انگیز خودشان را دارند.

بستیوال

لال‌ورث شرقی، انگلیس
۷ – ۱۰ سپتامبر ​​​​​​​

حدود شصت‌هزار آدم خوش‌گذران، سوار قایق می‌شوند و به سمت جزیره وایت، بزرگترین جزیره در کانال انگلیس می روند تا چند روز را با موسیقی در کنار هم سر کنند. جالب‌ترین بخش فستیوال این است که همه با لباس‌های مبدل و جورواجور می‌آیند؛ در بستیوالِ سال ۲۰۱۰ رکورد حضور این همه آدم، یکجا در لباس‌های مبدل، در گینس ثبت شد. حتی فضاهایی هم در چادرها برای مبدل کردن و لباس‌های عجیب پوشاندن شرکت‌کنندگان هست و البته یک چادر با سقف بلند و آینه‌های بزرگ برای آموزش رقص. فاصله لندن تا بستیوال با ماشین، حدود ۳ ساعت است.

ایبیزا کلوزینگ پارتی

ایبیزا، ‌اسپانیا
۶ سپتامبر – ۱۵ اکتبر​​​​​​​

ایبیزا جزیره فستیوال‌ها و جشن تمام‌نشدنی تابستان است، از طلوع خورشید تا غروب و فردا از دوباره. آخر هر تابستان، بزرگترین فستیوال‌های این جزیره را کنار سواحل شیشه‌ای خواهید دید؛ مهمانی پایان تابستان و شروع فصل سرد. فستیوال‌هایش یک طرف،‌ زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعی‌اش یک طرف دیگر. ایبیزا همیشه برای فستیوال موسیقی‌اش معروف بوده، آنقدری که جشنواره‌های بزرگی مثل تومارولند و کارناوال دِیزی الکترونیک هم از آن‌ الهام گرفته. تنوع برنامه‌ها و موسیقی‌ها آنقدر زیاد است که هیچ‌جوری ممکن نیست حوصله‌تان سر برود. حتی وقتی از فستیوال و شلوغی خسته شدید، یک طبیعت زیبا و بکر آنجا هست تا کمی هم در سکوت و خلوت سر کنید. سپتامبر ماهی است که باید در ایبیزا باشید. ایبیزا تا بارسلونا ۸ ساعت و تا والنسیا ۵ ساعت فاصله دارد.

تکنو خیابانی پاریس

پاریس، فرانسه
۲۴ سپتامبر

موسیقی خیابانی‌ یکی از باید‌های شهر پاریس است و در این روز خیابان‌های شهر، صحنه‌ی بزرگ تکنو‌های زیرزمینی می‌شود. اسپیکرهای بزرگ بین این همه شلوغی و آدم‌های جوان و خوشحالی که دوست دارند با صدای بلند، زندگی کنند. جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر که شبیه یک قبیله دور هم جمع می‌شوند و با صدای بلند همراه با موسیقی برقصند.