در این مقاله می‎‌خواهیم به کلاس بندی خودروهای مرسدس بنز بپردازیم. کمپانی مرسدس بنز اولین خودرو را با موتور چهار زمانه درون‌سوز اختراع کرد، به همین دلیل این کمپانی از اهمیت زیادی برخوردار است، علاوه بر‌ آن خودروهای مرسدس‌ بنز همیشه سردمدار امکانات رفاهی نیز بوده‌اند، به طوری که همگی منتظر معرفی کلاس ‌اس جدید این کمپانی هستیم تا با آینده‌ی امکانات رفاهی در خودروها آشنا بشیم.

بوق

مشاهده آگهی های خرید و فروش بنز در سایت بوق

این کمپانی در زمینه امنیت نیز همیشه یکی از بهترین‌ها بوده و کیفیت خودروها و سواری آنها با دیگر برندها بسیار متفاوت است. در کل کمپانی مرسدس‌ بنز را می‌توان یکی از خاص‌ترین کمپانی‌ها دانست. جمله معروف ژورنالیست بریتانیایی، جرمی کلارکسون که در مورد مرسدس‌ بنز کلاس اس گفته می‌تواند خاص بودن این کمپانی را بیان کند. جرمی کلارکسون در یکی از برنامه ‌های خود گفت: اگر می‌خواهید ببینید که در ده سال آینده چه امکانات رفاهی‌ بر روی خودرو‌های معمولی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، باید ببینید در همان سال چه امکانات رفاهی‌ توسط مرسدس‌ بنز بر روی کلاس اس معرفی شدند.

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterieur, Farbe: hightechsilber/obsidianschwarz, AMG-Line, Edition 1;( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterior, colour: high-tech silver/obsidian black, AMG-Line, Edition 1; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

 

کلاس بندی خودروهای مرسدس بنز

هرچه از خاص بودن این برند بگوییم کم گفتیم، مخصوصا کلاس اس که پرچم‌دار این برند است و هویت بنز را نشان می‌دهد. این کمپانی نیز از بهترین ها استفاده کرده و کلاس جی که تنها شاسی بلند این کمپانی است و به عقیده بسیاری خاص‌ترین خودروی این برند است. شعار کمپانی بنز (The best or nothing) به معنای (بهترین یا هیچ) است.

معرفی کلاس بندی خودروهای مرسدس بنز

اسمارت: کوچک‌ترین عوض این خانواده را می‌توان خودروهای اسمارت کمپانی مرسدس دانست به طوری که طول آنها تقریبا با عرض یک خودروی شهری برابر است و می‌توان به صورت طولی آن‌را پارک کرد.

کلاس A: این کلاس همان هاچبک مرسدس است گرچه هاچبک ارزانی نیست اما از کیفیت عالی مرسدس بهره می‌برد و عملکرد فنی بسیار خوبی دارد.

کلاس B: این خودرو یک MPV است که ون کوچک شهری به حساب می‌آید که کمی ابعاد آن از هاچبک مرسدس بزرگ‌تر است اما خیلی از این مدل استقبال نشد.

کلاس C: این خودرو سدان سایز کوچک مرسدس است که بسیار پر طرفدار بوده و امکانات رفاهی و موتورهای مختلفی برای آن از طرف کمپانی مرسدس در نظر گرفته شده است با این تفاوت که ضعیف‌ترین سدان این کمپانی محسوب می‌شود .این خودرو در حقیقت یک اس کلاس کوچک است.

کلاس E: این خودرو یک سدان سایز متوسط مرسدس است که بین کلاس سی و کلاس اس کمپانی قرار می‌گیرد. چه از نظر امکانات رفاهی و چه از نظر فنی و چه امکانات رفاهی در حد متوسط قرار دارد یعنی بهتر از کلاس سی و ضعیف‌تر از کلاس اس.

کلاس S: این مدل سدان فول سایز کمپانی مرسدس است و پرچم‌دار این کمپانی نیز محسوب می‌شود. چه از نظر امکانات رفاهی چه از نظر فنی بهترین‌ها برای آن در نظر گرفته شده و هرچه از خاص بودن این خودرو را بگوییم کم گفتیم.

کلاس‌های ذکر شده همگی دارای مدل‌های کوپه نیز هستند به‌جز کلاس اِی و بی.

مرسدس‌بنز خودروهای کراس‌اوور خودر را با پیشوند GL معرفی کرده که هر کدام پسوندی دارند که از مدل‌های هاچبک و سدان آن گرفته شده که معرف ابعاد آن‌ها و سطح امکانات رفاهی و عملکرد فنی این خودروها است.

کلاس GLA: کوچک‌ترین کراس‌اوور مرسدس بنز است که ابعاد آن کمی از هاچبک این برند بزرگ‌تر بوده اما کراس‌اوور محسوب می‌شود.

کلاس GLC: کراس‌اوور سایز متوسط این کمپانی است که می‌توان گفت همان کلاس سی بوده اما به صورت کراس‌اوور که سطح امکانات رفاهی و عملکرد فنی آن با کلاس سی برابر است.

کلاس GLE: کراس‌اوور سایز متوسط برند مرسدس است که از نظر سطح امکانات رفاهی و علمکرد فنی همان سدان متوسط یعنی کلاس ای بوده با این تفاوت که در کلاس کراس‌اوورها قرار می‌گیرد.

کلاس GLS: پرچم‌دار کراس‌اوورهای مرسدس است که از نظر ابعاد، سطح امکانات رفاهی و عملکرد فنی از دیگر کراس‌اوورها بهتر بوده و می‌توان آن‌را کلاس اس دانست که به صورت کراس‌اوور طراحی شده است.

 

مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که هر کدام به تنهایی در کلاس خود قرار دارند و یا توسط زیر مجموعه‌های این خودرو سایز نام‌گذاری شده‌اند که به معرفی آن‌ها نیز می‌پردازیم.

کلاس SL: مدل دو درب کوپه مرسدس است که به صورت کانورتیبل نیز در بازار موجود است. این خودرو در کلاس اسپرت قرار می‌گیرد و مدل‌های دیگری مانند SLk و SLC زیر مجموعه این کلاس هستند که ابعاد کوچک‌تری دارند.

2017 Mercedes-Benz SL450 designo Edition (European model shown)

 

کلاس CL: در گذشته این مدل همان کلاس اس بود که دو درب داشت و به اس کلاس کوپه شناخته شده است.

کلاس CLS: خودروی چهار درب کوپه مرسدس است که از نظر امکانات رفاهی و عملکرد فنی بین کلاس اس و ای قرار می‌گیرد.

کلاس CLA: یک سدان کوچک و کوپه است که می‌توان ارزان‌ترین سدان مرسدس دانست، حتی از کلاس سی نیز پایین‌تر قرار می‌گیرد.

کلاس ML: نام قدیمی کلاس جی‌ال‌اس است که پرچم‌دار کراس‌اوور های مرسدس است.

کلاس GLK: این مدل را می‌توان همان جی‌ال‌ای دانست که نام قدیمی آن جی‌ال‌کا بوده است.

کلاس G: تنها شاسی بلند کمپانی مرسدس است که خاص‌ترین خودروی این کمپانی نیز می‌باشد که سال‌ها اصالت خودرا حفظ کرده و هنوز هم به همان شکل اولیه خود تولید می‌شود. این خودرو اس را کلا شاسی بلند می‌دانند.

 

زیر مجموعه‌های مرسدس بنز

کمپانی مرسدس زیر مجموعه‌هایی نیز دارد، برند میباخ خودروهای لوکس‌تری تولید میکند، اِی‌ام‌جی که معروف‌ترین زیر مجموعه مرسدس بنز است همراه با براباس تیونر خودروهای مرسدس هستند البته با کمی تفاوت. ای‌ام‌جی بیشتر خودروهای مرسدس را اسپرت‌تر می‌کند اما براباس هم لوکس و هم اسپرت است.

 

خودروهای اسپرت مرسدس‌بنز

در طول تاریخ خودروهای اسپرت زیادی توسط این کمپانی تولید شدند که به دلیل یکی بودن کلاس آنها و نبود آنها در کشورمان، نام همگی آن‌هارا در این‌جا آورده‌ایم. خودروهای مانند SLR, SLS, AMG GT و … که همگی خودروهای اسپرت و یا سوپر اسپرت به حساب می‌آیند.

Mercedes-Benz SLR

Mercedes-Benz SLS AMG